احتمال بازگشایی واردات خودرو در هفته آینده

واردات خودرو

احتمال بازگشایی واردات خودرو در هفته آینده

احتمال باز شدن واردات خودرو در هفته آینده وجود دارد. معاون وزیر صنعت گفت شاید دولت با بازگشایی ثبت سفارش خودرو به صورت محدود و در حد پاسخگویی به نیازها موافقت کند.

ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به داخل کشور یکی از تصمیم‌های عجیبی بود که دولت با هدف جلوگیری از خروج ارز اتخاذ کرد، اما این تصمیم نه تنها هیچ مشکلی را حل نکرد، بلکه باعث به وجود آمدن رانت و افزایش بی سابقه قیمت خودروهای وارداتی شد. بارها فعالان بازار خودرو از دولت درخواست کردند که حداقل اجازه ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده و در گمرک مانده را بدهند تا شرکت‌های واردکننده بتوانند به نیازهای ثبت نام کنندگان این خودروها پاسخ بگویند.

واردات خودرو در حد پاسخگویی به نیازها باز می‌شود

حالا شنیده می‌شود احتمال دارد دولت با باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو به صورت محدود و در حد پاسخگویی به نیاز ثبت نام کنندگان خودرو در ماه‌های گذشته موافقت کند. مجتبی خسروتاج، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت در این باره گفت پس از بررسی‌های دقیق، احتمال بازگشایی سایت ثبت سفارش واردات خودرو وجود دارد. وی اضافه کرد:

از معاون امور صنایع وزارت صنعت و معدن و تجارت خواسته شده که اطلاعات مربوط به تعداد مجوزهای پیش فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی را اعلام کند. اگر مجوزهای پیش فروش خودرو با میزان پیش فروش نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های واردکننده خودرو همخوانی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که ممنوعیت ثبت سفارش خودرو برای این مجموعه‌ها برداشته شود تا شرکت‌های واردکننده بتوانند به تعهدات خود در برابر ثبت نام کنندگان عمل کنند.

خسروتاج در ادامه افزود وضعیت باز شدن سایت ثبت سفارش خودرو تا هفته آینده بررسی خواهد شد، اما اجازه واردات خودرو به دلیل آن که ممنوع شده بود باید از مجموعه‌های بالاتر تایید شود. لازم به ذکر است که این تصمیم یعنی بازگشایی سایت ثبت سفارش خودرو و عرضه خودروهای پیش فروش شده به بازار می‌تواند باعث ریزش قیمت خودروهای وارداتی شود.

1397-05-25

دیدگاهتان را بنویسید