بازگرداندن قوای بینایی به افراد نابینا با کاشت ایمپلنت FlatScope در مغز

بازگرداندن قوای بینایی نابینایان با کاشت ایمپلنت FlatScope در مغز

بازگرداندن قوای بینایی به افراد نابینا با کاشت ایمپلنت FlatScope در مغز

قوای بینایی برای بسیاری از افراد اهمیت حیاتی دارد و از دست دادن آن به راحتی قابل‌ قبول نیست. در همین رابطه، محققان دانشگاه رایس (Rice University) آمریکا با ساخت ایمپلنت FlatScope راه‌ حلی برای این مشکل یافته‌اند.

بازیابی بینایی نابینایان آنقدرها هم ایده‌ی جدیدی نیست و از طریق روش‌هایی چون پیوند چشم عملی می‌شود، اما مشکل اصلی این روش، نبود اهداکننده کافی در مقابل جمعیت نابینایان جهان است که گاهی اوقات باعث به وجود آمدن بازار سیاه و تجارت غیر قانونی اعضا می‌شود.

ایمپلنت FlatScope علاوه بر بازگرداندن بینایی افراد، به واسطه‌ی ماهیت درون‌کاشتی مغزی‌اش، مشکلات مربوط به سایر اختلالات حسی را نیز برطرف می‌کند. FlatScope عملا یک میکروسکوپ مسطح است که پس از قرار گرفتن در مغز بیمار، توانایی نظارت و تحریک نورون‌هایی را که با فعال شدن به فلورسنت تغییر می‌کنند، دارد.

بازگرداندن قوای بینایی نابینایان با کاشت ایمپلنت FlatScope در مغز

تیم محققان دانشگاه رایس

این امکان نظارت باعث به وجود آمدن حسگرهایی می‌شود که قادرند از طریق ارسال داده‌های سمعی و بصری به مغز، حواس آسیب‌دیده و اختلال یافته‌ای مانند بینایی و شنوایی را بهبود بخشند. البته این تکنولوژی به احتمال قوی فاصله زیادی با عملی شدن دارد و برای کمک قطعی به افراد نابینا و ناشنوا هنوز آماده نیست، اما مطمئنا ساخت ایمپلنت FlatScope قدمی بزرگ در راستای بازیابی بینایی و شنوایی افراد است.

دستاورد محققان دانشگاه رایس بخشی از برنامه‌های سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA)، برای دستیابی به رابطی عصبی با وضوح بالاست. بر اساس صحبت‌های فیلیپ الوِلدا (Phillip Alvelda)، از مدیران پروژه طراحی سیستم مهندسی عصبی (NESD) و دست‌اندرکاران پروژه ساخت ایمپلنت مغزی FlatScope، برنامه NESD از طریق افزایش ظرفیت رابط‌های عصبی پیشرفته برای به‌ کارگیری همزمان یک میلیون نورون، ارتباط دو طرفه با مغز را به ‌گونه‌ای ممکن می‌سازد که درک ما را از پیچیدگی، عملکرد و رازهای بیولوژیکی این عضو بدن عمیق‌تر می‌کند.

1396-04-28

دیدگاهتان را بنویسید