استخراج کربن دی اکسید از هوا چندان هم پرهزینه نیست!

استخراج کربن دی اکسید

استخراج کربن دی اکسید از هوا چندان هم پرهزینه نیست!

استخراج کربن دی اکسید از هوا در ذهن ما هزینه‌ی هنگفتی را تداعی می‌کند؛ اما دانشمندان راهی را کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد استخراج CO2 آن‌طور که ما فکر می‌کردیم هزینه بردار نیست.

استخراج کربن دی اکسید از هوا یکی از راه‌های روبرو شدن با افزایش CO2 است. در حالی که فکر می‌کردیم این کار بسیار پر هزینه است، اما دانشمندان برآورد کرده‌اند که این چنین نیست. کربن دی اکسید یک گاز طبیعی است (ما با هر بازدم گاز کربن دی اکسید تولید می‌کنیم) و گیاهان در فرآیند فتوسنتز از این گاز استفاده می‌کنند. استفاده بیش از حد هر چیزی تاثیرات منفی و بدی به دنبال دارد؛ بنابراین افزایش گاز CO2 نیز موجب تغییرات اقلیمی (آب و هوا) می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از راه‌های مقابله با افزایش CO2 ممکن است به همان اندازه که در گذشته فکر می‌کردیم گران و پرهزینه نباشد. یکی از راه‌های مقابله با افزایش CO2 که پیشنهاد شد، بیرون کردن یا استخراج کربن دی اکسید از هوا بود؛ اما دانشمندان این ایده را طبق تخمین اخیر منتشر شده در مجلات علمی که هزینه آن را چیزی حدود 1000 دلار برای هر تن برآورد کرده‌اند، رد می‌کنند.

هزینه‌ی واقعی استخراج کربن دی اکسید

با این حال، طبق آنالیز و تحلیل جدید منتشر شده در مجله‌ی جول، تخمین این هزینه بسیار پایین‌تر از مقدار اشاره شده است، یعنی این هزینه می‌تواند به قیمت 232 دلار برای هر تن یا حتی ارزان‌تر یعنی 94 دلار باشد. در مورد ارزان‌تر کربن دی اکسید گرفته شده برای تولید سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حالی که نسخه گران‌تر کربن دی اکسید فشرده را برای ذخیره‌سازی زیرزمینی آزاد می‌کند.

هوارد هرزوگ، محقق ارشد MIT Energy با این موارد ارزان‌تر مخالف است. او اظهار داشت تا زمانی که مقایسه‌ی عملکرد و هزینه تایید نشده است، ما نباید خیلی هیجان زده شویم. معلوم نیست که در عمل بتوانیم این کار را انجام بدهیم؛ اما اگر به همان اندازه که آخرین برآوردها نشان می‌دهد ارزان قیمت باشد، می‌تواند راه مناسبی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باشد.

1397-08-10

دیدگاهتان را بنویسید