اقیانوس غول آسای پلوتو ، استخری جهنمی از آمونیاک

اقیانوس غول آسای پلوتو

اقیانوس غول آسای پلوتو، جایی که هیچگاه دلتان نمی‌خواهد در آن شنا کنید!

اقیانوس غول آسای پلوتو و کشف راز ترکیبات شیمایی آن ناسا را هیجان زده کرده است؛ جایی که هیچگاه دلتان نمی‌خواهد در آن شنا کنید. در فاصله سه میلیارد مایلی از زمین، اقیانوس غول آسای پلوتو به مثابه استخری جهنمی از آمونیاک، ستاره شناسان را به وجد آورده است.

پلوتو یک سیاره کوتوله متعلق به منظومه شمسی است که در زیر لایه سطح یخی خود، اقیانوسی عظیم را مخفی نموده که حجم آبهای آن به اندازه 75 درصد کل آبهای موجود بر روی زمین است.

اقیانوس غول آسای پلوتو و ترکیبات شیمایی آن

عکسها و تصاویر ارسالی از فضاپیمای نیوهورایزن واقعیت وجود این اقیانوس را تایید می کنند، اما با وجود آنکه مایع بودن این اقیانوس برای محققین محرز است، هنوز یک سوال بزرگ باقی مانده است؛ اینکه ترکیبات شیمایی آب اقیانوس شامل چه عناصری می شود؟

احتمال می رود اقیانوس پلوتو، ترکیبی الکلی از متانول و اتانول داشته باشد، یا اینکه هیدروکربنی بوده و مرکب از متان و اتان و یا ترکیبی از کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن باشد. در این صورت احتمال می رود آب اقیانوس منشا حیات و انرژی مورد نیاز برای حیات باشد.

البته نگرش دیگری وجود دارد که بر مضر بودن این آب تاکید می کند و آن را به استخری مملو از آمونیاک تشبیه می نماید. عکسها و اطلاعات جمع آوری شده از نیوهورایزن تاییدکننده وجود مقادیر بالایی از آمونیاک بر روی شارون است که بزرگترین قمر پلوتو محسوب می شود. این مسئله احتمال وجود این ماده در پلوتو و در حجم بالا را تقویت می کند. بر این اساس می توان انتظار داشت که آب این اقیانوس آمونیاکی و سرد باشد.

اینکه چند درصد آب این اقیانوس آمونیاکی است مشخص نیست، اما احتمال می رود بین 10 تا 35 درصد آن متشکل از این ماده شیمایی باشد که می تواند بسیار سوزنده و آسیب زا باشد و نوشیدن آن به تهوع، اسهال، بیهوشی و مرگ در انسان منجر می شود.

با توجه به اینکه شاهد حیات برخی میکروارگانیزمها در بخش های مخوف و دور از دسترسی در زمین هستیم، این احتمال وجود دارد که گونه ای عجیب از حیات نیز در اقیانوس جهنمی پلوتو زیست کند. البته اگر هم حیاتی وجود داشته باشد، چیزی شبیه به حیات میکروبی و متعارف زمین نخواهد بود.

هر چند نمی توان آمونیاک را در همه حالت یک ماده خطرناک و مضر تعبیر کرد، اما در صورت وجود این حجم از آمونیاک در اقیانوس جهنمی پلوتو، نمی توان انتظار وجود حیات متعارف زمینی در آن را داشت. تنها احتمالی که در خصوص وجود حیات در زیر لایه یخی اقیانوس پلوتو می تواند واقعیت داشته باشد، وجود نوعی حیات بشدت ابتدایی از ارگانیزمهاست.

البته در این زمینه نمی توان از وجود ترکیبات نیتروژنی در این سیاره کوتوله غفلت کرد. وجود این ماده در پلوتو می تواند به معنای حضور یک المان حیاتی برای زندگی باشد. ممکن است پلوتو در برگیرنده سه عامل حیاتی آب، نیتروژن و کربن باشد که در انی صورت می توان احتمالات پیچیده ای را در خصوص وجود حیات بر روی آن مطرح کرد. در هر صورت ناسا امیدوار است که در آینده ای نزدیک پرده از راز ترکیبات شیمایی اقیانوس پلوتو بردارد.

1395-09-13

دیدگاهتان را بنویسید