آیفون ۱۳ کِی می‌آید؟ چقدر قیمت می‌خورد؟

دیجی کالا مگ: آیفون ۱۲ پرو مکس را باید بهترین گوشی اپل تا به این لحظه بدانیم که از لحاظ قدرت سخت‌افزاری و قابلیت‌های متنوع، از سایر گوشی‌های شرکت آمریکایی یک سر و گردن بالاتر است. اما اپل قصد دارد به‌زودی از چهار مدل جدید از سری آیفون ۱۳ را هم رونمایی کند که گفته می‌شود قابلیت‌های خوبی نظیر نمایشگر ۱۲۰ هرتزی را در آن‌ها شاهد خواهیم بود. حال سوال اینجاست آیا آیفون ۱۳ پرو مکس به عنوان بهترین گوشی از سری مورد انتظار، می‌تواند قدرتمندترین مدل کنونی یعنی آیفون۱۲ پرو مکس را از لحاظ ارزش خرید از پیش رو بردارد یا خیر؟ در ادامه با در نظر گرفتن خبرها و شایعات موجود، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

آیفون ۱۳ کِی می‌آید؟ چقدر قیمت می‌خورد؟

اپل معمولا سود بسیار خوبی از فروش آیفون‌ها بدست می‌آورد و این خود گواهی محبوبیت بالای گوشی‌های این شرکت است. امسال هم این روند خوب ادامه داشت و شرکت توانست فروش بسیار خوبی را تجربه کند. یکی از گوشی‌هایی که در کسب سود هنگفت به اپل کمک کرد، آیفون ۱۲ پرو مکس بود که به اعتقاد تحلیل‌گران، در کنار آیفون ۱۱، به عنوان محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین گوشی اپل در سومین فصل مالی این شرکت شناخته شد.

این گوشی از قابلیت‌های بسیار خوبی بهره می‌برد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پردازنده‌ی فوق‌العاده قدرتمند A14، سنسور LiDAR، دوربین‌های باکیفیت با قابلیت‌های متنوع و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد که باعث شده این گوشی اگرچه از نمایشگری ۱۲۰ هرتزی بهره نمی‌برد اما همچنان بین کاربران محبوبیت بالایی داشته باشد.

اما آیفون ۱۳ پرو مکس ظاهرا قرار است از لحاظ سیستم‌های درونی تغییرات گسترده‌ای داشته باشد و نه ظاهری. بدین ترتیب شاید در نگاه اول تفاوت خاصی بین آن‌ها حس نشود اما در واقع تفاوت‌های اصلی بین دو گوشی در درون آن‌ها نهفته است و همین تغییرات هستند که می‌توانند مدل مورد انتظار را به انتخابی شاید ارزشمندتر از مدل کنونی تبدیل کنند.

در خبرهای اخیر شنیده بودیم که آیفون ۱۳ پرو مکس بزرگ‌ترین تغییر را از لحاظ طول عمر باتری خواهد داشت و از طرفی هم بهره‌مندی از نمایشگر ۱۲۰ هرتزی که قطعا در آن حضور خواهد داشت باعث شده کاربران زیادی منتظر ورود آن به بازار باشند. همین نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن شاید تنها دلیلی باشد که باعث شود نیمی از خریداران آیفون ۱۲ یا مدل‌های مختلف آن به گوشی‌های جدید کوچ کنند.

