انبساط خورشید و نابودی حیات بر روی زمین تا 5 میلیارد سال آینده

انبساط خورشید

انبساط خورشید و از بین رفتن حیات بر روی زمین تا 5 میلیارد سال آینده

بر اساس تحقیقات دانشمندان، خورشید تا 5 میلیارد سال دیگر به اندازه‌ی یک صدم حجم فعلی خود منبسط می‌شود. به گفته‌ی ستاره‌شناسان، بر اثر انبساط خورشید و تبدیل آن به یک ستاره‌ی کوتوله سفید، سیاره‌های زهره و زحل به کلی از بین رفته و حیات بر روی کره‌ی زمین نیز نابود خواهد شد.

دانشمندان با تحلیل ستاره‌ی L2 Puppis به این نتیجه رسیدند که این ستاره در 5 میلیارد سال پیش‌، مشخصاتی مانند خورشید در وضعیت فعلی داشته است. L2 Puppis حدود 200 میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد و سرنوشت آن نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که خورشید در آینده چگونه رشد کرده و سایر عناصر منظومه‌ی شمسی به چه سرنوشتی دچار خواهند شد.

انبساط خورشید و تبدیل به ستاره‌ی کوتوله سفید

پروفسور لین دسین (Leen Decin) از موسسه ستاره‌شناسی KU Leuven در این رابطه اظهار کرد که خورشید در 5 میلیارد سال آینده به یک ستاره‌ی سرخ رنگ تبدیل می‌شود  و حجم آن به اندازه‌ی یک صدم حجم فعلی منبسط خواهد شد. در نتیجه‌ی این رویدادها، خورشید به یک ستاره‌ی کوتوله سفید تبدیل می‌شود که هم اندازه‌ی زمین است اما از آنجا که تنها یک قاشق از مواد سطح ستاره‌ی کوتوله حدود 5 تن وزن دارد، وزن آن از زمین بیشتر خواهد بود.

انبساط خورشید

آینده‌ی کره‌ی زمین هنوز مشخص نیست، اما با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که انبساط خورشید هرگونه حیات در این سیاره را از بین ببرد. محققان در تلاشند تا با استفاده از تلسکوپ Alma Radio به تحلیل و بررسی ستاره‌ی L2 Puppis ادامه داده و جواب این سوالات را پیدا کنند.

ستاره‌ی L2 Puppis در 5 میلیارد سال پیش، وضعیت یکسانی با خورشید داشت اما به مرور زمان تغییر کرده و یک سوم حجم آن از بین رفت. دانشمندان بر این باورند که چنین سرنوشتی در انتظار خورشید هم هست. آن‌ها سیاره‌ای را در 300 کیلومتری این ستاره کشف کرده‌اند که می‌تواند اطلاعاتی از آینده‌ی زمین را در اختیار ستاره‌شناسان قرار دهد.

1395-09-24

دیدگاهتان را بنویسید