تلاش دادستان‌های کره جنوبی برای بازداشت نایب رییس سامسونگ

حکم بازداشت نایب رییس سامسونگ

تلاش دادستان‌های کره جنوبی برای بازداشت نایب رییس سامسونگ

وضعیت این روزهای کمپانی سامسونگ خوب نیست و درست زمانی‌که مدیران در جستجوی راهی برای حل کردن مشکلات هستند، حالا شاهد انتشار خبری مبنی بر تلاش دادستان‌های کره جنوبی برای دریافت حکم بازداشت نایب رییس سامسونگ به اتهام رشوه‌خواری هستیم.

حکم بازداشت نایب رییس سامسونگ روز چهارشنبه و در دادگاهی ویژه بررسی خواهد شد

بنابر اطلاعات موجود، نایب رییس سامسونگ یعنی لی جائه-یونگ (Lee Jae-yong) که با نام مستعار “Jay Y. Lee” نیز شناخته می‌شود، در رسوایی سیاسی و مالی اخیر کره جنوبی و پرداخت‌های پولی به چوی سون سیل (Choi Soon-sil)، دوست صمیمی رییس جمهور استیضاح‌شده این کشور نقش داشته است. هرچند هنوز حکم بازداشت نایب رییس سامسونگ توسط دادگاه تصویب نشده و قرار است روز چهارشنبه، جلسه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شود. به‌علاوه مدیران سامسونگ هم هیچ واکنش رسمی نسبت به انتشار این خبر نداشته‌اند.

بدون شک تایید شدن حکم بازداشت لی جائه-یونگ توسط دادگاه، ضربه بسیار بزرگی را به شرکت سامسونگ وارد خواهد کرد. این در حالی‌ست که پیش‌تر، رییس هیئت مدیره شرکت سامسونگ یعنی لی کان-هی (Lee Kun-hee) نیز در سال‌های 1996 و 2009 به دلیل رشوه دادن و فرار از پرداخت مالیاتی، محکوم و توسط دادگاه عفو شده بود. اما اگر مشخص شود که لی جائه-یونگ در رسوایی سیاسی اخیر نقش داشته، چه سرنوشتی در انتظار سامسونگ خواهد بود؟ اگرچه خواهران وی قدرت بالایی دارند، اما سال‌هاست که جائه-یونگ خود را برای رهبری این شرکت بعد از پدرش آماده کرده است.

هرچند احتمالا با انتخاب فردی از خانواده قدرتمند «لی» برای هدایت شرکت، از اهمیت موضوع بازداشت لی جائه-یونگ هم کاسته می‌شود. با این‌حال نباید فراموش کنیم که تغییر ساختار مدیریتی این شرکت و کنار گذاشتن نایب رییس فعلی، ریسک بالایی داشته و حتی روی اقتصاد کره جنوبی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

شاید بهتر باشد مدیران خود را برای انتخاب فردی که هیچ ربطی به موسس سامسونگ ندارد، آماده کنند. در این حالت، چه کسی لیاقت تکیه زدن بر صندلی قدرت سامسونگ را دارد؟ این‌ها سوالات سختی هستند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، مدیران اجرایی باید پاسخی مناسب برای آنها داشته باشند.

1395-10-27

دیدگاهتان را بنویسید