اما خب تغییرات خوب به همین بخش‌ها خلاصه نمی‌شوند. در ادامه به بررسی تمام تفاوت‌هایی می‌پردازیم که با توجه به خبرها و شایعات می‌دانیم قرار است بین آیفون ۱۳ پرو مکس و ۱۲ پرو مکس وجود داشته باشد تا ببینیم آیا خرید مدل جدید ارزش دارد یا خیر. به صورت کلی مقایسه‌ی بین دو محصول را می‌توان در بخش‌های زیر خلاصه کرد:

  • طراحی و استایل تقریبا مشابه (آیفون ۱۳ پرو مکس اندکی سنگین‌تر و ضخیم‌تر است)
  • نمایشگر ۶٫۷ اینچی در هر دو گوشی
  • نمایشگر ۱۲۰ هرتزی آیفون ۱۳ پرو مکس در مقابل ۶۰ هرتزی ۱۲ پرو مکس
  • تراشه‌ی سریع‌تر و قدرتمندتر A15 در آیفون ۱۳ پرو مکس در مقابل A14 در آیفون ۱۲ پرو مکس
  • ۶گیگابایت حافظه‌ی رم در هر دو گوشی
  • دوربین‌های تقریبا مشابه (اصلی، فوق عریض و تله‌فوتو با زوم ۲٫۵ برابری اپتیکال)
  • بهبود چشمگیر ظرفیت باتری از ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعت در آیفون ۱۲ پرو مکس به ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت در آیفون ۱۳ پرو مکس
  • رنگ‌بندی جدید مشکی مات و برنزی برای مدل جدید (احتمال)

آیفون ۱۳ پرو مکس در مقابل آیفون ۱۲ پرو مکس

قیمت و تاریخ عرضه

بعد از اینکه ویروس کرونا شرایط بازار را بسیار آشفته کرد، اپل حتی مجبور شد برنامه‌های خود را نیز تغییر داده و گوشی‌های خود را که معمولا در ماه سپتامبر از آن‌ها رونمایی می‌کرد، یک ماه با تاخیر معرفی کند. اما بعد از گذشت حدودا دو سال به نظر می‌رسد اگرچه شرایط کاملا به شکل سابق بازنگشته اما بسیار بهتر شده است. به همین خاطر انتظار می‌رود اپل مجددا به همان برنامه‌ریزی قبلی خود برگشته و گوشی‌هایش را اواسط ماه سپتامبر (اواخر شهریور) رونمایی کند. اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر ماه) هم به احتمال بسیار فراوان باید شاهد عرضه‌ی رسمی این گوشی‌ها در فروشگاه‌ها باشیم.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر در رابطه با تاریخ رونمایی از گوشی‌های سری آیفون ۱۳ حرف بزنیم باید روز سه‌شنبه، ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) را انتخاب کنیم. چرا که اپل طبق عادت، رویداد رونمایی از گوشی‌های خود را در روز سه‌شنبه برگزار می‌کرد و به نظر می‌رسد باز هم این اتفاق خواهد افتاد. اگر اینطور باشد، به احتمال بسیار زیاد ۱۰ روز بعد یعنی در تاریخ ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) باید شاهد عرضه‌ی رسمی این گوشی‌ها در فروشگاه‌های اپل باشیم.

تا به این لحظه در رابطه با قیمت آیفون ۱۳ پرو مکس یا تغییر آن به نسبت قبل صحبتی به میان نیامده است. اما این چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ هنگامی که آیفون‌های جدید رونمایی می‌شوند، قیمت آیفون‌های یک نسل قبل حدودا ۱۰۰ دلار کاهش پیدا می‌کند. بدین ترتیب انتظار می‌رود آیفون ۱۳ پرو مکس با قیمت پایه‌ی ۱۱۰۰ دلار راهی بازار شود و آیفون ۱۲ پرو مکس هم همچنان با قیمت پایه‌ی ۱۰۰۰ دلار در دسترس قرار بگیرد. قیمتی که با در نظر گرفتن پرچم‌دارهای دیگر از شرکت‌های رقیب فوق‌العاده مناسب است.

طراحی و نمایشگر

آیفون ۱۳ کِی می‌آید؟ چقدر قیمت می‌خورد؟

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که قرار است به آیفون ۱۳ پرو مکس اضافه شود، نمایشگر ۱۲۰ هرتزی است؛ قابلیتی که شرکت‌های رقیب حتی در گوشی‌های میان‌رده‌ی خود هم مورد استفاده قرار داده‌اند اما اپل به دلایلی نامشخص تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد و به‌جای آن، از همان نمایشگرهای ۶۰ هرتزی برای تمام مدل‌های سری آیفون ۱۲ استفاده کند. اتفاقی که البته اصلا جلوی فروش خوب این گوشی‌ها را نگرفت.

بعید به نظر می‌رسد جز همین یک مورد انقلابی (برای آیفون‌ها نمایشگر ۱۲۰ هرتزی پروموشن یک تغییر انقلابی به حساب می‌آید) سایر قابلیت‌ها باید کاملا مشابه باشند. مثلا همان نمایشگر ۶٫۷ اینچی با پنلی از جنس OLED و وضوح ۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل راه شاهد خواهیم بود که خب کیفیت بسیار مناسبی هم داشت و عدم ارتقای آن را نمی‌توان نکته‌ی منفی در نظر گرفت. خصوصا اینکه رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز هم به آن اضافه شده است.

همانطور که در بالا اشاره شد، گوشی‌های سری قبل از نمایشگر ۶۰ هرتزی بهره می‌بردند که این یعنی تصویر در هر ثانیه ۶۰ بار به‌روزرسانی می‌شود اما وقتی این میزان به دو برابر یعنی ۱۲۰ هرتز ارتقا پیدا کند، گشت و گذار بین منوهای مختلف گوشی یا انجام بازی‌ها فوق‌العاده سریع‌تر، روان‌تر و لذت‌بخش‌تر به نظر خواهد رسید؛ به‌گونه‌ای که کاربر می‌تواند تفاوت را به وضوح حس کند. همین یک مورد ارتقا در بخش نمایشگر می‌تواند فروش بسیار خوب آیفون ۱۳ پرو مکس را با قیمتی که دارد تضمین کند. حتی شاید این گوشی بتواند به نسبت آیفون ۱۳ که گفته می‌شود نمایشگری ۶۰ هرتزی خواهد داشت، وضعیت فروش بهتری داشته باشد (نه لزوما بیشتر، بلکه فراتر از انتظار).

از لحاظ طراحی نباید انتظار تغییرات زیادی را داشته باشیم. همانطور که در ابتدای متن به آن اشاره شد، دو گوشی از لحاظ طراحی و شکل ظاهری تقریبا در یک وضعیت قرار دارند و فقط قابلیت‌های درونی است که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند. بدین ترتیب باید شاهد همان گوشه‌های تخت فریم، نمایشگر تخت با ناچ نسبتا بزرگ روی آن (احتمالا کمی کوچک‌تر) و ماژولی با سه دوربین با چینشی به همان ترتیب قبل باشیم. با این حال مدل آیفون ۱۳ پرو مکس اندکی ضخیم‌تر و سنگین‌تر خواهد بود که گفته می‌شود دلیل اصلی آن هم تغییراتی است که شرکت آمریکایی درون گوشی اعمال کرده است.

علاوه بر این‌ها، گفته می‌شود آیفون جدید از لحاظ رنگ‌بندی هم تنوع بیشتری به نسبت قبل خواهد داشت و اگرچه رنگ‌های آیفون ۱۲ پرو مکس هم برای آن استفاده خواهد شد، بلکه دو رنگ جدید هم به آن اضافه می‌شود؛ مشکی مات که برخلاف مدل کنونی، به‌جای اینکه خاکستری تیره باشد، کاملا مشکی است و همچنین رنگ برنز که بیشتر ظاهری شبیه به طلای تیره‌رنگ دارد.

تاچ‌آیدی یا فیس‌آیدی؟

آیفون ۱۳ کِی می‌آید؟ چقدر قیمت می‌خورد؟

ژانویه‌ی سال ۲۰۲۱ (اولین ماه سال جاری) شایعاتی منتشر شد مبنی براینکه اپل بالاخره قصد دارد بعد از ۳ سال، تاچ‌آیدی را به گوشی‌هایش برگرداند و آن را به عنوان دومین راه حل بایومتریک برای بازگشایی قفل گوشی در کنار حسگر تشخیص چهره در آیفون‌ها قرار دهد. گفته می‌شود تمام چهار مدل آیفون از حسگر اثرانگشت درون نمایشگر بهره خواهند برد.

