ارز دیجیتال اتر چیست و تراکنش‌ها در شبکه اتریوم چگونه انجام می‌شوند؟

اتر ارز دیجیتالی است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می‌شود. پس اگر قرار باشد در شبکه اتریوم تراکنشی انجام دهیم، باید از اتر استفاده کنیم. دقیقا مثل دلار که از چندین سنت تشکیل شده و مثل بیت کوین که دارای واحدهای کوچکتری به نام میلی بیت و ساتوشی است، اتر هم دارای واحدهای کوچکتری با نام گذاری‌های مختلف است. شما در زیر می‌توانید با واحدهای مختلف اتر آشنا شوید.

Unit Wei
wei ۱
(Kwei (babbage ۱,۰۰۰
(Mwei (lovelace ۱,۰۰۰,۰۰۰
(Gwei (shannon ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
(microether (szabo ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
(milliether (finney ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
ether ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

کوچکترین واحد ارز دیجیتالی اتر، با نام Wei شناخته می‌شود. ارزش واحدهای دیگر اتر نسب به Wei در جدول قابل مشاهده است. خیلی از کاربران تفاوتی بین اتریوم و اتر قائل نیستند. اتریوم یک شبکه است که در این شبکه، تمامی اتفاقات به کمک ارز دیجیتالی آن، یعنی اتر انجام می‌شود. البته انجام تراکنش‌ها نیاز به GAS یا همان سوخت هم دارد!

یک ماشین را در نظر بگیرید که برای استفاده از این ماشین نیاز به بنزین دارید. برای پر کردن مخزن بنزین ماشین، به پمپ بنزین می‌روید. تصور کنید که قیمت بنزین تک نرخی نباشد. علی به ازای هر لیتر بنزین ۲۰ هزار تومان پرداخت می‌کند و سارا حاضر است به ازای هر لیتر بنزین تنها هزار تومان پرداخت کند. مسلما مسئول پمپ بنزین، علی را در اولیت قرار می‌دهد تا پول بیشتری به دست آورد.

در شبکه اتریوم هم به همین صورت است. شما برای انجام تراکنش‌های خود علاوه بر اتر، نیاز به GAS دارید. GAS دقیقا همان نقش بنزین را انجام می‌دهد، سوختی است که برای انجام شدن تراکنش‌ها مورد نیاز است. هر تراکنش به میزانی GAS برای انجام شدن نیاز دارد. شما می‌توانید مقدار GAS را خودتان انتخاب کنید، البته این مقدار نمی‌تواند از میزان استاندارد شبکه کمتر باشد. اگر میزان انتخابی شما در تراکنش استفاده نشود، هزینه‌ای هم بابت آن پرداخت نخواهید کرد. شما می‌توانید قیمت هر GAS را با واحدهای کوچک اتر مثل Gwei پرداخت کنید. در حقیقت کارمزد تراکنش شما از حاصلضرب GAS در قیمتی که برای آن انتخاب کردید به دست می‌آید. اگر شما حاضر باشید، قیمت بالاتری برای GAS پرداخت کنید، تراکنش‌ شما در اولویت قرار می‌گیرد. دقیقا شبیه به زمانی که به ازای هر لیتر بنزین، حاضرید ۲۰ هزار تومان پرداخت کنید و نسبت به سارا که به ازای هر لیتر بنزین یک هزار تومان می‌پردازد، اولویت پیدا می‌کنید.

کارمزد تراکنش‌های شبکه اتریوم = GAS * Gwei

در شبکه اتریوم، تراکنش‌ها در بلاک‌ها قرار می‌گیرند. هر تراکنش به سوخت مشخصی نیاز دارد. در این شبکه، هر بلاک می‌تواند میزان مشخصی سوخت یا GAS استفاده کند. پس دقیقا زمانی که سوخت تراکنش‌های موجود در بلاک، به میزان مشخصی برسد، ظرفیت بلاک کامل می‌شود. اگر بلاک تایید شود، بلاک جدیدی ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید