اسکنرهای عنبیه چشم ، ویژگی رایج در گوشی های آینده

اسکنرهای عنبیه چشم

اسکنرهای عنبیه چشم، ویژگی رایج در گوشی‌های آینده

یکی از مواردی که گلکسی نوت 7 از بابت آن شهرت زیادی پیدا کرده، مجهز بودن این گوشی به اسکنر عنبیه چشم (Iris Scanner) است. هر چند، شاید نتوان نوت 7 را اولین گوشی مجهز به این سنسور در نظر گرفت اما گزارشات جدیدی که توسط مرکز تحقیقاتی ABI منتشر شده، نشان می‌دهد که نوت 7، آخرین دستگاه مجهز به این اسکنر نخواهد بود. تصور می‌کنید که اسکنرهای عنبیه چشم تا چه اندازه می‌توانند میان کاربران و البته سازندگان محبوبیت داشته باشند؟

آیا گوشی های هوشمند آینده به اسکنرهای عنبیه چشم مجهز می‌شوند؟

بر اساس اطلاعاتی که خانم مارینا لو (Marina Lu) اعلام کرده، تا سال 2021 می‌توانیم شاهد ورود بیش از 300 میلیون دستگاه هوشمند مجهز به این سنسور باشیم. یکی از مزیت های بسیار خوبی که این اسکنرهای عنبیه چشم نسبت به سنسورهای حسگر اثر انگشت دارند، توانایی انجام کارهای مختلف همچون باز کردن قفل صفحه نمایش گوشی یا انجام پرداخت های اینترنتی، بدون لمس کردن گوشی است. علاه بر این، خانم مارینا لو با اشاره به امکان توسعه سیستم های پرداخت موبایلی به کمک این اسکنرها، امنیت بالای آنها را نیز یک ویژگی مثبت برای بسیاری از محصولات آینده خوانده است.

گوشی فوجیتسو Arrows NX F-04G را می‌توان اولین اسمارت فون مجهز به سنسور اسکنر عنبیه چشم در نظر گرفت. این محصول قدرتمند در سال 2015 به دست کاربران رسید و پس از آن، گوشی های هوشمند مایکروسافت لومیا 950 و 950 ایکس ال نیز به این سنسور مجهز شدند. بعد از عرضه چندین محصول دیگر، حالا نیز نوبت به گلکسی نوت 7 رسیده است. حتی اخباری که پیشتر منتشر شده‌اند، از احتمال به کارگیری اسکنر عنبیه چشم در آیفون بعدی خبر می‌دهند، موضوعی که البته چندان دور از انتظار هم نیست.

خانم مارینا لو پیش بینی کرده که با مجهز بودن برخی از گوشی های هوشمند گران قیمت فعلی به این سنسور، احتمالا در آینده نزدیک، محصولاتی با قیمت پایین‌تر نیز از این ویژگی بسیار خوب بهره‌مند خواهند شد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما نیز صاحب یکی از گوشی های هوشمند مجهز به این سنسور هستید؟

1395-07-03

دیدگاهتان را بنویسید