اصول تست نرم‌افزار- قسمت سوم | تستولوژی

کیفیت هدف اصلی تمامی افراد، شرکت‌ها و به صورت کلی سازمان‌هایی است که در جهت تولید و توسعه نرم‌افزار قدم می‌گذارند. در واقع کیفیت نرم‌افزار یک اصل رقابتی در زمینه تولید یک محصول است، این‌که چگونه یک محصول با کیفیت‌تر تولید کنیم؟ یکی از شاخه‌های اصلی و تاثیر گذار درکیفیت، تست نرم‌افزار است.

به بخش سوم و آخر این اصول رسیدیم در بخش اول و دوم تعدادی از این اصول را نام بردیم و پنج اصل آخر باقی ماند که عبارتند از:

۱- نتیجه گیری اشتباه: تست نمی‌تواند نشان دهد که اشکالی وجود ندارد، بلکه تنها قادر است نشان دهد که اشکال وجود دارد! حتی اگر هیچ خطایی کشف نکرده باشید دلیل بر این نمی‌شود که برنامه بدون اشکال می‌باشد. تست نمی تواند ثابت کند که برنامه عاری از خطا می‌باشد. برنامه‌ای که هیچ خطایی در آن کشف نشده دلیل براین نیست که کامل و بی‌نقص است. تشخیص خطا و اثبات و برطرف نمودن آن نمی‌تواند تضمین کند که سیستم قابل استفاده و مطابق انتظارات کاربران می‌باشد. یکپارچه سازی اولیه برنامه از خواسته‌های کاربران و شبیه‌سازی از سیستم می‌تواند مانع از نارضایتی مشتریان باشد.

۲- تست شرایط خاص: به غیر از حالت‌های معمولی، شرایط خاص را تست کنید. همان‌طور که می‌دانید تست کامل غیرممکن است بنابراین تسترها بایستی تلاش کنند که در نقاط بحرانی و خطرات خاص تمرکز کرده و خطاهای احتمالی را کشف کنند.

۳- هدف از تست نرم افزار یافتن خطا است، نه اطمینان از درستی کارکرد نرم افزار

۴- آزمایش موارد قابل انتظار در برنامه نیمی از ماجراست. نیم دیگر آزمایش مواردی است که انتظار می‌رود برنامه آن را انجام ندهد.

۵- با فرض اینکه هیچ نقصی در برنامه نخواهید یافت تست را آغاز نکنید.

لازمه یک محصول موفق و باکیفیت، رعایت اصول استاندارد و تعریف شده مربوط به آن است. بنابراین می‌توان به صورت کلی اینطور برداشت کرد که رعایت اصول در بخش تست باعث تولید نرم‌افزاری با استاندارد و کیفیت مطلوب می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید