آغاز به کار سامانه مکان یاب گالیلئو ؛ رقیب GPS از راه رسید

آغاز به کار سامانه مکان یاب گالیلئو ؛ رقیب اروپایی GPS از راه رسید

امروزه سیستم‌های موقعیت یاب از اهمیت زیادی برخوردار هستند و گوشی های موبایل، تبلت‌ها، اتومبیل‌های خودران و هواپیماهای بدون سرنشین از اطلاعات به دست آمده توسط ماهواره‌هایی که در بالای جو زمین قرار گرفته‌اند، استفاده می‌کنند. اتحادیه‌ی اروپا نیز از یک سامانه مکان یاب جغرافیایی بهره‌برداری کرد که قرار است با سیستم آمریکایی GPS رقابت کند. سامانه مکان یاب گالیلئو (Galileo Global Positioning System) با نصب 18 ماهواره به بهره‌برداری اولیه رسیده است.

سامانه مکان یاب گالیلئو قرار است با سیستم آمریکایی مشابه یعنی جی پی اس (GPS) رقابت کند و با در اختیار داشتن 30 ماهواره در امر خدمات امداد و نجات کوهستان و دریا به کمک افراد بیاید. در نوامبر 2016، چهار ماهواره‌ی دیگر این سیستم هم نصب شد و اینک 18 ماهواره از کل 30 ماهواره‌ی آن به مرحله‌ی بهره‌برداری رسیده است.

سامانه مکان یاب گالیلئو

این سامانه در سیستم‌های موقعیت یاب خودروها و همین‌طور در شرایط بحرانی مانند حملات تروریستی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین کاربرد و عرصه‌ی فعالیت این سیستم را می‌توان در بخش خصوصی و تجاری دانست. سامانه مکان یاب گالیلئو یکی از پروژه‌های مهم اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و نسبت به سیستم 20 ساله‌ی GPS، از مدیریت غیرنظامی برخوردار بوده و برای اهداف تجاری و خصوصی ایجاد شده است.

خطای بسیار کمتر سامانه مکان یاب گالیلئو نسبت به GPS

مهندسان این پروژه مدعی شده‌اند که خطای سامانه مکان یاب جغرافیایی اتحادیه اروپا بسیار کمتر از سیستم جی پی اس است. خطای GPS تا حدود 15 متر بوده اما گالیلئو در آخرین مرحله‌ بهره‌برداری و با فعالیت 30 ماهواره، تنها 4 متر خطا خواهد داشت. البته این درجه‌ خطا می‌تواند با کمک نهادها و مشتریان تجاری به چند سانتی‌متر هم کاهش پیدا کند و به این صورت قابلیت هدایت یک خودرو، کشتی و یا هواپیما را به آسانی و بدون دخالت انسانی، فراهم می‌کند.

1395-09-29

دیدگاهتان را بنویسید