البته حسگر اثرانگشت باید بیاید تا ناچ بزرگ و نه چندان زیبایی که روی صفحه‌ی آیفون‌ها قرار دارد کنار رفته و این گوشی‌ها ظاهری زیباتر و نمایشگری یکپارچه‌تر داشته باشند. اما خب در هیچ یک از این خبرها نشنیده بودیم که اپل بخواهد حسگر تشخیص چهره را از گوشی‌هایش حذف کند. این در حالی بود که اثر انگشت بسیار محبوب‌تر و کاربردی‌تر نیز هست و نمی‌دانیم اصرار اپل برای استفاده از تشخیص چهره چیست. البته این امکان هم وجود دارد که شرکت آمریکایی بخواهد تغییر ظاهر آیفون‌ها را سال بعد انجام دهد تا بدین ترتیب بتواند به کاربران ثابت کند در تغییر طراحی گوشی‌هایش اقداماتی صورت می‌دهد. اگر شرکت بخواهد همین حالا طراحی گوشی‌هایش را بهبود ببخشد، سال ۲۰۲۲ ظاهرا نوآوری خاصی را از آیفون‌ها شاهد نخواهیم بود.

با این حال از همان موقع تاکنون خبر خاصی در تایید یا تکذیب این موضوع که آیفون‌ها قرار است به تاچ‌آیدی مجهز شوند منتشر نشد. هرچه هم که به زمان رونمایی از آیفون‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، خبرهای کمتری پیرامون این موضوع منتشر می‌شوند تا بدین ترتیب تقریبا مطمئن باشیم نه آیفون ۱۳ و نه آیفون ۱۳ پرو مکس، هیچ یک به حسگر اثرانگشت مجهز نخواهند شد. اگر هم این اتفاق رخ دهد، فیس‌آیدی یا همان حسگر تشخیص چهره همچنان در همان ناچ بالای صفحه باقی خواهد ماند؛ حسگری که گفته می‌شود سال ۲۰۲۲ باید با آن خداحافظی کنیم.

البته به نظر می‌رسد تاچ‌آیدی حتی در سال ۲۰۲۲ و بعدها هم در آیفون‌ها مورد استفاده قرار بگیرد چون این حسگر زیر نمایشگر تعبیه می‌شود و اصلا مزاحمتی روی صفحه‌ی نمایشگر ایجاد نمی‌کند. بنابراین از لحاظ روش‌های بازگشایی قفل صفحه، به نظر می‌رسد تفاوتی بین آیفون‌های امسال و سال گذشته وجود نداشته باشد.

نکته‌ی جالب اما اینجاست در حالی که شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های اندرویدی در تلاشند گوشی‌هایی با دوربین سلفی زیر نمایشگر تولید کنند یا اینکه نهایتا اندازه‌ی دوربین‌های سلفی زیر نمایشگر را کاهش دهند، از حواشی نمایشگرها بکاهند و آن‌ها را زیباتر از قبل راهی بازار کنند، اپل هیچ تلاش خاصی در این راستا نکرده که هیچ، بلکه یک ناچ بزرگ را هم روی صفحه‌ی گوشی‌هایش تعبیه کرده که خب عجیب به نظر می‌رسد.

باتری و شارژر

اما می‌رسیم به بخشی که آیفون ۱۳ پرو مکس به نسبت سایر آیفون‌های سری جدید بیشترین تغییر را خواهد داشت و آن هم ظرفیت باتری است. تمام ۴ مدل آیفون‌های مورد انتظار قرار است از لحاظ ظرفیت باتری بهبود پیدا کنند اما مدل پرو مکس بیشترین میزان ارتقا را دارد و باتری آن از ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعت در آیفون ۱۲ پرو مکس به ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت افزایش پیدا می‌کند.

