تاریخچه زبان برنامه نویسی جاوا


تاریخچه زبان برنامه نویسی جاوا


زبان برنامه نویسی جاوا در اوایل دهه ی ۱۹۹۰ میلادی توسط جیمز گاسلینگ و همکارانش در شرکت سان مایکروسیستمز پایه ریزی شد که در ابتدا Oak به معنی «بلوط» نام داشت. در حقیقت آقای گاسلینگ از اصول برنامه نویسی در زبان ++C خیلی احساس رضایت نمی کرد و یک سری نارسایی های این زبان برنامه نویسی موجب شد که وی زبان جاوا را بر مبنای زبان ++C طراحی کند به نحوی که بتواند ایده های مد نظر او را به نحو بهتری اجرا کند. از همان ابتدا شعار آقای گاسلینگ و سایر توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی این بود که «یک بار بنویس، همه جا اجراش کن!» و همین شعار بود که توانست انقلابی در دنیای برنامه نویسی ایجاد کند. 

داستان های زیادی در ارتباط با وجه تسمیه ی زبان جاوا وجود دارد که یکی از آنها به این داستان اشاره دارد که جیمز گاسلینگ در حین طراحی این زبان برنامه نویسی جدید، اتاق کارش مشرف به یک درخت بلوط بود که این درخت همواره نظر وی را به خود جلب می کرد. اما پس از مدتی مدیران شرکت سان مایکروسیستمز تصمیم گرفتند نام بهتری برای این زبان برنامه نویسی جدید انتخاب نمایند از این رو توسعه دهندگان این زبان به کافی شاپی در نزدیکی شرکت رفتند تا برای انتخاب نام جدید با یکدیگر به توافق برسند. پس از نیم روزی بحث و تبادل نظر، نام Java که مخفف نام های James Gosling و Arthur Van Hoff و همچنین Andy Bechtolsheim بود انتخاب شد و از آنجا که مراسم نام گذاری در یک کافی شاپ صورت گرفته بود نماد این زبان یک فنجان قهوه داغ در نظر گرفته شد. در عین حال، معتبر‌ترین داستان این است که جیمز گاسلینگ به نوعی قهوه علاقه داشت که در جزیره‌ای به نام جاوا که در اندونزی در جنوب شرقی آسیا است می روید.

به هر حال، این زبان برنامه نویسی موفق که در سال ۱۹۹۵ به طور رسمی به بازار معرفی شد، توانست چنان محبوبیتی در جهان پیدا کند که در حال حاضر در بیش از ۳ میلیارد سیستم مورد استفاده قرار گرفته و تاکنون بیش از ۱۰۰۰ جلد کتاب پیرامون آن به رشته تحریر درآمده است. این زبان داری ساختار یا Syntax مشابه زبان های C و ++C می باشد اما از سادگی بیشتری برخوردار است.

ایده‌ی اولیه‌ی ساخت جاوا بر این بود که این زبان به گونه‌ای ساخته شود که پیچیدگی‌های زبان مطرح سی پلاس پلاس را نداشته باشد. یعنی جاوا زبانی شیء گرا است (OOP) اما مدل شیء گرایی ساده‌تری نسبت به سی پلاس پلاس دارد. به عنوان مثال در جاوا ارث بری چندگانه به شکلی که در ++C قابل پیاده‌سازی است، وجود ندارد و یا جاوا دارای Garbage Collector است که مدیریت حافظه‌ی هیپ را بر عهده دارد. همچنین این زبان مستقل از سخت افزار و نرم‌افزار است. از آنجایی که شعار جاوا «یکبار بنویس و همه جا اجرا کن» بود، یکباره جاوا به یکی از محبوب‌ترین زبان های برنامه نویسی جهان تبدیل شد. در نهایت هم شرکت سان مایکروسیستمز در سال ۲۰۱۰ توسط شرکت بزرگ اوراکل خریداری شد و از آن زمان تاکنون، توسعه ی نسخه های جدید این زبان برنامه نویسی به عهده ی شرکت اوراکل است.

دیدگاهتان را بنویسید