تلسکوپ نیروی هوایی آمریکا ، ابزاری قدرتمند برای ردیابی زباله های فضایی

زباله های فضایی

تماشا کنید: تلسکوپ نیروی هوایی آمریکا ، ابزاری قدرتمند برای ردیابی زباله‌های فضایی

شاید انسان بر روی کره زمین به ظاهر در منظومه شمسی و یا حتی تا دور دست‌ها در کائنات تنها باشد، اما این تنهایی فقط به معنی نبود موجوداتی ارگانیک و هوشمند در اطراف محل زندگی انسان است. البته، اشیاء بسیار زیادی همچون زباله های فضایی به وفور در اطراف کره زمین قرار دارند که ساکنان زمین را تنها نگذاشته و توجه زیادی را از آنان نسبت به خود جلب می‌کنند.

زباله های فضایی در کمین هستند

زباله‌های فضایی در واقع اشیاء گوناگونی هستند که روزگاری به دست انسان به وجود آمده‌ و اکنون در حال گردش به دور محل زندگی وی (زمین) هستند، در حالی که اکنون هیچ استفاده‌ای نداشته و همانطور که از اسم آن‌ها مشخص است، زباله محسوب می‌شوند. قطعات سفینه‌ها و قسمت‌هایی از سفینه که در مراحل مختلف مامورت فضایی از آن جدا می‌شوند متداول‌ترین اشیائی هستند که در زباله های فضایی دیده می‌شوند. با گذر زمان تعداد زباله های فضایی در اطراف کره زمین در حال افزایش است، به طوری که ناسا هم در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که تعداد آن‌ها رفته رفته در حال رسیدن به مرز بحران است.

دانشمندان عنوان کرده‌اند تعداد این اشیاء روی هم رفته 10 میلیون برآورد می‌شود که در حدود 500 هزار تا از آن‌ها در حال گردش به دور زمین بوده و خطر بزرگی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی، ماهواره‌ها و فضاپیماها محسوب می‌شوند. از آنجایی که سرعت زباله های فضایی در حدود 17,500 مایل در ساعت است، موضوع اندازه در مورد آن‌ها مطرح نیست، چون حتی کوچکترینشان نیز می‌تواند به ماهواره‌ها و سفینه‌های فضایی آسیب جدی وارد کند. گفته می‌شود نیم میلیارد ذره کوچکتر از ده سانتی‌متر و تریلیون‌ها ذره کوچکتر در فضای اطراف زمین در حال گردشند.

زباله های فضاییدارپا (DARPA) یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی (Defense Advanced Research Projects Agency) سازمان تحقیقاتی و فناوری وابسته به وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا بوده و مسئولیت خطیر توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای ارتش این کشور بر عهده دارد. از جمله مهمترین دستگاه‌های توسعه یافته توسط دارپا که در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته، تلسکوپی بسیار قدرتمند برای مشاهده زباله های فضایی ریز و درشت است تا از عدم برخورد آن‌ها با یکی از ادوات فضایی مهم و حیاتی قرار داده شده در مدار زمین، اطمینان حاصل شود.

1395-08-14

دیدگاهتان را بنویسید