آیفون ۱۲ پرو مکس به لطف همین باتری نسبتا کم‌ظرفیت خود توانسته بود بهترین‌های اندرویدی را به چالش بکشد و طول عمر کم‌نظیری داشته باشد. اما کمتر به این نکته توجه شد که نمایشگر این گوشی ۶۰ هرتزی است و طبیعتا باید عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد. اما خب اپل ظاهرا نمی‌تواند تعادلی بین باتری بزرگ‌تر و طراحی برقرار کند. در نتیجه گوشی‌های مدل پرو مکس شرکت با ضخامت زیاد و وزن بالا راهی بازار می‌شوند. اگر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس قرار است ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی باشد، قطعا باید شاهد افزایش ضخامت و در نتیجه وزن آن به نسبت مدل سال گذشته باشیم.

همانطور که مشاهده می‌کنید، بین باتری این دو گوشی ۶۶۵ میلی‌آمپر ساعت تفاوت وجود دارد که تقریبا ۲۰ درصد است. در واقع انتظار نداشتیم این میزان از تفاوت را بین دو گوشی شاهد باشیم آن هم در حالی که ظرفیت باتری آیفون ۱۲ پرو مکس مناسب به نظر می‌رسید. البته از طرفی باید این موضوع را کاملا طبیعی بدانیم چون نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس قرار است ۱۲۰ هرتزی باشد و چنین قابلیتی هم قطعا باتری بزرگ‌تری را می‌طلبد. شاید بعد از سال‌ها، بالاخره آیفونی را شاهد باشیم که می‌تواند با هر بار شارژ، دو روز کاربران را همراهی کند!

در بخش شارژر هم مانند آیفون ۱۲ پرو مکس، انتظار نداریم آداپتوری را درون جعبه ببینیم،؛ بنابراین باید حدودا ۲۰ تا ۳۰ دلار برای خرید شارژر سریع آیفون ۱۳ کنار بگذارید چون پر کردن این باتری پرظرفیت با شارژرهای قدیمی اپل مانند یک کابوس خواهد بود. حتی با همین شارژر ۲۰ واتی هم نباید انتظار داشت گوشی با سرعت خوبی شارژ شود. بعید هم به نظر می‌رسد شرکت کوپرتینویی به همین زودی‌ها قصد ارتقای سرعت شارژر خود را داشته باشد.

دوربین

آیفون ۱۳ کِی می‌آید؟ چقدر قیمت می‌خورد؟

اواخر سال ۲۰۲۱ سال آرام و بدون غافلگیری خاصی در بخش دوربین خواهد بود. چرا که هر اتفاق هیجان‌انگیزی که قرار بود رخ دهد اوایل سال اتفاق افتاد. البته ارتقای کیفیت دوربین را فقط در تعداد انگشت‌شماری از گوشی‌های پرچم‌دار شاهد بودیم و سایر پرچم‌دارها بدون تغییر با در بهترین حالت با تغییر کمی به نسبت سال گذشته راهی بازار شدند. مثلا گلکسی S21 اولترا و شیائومی می ۱۱ اولترا یا وان‌پلاس ۹ پرو از لحاظ دوربین پیشرفت خوبی داشتند ولی گلکسی S21 و S21 پلاس، شیائومی می ۱۱ یا وان‌پلاس ۹ خیلی در این بخش کاربران را غافلگیر نکردند.

اپل هم که خب وقتی صحبت از ارتقا می‌شود، کندترین میزان رشد را بین سایر شرکت‌ها دارد. دو سال پیاپی، دوربین تله‌فوتوی بهترین گوشی این شرکت نتوانست از میزان ۲٫۵ برابر زوم اپتیکال فراتر برود و این اتفاق به نظر می‌رسد قرار نیست در آیفون ۱۳ پرو مکس هم رخ دهد. یعنی باز هم شاهد استفاده از یک دوربین تله‌فوتو با قابلیت بزرگ‌نمایی ۲٫۵ برابری اپتیکال خواهیم بود که واقعا ناامیدکننده است. دو دوربین دیگر هم به احتمال بسیار فراوان بدون تغییر به نسبت قبل روی پنل پشتی قرار می‌گیرند.

البته به لطف پردازنده‌ی قدرتمندی که در گوشی‌های مورد انتظار شرکت قرار می‌گیرد و تغییراتی که روی سنسورها اعمال می‌شود، قطعا شاهد بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده خواهیم بود. اپل در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری، دوربین‌های آیفون ۱۳ پرو مکس را در سه بخش زیر ارتقا خواهد داد:

  • ساختار ۶ المانی پیشرفته‌تر برای دوربین فوق عریض
  • گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 برای دوربین فوق عریض جهت ثبت تصاویر روشن‌تر در نور کم
  • بهبود عملکرد پردازش نرم‌افزاری تصاویر و در نتیجه افزایش کیفیت نمونه‌های ثبت شده

با توجه به آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد آیفون ۱۳ پرو مکس قطعا در بخش دوربین پیشرفت خواهد داشت اما نمی‌توان تغییرات صورت گرفته را انقلابی دانست. نمونه‌ی این تغییر انقلابی را در دوربین گلکسی S21 اولترا شاهد بودیم که توانایی زوم ۳ و ۱۰ برابری اپتیکال را به این گوشی می‌دهد. میزان زومی که هنوزم در هیچ گوشی هوشمند دیگری شاهد آن نیستیم. اپل هم به عنوان بزرگ‌ترین رقیب سامسونگ هنوز نتوانسته پاسخ خوبی به سامسونگ بدهد. حتی شرکت کره‌ای در ویدیویی، کیفیت عکاسی گلکسی S21 اولترا را به رخ نمایندگان قدرتمند اپل کشید و آن‌ها را مسخره کرد. با این همه به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۲ و همزمان با معرفی گوشی‌های سری آیفون ۱۴، شاهد پیشرفت انقلابی در زمینه‌ی دوربین خواهیم بود.

در رابطه با قابلیت‌هایی هم که قرار است به دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس اضافه شود می‌توان به حالت عکاسی نجومی و ویدیو در حالت پرتره (مشابه ثبت تصاویر پرتره که پس‌زمینه‌ی تصاویر محو می‌شود) اشاره کرد که البته وجود آن‌ها فعلا در حد یک شایعه است تا ببینیم طی روزها یا هفته‌های آتی چه خبرهای بیشتری در رابطه با آن‌ها منتشر می‌شود.

درست مانند آیفون ۱۲ پرو مکس، آیفون ۱۳ پرو مکس هم از سنسور LiDAR به عنوان آخرین عضو از مجموعه دوربین‌های خود بهره می‌برد که استفاده‌ی اصلی آن برای تهیه‌ی نقشه از محیط و واقعیت افزوده است. البته اپل هنوز نتوانسته پتانسیل بالای این سنسور را در دنیای واقعی به کار بگیرد اما خب به عنوان یک قابلیت دهن‌پر کن شاهد حضور آن در آیفون‌های گران‌قیمت هستیم.

سخت‌افزار؛ تراشه‌ی جدید A15

اپل در زمینه‌ی قدرت خالص پردازنده‌هایش در بین سایر شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند دست بالاتر را داشته و عملکردی بی‌نظیر دارد. تراشه‌ی A14 هم یک‌بار دیگر این موضوع را ثابت کرد و بالاتر از تراشه‌هایی نظیر اسنپدراگون ۸۸۸، اگزینوس ۲۱۰۰ و کرین ۹۰۰۰ قرار گرفت. اینطور هم که به نظر می‌رسد، تراشه‌ی A15 هم همین مسیر را ادامه خواهد داد و آیفون ۱۳ پرو مکس را از لحاظ قدرت پردازشی خالص به یکی از بهترین‌ها تبدیل خواهد کرد. گفته می‌شود تراشه‌ی جدید شرکت هم از لحاظ قدرت پردازشی، هم از لحاظ قدرت گرافیکی و هم هوش مصنوعی، پردازش تصویر و مصرف انرژی، وضعیت بهتری به نسبت قبل خواهد داشت اما همچنان مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری است. بنابراین نباید انتظار داشت تفاوت عملکرد خیلی چشمگیر باشد.

