اف تی پی چیست؟


اف تی پی چیست؟


پس از آن که وب اپلیکیشن خود را روی یک سیستم به اصطلاح Local (لوکال به معنی محلی) یا به نوعی همان کامپیوتر یا لپ تاپ شخصی مان توسعه دادیم، حال نوبت به آن می رسد تا وب اپلیکیشن خود را در معرض دید کاربران در سرتاسر دنیا قرار دهیم. به عبارت دیگر کلیه فایل های مرتبط با صفحات وب خود از فایل های پی اچ پی و اچ تی ام ال گرفته تا تصاویر و ویدیوها و … را می بایست روی سرور هاستی که قبلاً تهیه نموده ایم آپلود کنیم. برای این منظور نیاز به نرم افزاری تحت عنوان FTP داریم.

FTP در سال 1971 توسط Abhay Bhushan به منظور استفاده در مصارف نظامی و تحقیقات علمی طراحی شد و این در حالی است که پس از موفقیت در زمینه های مد نظر و با گسترش روز افزون شبکه جهانی وب مورد استقبال توسعه دهندگان قرار گرفته و بیش از پیش تکمیل شد و امروزه به طور گسترده ای توسط طراحان و برنامه نویسانی که نیاز به ارتباط با سرور دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

اصطلاح FTP مخفف واژگان File Transfer Protocol به معنی «پروتوکل انتقال فایل» است و پروتوکل هم به یکسری قوانین و اصولی گفته می شود که کامپیوترهایی که با یکدیگر از طریق شبکه متصل شده اند از آن قوانین برای برقراری ارتباط با یکدیگر تبعیت می کنند.

همان طور که از نام آن پیدا است، اف تی پی راه کاری است که از آن طریق می توان داده ها را از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگری از طریق شبکه ای مثل اینترنت انتقال داد. به عبارت دیگر، همان طور که با ورود به درایو خاصی از سیستم عامل خود می توان به دایرکتورهای زیرشاخه آن دست پیدا کرد، با استفاده از اف تی پی نیز قادر خواهیم بود به دایرکتورهای کامپیوتر خاصی چه با هدف دانلود فایل و چه با هدف آپلود فایل از طریق شبکه اینترنت دسترسی پیدا کنیم. در حقیقت اف تی پی سریع ترین و آسان ترین راه کاری است که از آن طریق می توان داده ها را از طریق شبکه ای همچون اینترنت انتقال داد.

چنانچه بخواهیم یکی از مواردی که تاکنون و بارها بدون این که متوجه باشیم که از اف تی پی استفاده کرده ایم را نام ببریم، بایستی به دانلود یک آهنگ یا یک پی دی اف است. در حقیقت زمانی که می خواهیم فایلی را دانلود کنیم، مرورگر ما -مثلاً فایرفاکس- این کار را از طریق اف تی پی انجام می دهد. به طور کلی اف تی پی یک نرم افزار است که نه سمت کاربر است و نه سمت سرور بلکه نرم افزاری است سمت کاربر / سرور و این در حالی است که این نرم افزار روی سرور نصب می گردد و کاربران با اتصال به آن قادر خواهند گشت درخواست های خود را برای آن ارسال نمایند.

به منظور استفاده از اف تی پی، در حین نصب پی اچ پی می بایست پشتیبانی از اف تی پی نیز فعال گردد. لازم به ذکر است که در سیستم عامل ویندوز پشتیبانی از اف تی پی نیاز به هیچ گونه تنظیمات خاصی ندارد چرا که این کار به صورت پیش فرض در حین نصب پی اچ پی انجام می شود اما این در حالی است که به منظور فعال سازی اف تی پی در سیستم عامل های مکینتاش، لینوکس و یونیکس بایستی یکسری تنظیمات برای فعال سازی آن انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید