با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

گجت‌نیوز: کنسول PlayStation ۵ از هر نظر فوق العاده است! در ادامه می‌توانید با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید پلی استیشن ۵ آشنایی پیدا کنید. قابلیت‌های جدید پلی استیشن ۵ به شما کمک می‌کنند تا تجربه بهتری از این دستگاه داشته باشید. این کنسول حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و از زوایای مختلف، پلی استیشن ۴ را به راحتی کنار می‌زند.

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

پلی استیشن ۵ پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام وارد بازار شد و همان طور که انتظار می‌رفت، به سرعت توانسته محبوبیت بالایی بدست بیاورد.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید پلی استیشن ۵

این کنسول در حال حاضر قیمت بالایی در ایران دارد، اما اگر آن را خریداری کرده‌اید یا قصد چنین کاری را در آینده نزدیک دارید، در ادامه می‌توانید با قابلیت‌های جدید آن آشنایی پیدا کنید.

چه قدر بازی کرده‌اید؟

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

اگر دارای حساب کاربری استیم هستید، احتمالا دیده‌اید که میزان بازی کردن شما ثبت می‌شود و می‌توانید ببینید هر بازی را برای چند ساعت انجام داده‌اید. این ویژگی حالا به منوی پلی استیشن آمده است و شما می‌توانید از زمانی که برای هر بازی گذاشته‌اید، اطلاع پیدا کنید. این اطلاعات می‌تواند به شکل‌های مختلف به شما کمک کند یا آمار جالبی را در اختیارتان قرار دهد، برای مثال متوجه می‌شوید که در طول هفته، چند ساعت را صرف بازی مورد علاقه خود کرده‌اید. عجیب است که این ویژگی زودتر از این‌ها در اختیار طرفداران سونی قرار نگرفت.

خطر فاش‌شدن!

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حال تماشای تصاویر و ویدیو‌های دوستانتان هستید و ناگهان با صحنه‌ای رو به رو می‌شوید که یک لحظه حساس از یک بازی را لو می‌دهد، اثری که منتظر بودید تا در یک موقعیت مناسب به سراغ آن بروید، اما حالا دیگر جذابیتش را از دست داده، زیرا فهمیده‌اید چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

خوشبختانه، پلی استیشن ۵ دارای قابلیتی است که این مشکل را حل می‌کند، یعنی اخطار برای اسپویل (Spoiler Warnings). بنابر این دیگر نیازی نیست که نگران فاش شدن داستان یک بازی تک نفره باشید، زیرا بر روی آن‌ها یک اخطار قرار گرفته است. ما مشابه این قابلیت را در سرویس استیم هم داریم، با این تفاوت که در آنجا خود بازیکن باید این اخطار را بر روی تصویر قرار دهد، اما در پلی استیشن ۵، این کار توسط خود سازندگان بازی‌ها انجام می‌شود.

تنظیمات پیش فرض بازی‌ها (Game Presets)

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

اگر دوست دارید که زیرنویس انگلیسی همه بازی‌ها فعال باشد یا همه عناوین را بر روی یک درجه سختی خاص آغاز کنید، می‌توانید از گزینه گیم پِری‌سِت پلی استیشن ۵ استفاده نمایید. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا بعضی از تنظیمات دلخواه شما، از همان ابتدا در تمامی بازی‌های نصب شده، فعال شوند. پس دیگر نیازی که پس از ورود به یک بازی برای اولین بار، نگران خاموش یا روشن بودن زیرنویس باشید (و البته چیز‌های دیگر).

کافی است در منوی اصلی، به بخش تنظیمات بروید و در آنجا گزینه Game Presets را مشاهده خواهید کرد. این قابلیت هم از ابعاد مختلف مفید است؛ برای مثال اگر کودکی در خانه دارید، با قرار دادن تنظیمات پیش فرض بر روی درجه سختی آسان، می‌توانید کار او را راحت‌تر کنید.

مدیا گالری

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

مدیا گالری کمک می‌کند تا خلاقیت‌های خودتان را بهتر ابراز کنید. شما نه تنها می‌توانید از بازی‌ها عکس بگیرید، بلکه می‌توانید آن‌ها را برش دهید، متن اضافه کنید و در واقع هر کدامشان را آن را هر طور که دوست دارید، تغییر دهید.

علاوه بر این، در رابطه با ویدیو‌ها نیز آزادی خوبی دارید. برای مثال می‌توانید انتخاب کنید که ویدیو‌های شما با چه رزولوشنی ضبط شوند (قابلیت پشتیبانی تا رزولوشن ۴ K) و اینکه میکروفون شما در هنگام ضبط، قطع شود یا خیر.

شخصی‌سازی مرکز کنترل

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

کنترل سنتر پلی استیشن ۵ را می‌توانید به دلخواه شخصی سازی کنید. به جای اینکه رابط کاربری کنسول با انواع نرم افزار‌های اضافی و غیرضروری پر شود، می‌توانید آن‌ها را به راحتی حذف کنید یا کنار بگذارید.

برای مثال، اگر نمی‌خواهید که از اپلیکیشن موزیک کنسول استفاده کنید، می‌توانید آن را از کنترل سنتر حذف نموده و چیزی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد را جایگزین آن کنید.

لحظه به دست آوردن تروفی‌ها را ضبط کنید

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

کسانی که علاقه زیادی به ۱۰۰ درصد کردن بازی‌ها دارند، بدون شک از این ویژگی استقبال خواهند کرد. اگر از آن‌هایی هستید که تفریحشان به دست آوردن تروفی‌های سخت است، می‌توانید این لحظات به یاد ماندنی را ثبت کنید.

پلی استیشن ۵ حالا می‌تواند لحظه بدست آوردن یک تروفی را ضبط کند؛ شما همچنین می‌توانید انتخاب کنید که میکروفن در آن لحظه قطع شود یا خیر که توصیه می‌کنیم اجازه دهید صدای شما در ویدیو بیفتد.

قابلیت نصب انتخابی

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

اگر یک کنسول بازی دارید، احتمالا با مشکل دانلود حجم بالای دیتای بازی‌ها آشنا هستید. ضمن اینکه نصب آن‌ها نیز برای مدت زیادی طول می‌کشد. حتی اگر از کسانی هستید که فقط بخش داستانی تک نفره یا آنلاین یک بازی را تجربه می‌کنند، باز هم باید آن را به طور کامل دانلود کنید.

اگر هم حجم بازی بیش از حد زیاد باشد، باید از روی اجبار، عناوین دیگر خود را حذف کنید. با تشکر از قابلیت نصب انتخابی (Selective Install)، این مشکل در کنسول PlayStation ۵ وجود ندارد، زیرا شما می‌توانید بخش‌های مختلف یک بازی را به شکل جداگانه نصب کنید. اگر می‌خواهید فقط بخش آنلاین یک بازی را انجام دهید، دیگر لزومی ندارد که بخش داستانی آن را هم نصب کنید. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که دیگر لازم نیست نگران کمبود فضا باشید و حافظه اس اس دی ۸۲۵ گیگابایتی کنسول می‌تواند برای مدت‌ها کافی باشد.

شخصی‌سازی صدا

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

تصویر تنها چیزی نیست که مورد توجه سازندگان PS۵ قرار داشته و این کنسول از نظر صدا هم تکنولوژی‌های تازه‌ای را ارائه می‌دهد. فناوری شنیداری بی‌درنگ سه بعدی (Real-time ۳D) این کنسول قرار است در نوع خود جریان ساز باشد و مشابه آن را در دنیای کنسول‌ها مشاهده نکرده‌ایم. علاوه بر این، شما می‌توانید خروجی صدا را شخصی سازی کنید.

در این بخش نیز آزادی‌های خوبی دارید و می‌توانید صدا‌ها را با توجه به سلیقه و نیاز‌های خود تغییر دهید. حتی می‌توانید صدا را بر اساس محل قرارگیری بلندگوها، تنظیم کنید و پروفایل صدای سه بعدی دلخواه خود را انتخاب نمایید.

فهرست علاقه‌مندی‌ها (Wishlist)

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

یکی از قابلیت‌هایی که این روز‌ها در اکثر فروشگاه‌های بازی وجود دارد، اما در پلی استیشن ۴ غایب بود، فهرست علاقه‌مندی‌ها است. خوشبختانه، سونی به این مسئله نیز توجه داشته و آن را به کنسول PlayStation ۵ اضافه کرده.

اگر با یک بازی جذاب رو به رو شده‌اید که می‌خواهید در آینده نزدیک تجربه‌اش کنید، می‌توانید آن را به لیست علاقه‌مندی‌ها اضافه کنید. در ضمن اگر بازی مذکور تخفیف بخورد یا تغییری در وضعیت قیمت آن ایجاد شود، به شما اطلاع رسانی می‌شود تا در اولین فرصت آن را خریداری کنید.

هماهنگی با اپلیکیشن گوشی

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

اپلیکیشن موبایل پلی استیشن ۵ بسیار باکیفیت‌تر از نسخه پلی استیشن ۴ است و هماهنگی بیشتری هم با این کنسول جدید دارد. شما می‌توانید از طریق این اپ، کار‌های مختلفی را انجام دهید، از جمله خرید بازی، حذف یا اضافه کردن محتوا‌ها و غیره.

شما همچنین می‌توانید با انتخاب یک بازی در اپلیکیشن، آن را بر روی کنسول اجرا کنید، حتی وقتی که دسته دوال سنس به دستگاه متصل نیست. البته قبل از انجام این کار، باید سیستم را به صورت دستی روشن نمایید.

دوال‌سنس بر روی گوشی‌های اندرویدی کار می‌کند

با قابلیت‌های جدید پلی‌استیشن ۵ آشنا شوید

دسته دوال سنس بدون شک یکی از برگ‌های برنده کنسول جدید سونی است، حتی می‌توان ادعا کرد که با یکی از بهترین کنترلر‌های تاریخ رو به رو هستیم. این دسته جدید شاید شباهت‌های اندکی به دسته‌های دوال شاک داشته باشد، اما تغییرات گسترده‌ای در آن اعمال شده و از فناوری‌های تازه‌ای استفاده می‌کند. این دسته می‌تواند تجربه گیمینگ متفاوتی را به طرفداران پلی استیشن ارائه دهد.

بزرگ‌ترین ویژگی دوال سنس را باید فناوری هپتیک (Haptic) پیشرفته آن در نظر گرفت که باعث می‌شود دکمه‌ها بر اساس چیزی که روی صفحه می‌بینید، احساس متفاوتی به شما بدهند؛ در نتیجه می‌توانید تصور کنید که واقعا در دنیای بازی حضور دارید. در یک اتفاق جذاب، این دسته قابلیت اتصال به گوشی‌های هوشمند اندرویدی را نیز دارد. کافی است که از طریق بلوتوث، کنترلر را به گوشی متصل کرده و آن را در بازی‌های مختلف به کار بگیرید.

پلی استیشن ۵ همراه با دیسک درایو بلو-ری ۴ K، پردازنده مرکزی هشت هسته‌ای ذن ۲ (Zen ۲)، پردازنده گرافیکی ۳۶ هسته‌ای RDNA۲، شانزده گیگابایت رم از نوع GDDR۶، حافظه اس اس دی و با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن ۸ K تا نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه، یکی از قدرتمندترین کنسول‌های تاریخ است.

 

دیدگاهتان را بنویسید