متاسفانه در حال حاضر بنچمارکی از عملکرد تراشه‌ی A15 در اختیار نداریم اما در زیر می‌توانید مقایسه‌ی عملکرد تراشه‌ی A14 در مقابل اسنپدراگون ۸۸۸ را مشاهده کنید تا متوجه این موضوع شوید که تراشه‌ی جدید اپل هرچقدر هم که بهتر از A14 باشد، قطعا آیفون‌ها را در مقایسه با رقبای اندرویدی از لحاظ قدرت پردازش خالص بالاتر نگه خواهد داشت. مگر اینکه همکاری سامسونگ با شرکت AMD نتیجه‌ی خوبی را در پی داشته باشد. چون شنیده می‌شود تراشه‌ی اگزینوس جدید احتمالا می‌تواند با اختلاف در صدر قدرتمندترین تراشه‌ی موبایل قرار بگیرد.

آیفون ۱۳ کِی می‌آید؟ چقدر قیمت می‌خورد؟

از لحاظ میزان حافظه‌ی رم هم دو گوشی به احتمال بسیار فراوان در وضعیت مشابهی قرار خواهند داشت و برای گوشی مورد انتظار هم ۶ گیگابایت رم در نظر گرفته خواهد شد. البته اندروید ۱۲ ظاهرا با قدرت بیشتری در مدیریت رم عرضه خواهد شد و این موضوع، نیاز گوشی‌های اندرویدی به رم بیشتر را کاهش می‌دهد. اپل اگر بخواهد با گوشی‌های اندروید رقابت کند و برتری خود را در زمینه‌ی مدیریت اپلیکیشن‌های در حال اجرا حفظ کند،‌ باید امسال یا حداقل از سال آینده، گوشی‌هایی با ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم را راهی بازار کند. در غیر این صورت قطعا از رقابت بازخواهد ماند.

یکی دیگر از برتری‌هایی که آیفون ۱۳ پرو مکس به نسبت قبل خواهد داشت، پشتیبانی آن از وای‌فای نسل ۶E است که هم عملکرد بهتری به نسبت قبل دارد، هم میزان تاخیر آن کمتر است. از طرفی از سرعت نرخ انتقال دیتای آن هم بسیار بیشتر است. در کنار این همه مزیت، پشتیبانی از شبکه‌ی ۶ گیگاهرتز علاوه بر ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز هم از مزیت‌های وای‌فای ۶E است که در محل‌های شلوغ خیلی کاربردی خواهد بود.

مقایسه‌ی کلی مشخصات آیفون ۱۳ پرو مکس با آیفون ۱۲ پرو مکس

اما در نهایت در یک جدول، به طور خلاصه نگاهی خواهیم داشت به مشخصات فنی دو پرچم‌دار قدرتمند اپل تا ببینیم تغییرات صورت گرفته تا چه اندازه ارزشمند هستند. به خاطر داشته باشید آنچه که در جدول زیر مشاهده می‌کنید بر اساس شایعات و خبرهایی است که از سوی افشاگران و تحلیل‌گران منتشر شده است. بنابراین در بهترین حالت تنها چیزی که می‌توان در رابطه با آن‌ها گفت این است که به احتمال زیاد شاهد آن‌ها خواهیم بود، نه به صورت قطعی.

آیفون ۱۳ کِی می‌آید؟ چقدر قیمت می‌خورد؟

دیدگاهتان را بنویسید