اپراتورهای مجازی در انتظار ورود به بازار موبایل کشور

اپراتورهای مجازی

اپراتورهای مجازی در انتظار ورود به بازار موبایل کشور

بر اساس تازه‌ترین خبرها 24 شرکت جدید پس از کسب موافقت‌نامه اصولی دریافت پروانه اپراتورهای مجازی موبایل (MVNO) به بازار اپراتورهای موبایل ورود خواهند کرد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با پایان یافتن زمان ارائه مدارک متقاضیان دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن‌ همراه با صدور این پروانه برای 24 شرکت موافقت کرد.

در تاریخ 25 بهمن سال 1394 طی یک فراخوان جهت صدور پروانه اپراتورهای مجازی، 51 شرکت متقاضی دریافت این پروانه شده و مدارک و مستندات لازم را ارائه کردند تا رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) طبق ضوابط فراخوان و مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات، این درخواست‌ها را مورد بررسی قرار داد. با توجه به شرایطی که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مد نظر بود رگولاتوری تا 31 مرداد به شرکت‌های فوق مهلت داد تا مدارک و مستندات خود را تحویل دهند. هم اینک با پایان یافتن مهلت مقرر شده، رگولاتوری برای 24 شرکت موافقت‌نامه اصولی صادر کرد و این شرکت‌ها باید با یکی از اپراتورهای تلفن همراه موجود در کشور جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود قرارداد همکاری منعقد کنند تا در نهایت رگولاتوری مجوز فعالیت این اپراتورهای جدید را صادر کند.

آغاز فعالیت اپراتورهای مجازی از سال آینده

پیش از این برای دریافت کنندگان موافقت نامه اصولی ضرب الاجل 6 ماهه‌ای را برای بستن قرارداد با یکی از اپراتورها به عنوان اپراتور میزبان در نظر گرفته بودند اما این مهلت با هدف ایجاد شرایط یکسان برای متقاضیان برداشته شد. با این حال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که تا پایان سال جاری تکلیف صدور پروانه فعالیت این اپراتورها مشخص خواهد شد و اپراتورهای مجازی می‌توانند از ابتدای سال آینده فعالیت خود را با عرضه سیم کارت به بازار آغاز کنند.

تاکنون تنها یک شرکت از جمع شرکت‌های ذکر شده موفق به عقد قرارداد با یکی از اپراتورهای موجود در کشور شده بود که البته به دلیل برخی ایرادات و تناقضات با قوانین، این قرارداد توسط رگولاتوری تأیید نشد و برای ایجاد اصلاحات عودت داده شد. پیش بینی می‌شود که شرکت‌های دارنده موافقت نامه اصولی پروانه MVNO سه ماه پس از طی مراحل نهایی و دریافت پروانه، سیم کارت‌های خود را وارد بازار کنند.

در حال حاضر اپراتورهای مجازی تلفن همراه می‌توانند از شبکه اپراتورهای اصلی استفاده کنند و ملزم به شبکه سازی نیستند. به این ترتیب این اپراتورها می‌توانند با کد 0999 سیم کارت‌های خود را به متقاضیان واگذار کنند.

1395-06-20

دیدگاهتان را بنویسید