جنگ دریایی با پروژه جدید دارپا شیوه جدیدی به خود خواهد گرفت

جنگ دریایی

پروژه جدید دارپا سبک جنگ‌های دریایی آینده را تغییر خواهد داد

دارپا (DARPA)، سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (Defense Advanced Research Projects Agency) ایالات متحده آمریکا است که در سال 1958 تأسیس شد و از آن زمان مسئولیت ابداع و توسعه فناوری‌های جدید برای ارتش آمریکا را بر عهده گرفت. این سازمان اخیرا رادار چترباز خود تحت عنوان “Parasailing Radar” را در کنار قایق رباتیک آن معرفی کرده که می‌تواند سبک جدیدی از جنگ دریایی را در آینده‌ای نه چندان دور پدید بیاورد. در نظر داشته باشید که “Parasailing” به بلند شدن در هوا به کمک چتر و با کشش قایق موتورى گفته می‌شود، عملی که بسیاری از افراد از آن به عنوان تفریح در فصل‌های گرم سال استفاده می‌کنند.

سبک نوین جنگ دریایی در آینده‌ای نه چندان دور

به اعتقاد دارپا، این آینده جنگ دریایی است که در یک بسته بندی خوب و شسته و رفته پیچیده شده است. اگر می‌خواهید یک دید از آن چه که جنگ دریایی آینده نزدیک به آن شبیه خواهد بود داشته باشید، پروژه اخیر دارپا را در کانون توجه خود قرار دهید. این سازمان چندی پیش رادار چترباز خود (بخشی از پروژه تریلر آسانسور هوابرد سیستم های نیروی دریایی، تحت عنوان TALONS) را، با استفاده از قایق رباتیک به عنوان آشیانه، تست کرد. این رژه هوایی در دل جنگ دریایی ، در ارتفاع 1000 پایی صورت گرفت، جایی که سنسورهای رادار بسیار کارآمدتر عمل کرده و بازدهی بیشتری در مقایسه با زمان قرار داشتن بر روی عرشه کشتی دارند.

رادار ردیابی سطح آن، به میزان شش برابر رنج وسیع‌تری را تحت پوشش قرار داده و حتی یک رادیو دستی در این ارتفاع، سه برابر بیشتر از حالت عادی پوشش دهی دارد. در ترکیب قایق رباتیک با این رادار، کشتی های جنگی بدون سرنشین پای به دنیای جنگ افزارها خواهند گذاشت که به معنی شیوه نوین جنگ دریایی است. به این شیوه، خطرات احتمالی از فواصل دورتر شناسایی شده و اقداماتی نیز به طور خودکار برای عقب نشاندن دشمن صورت می‌گیرند، تا وقتی که نیروی مسلح انسانی از راه برسد.

همچون ACTUV (پروژه ساخت قایق رباتیک)، TALONS نیز یک پروژه جوان محسوب می‌شود. از قرار معلوم دارپا در تلاش است تا ارتش آمریکا را برای اتمام کار دموی پروژه جدید راضی کرده و برای تکمیل کردن جنگ افزار جدید کمی زمان بخرد. آن‌چه مشخص است، زمان‌بر نبودن عملیاتی شدن این شیوه جنگ دریایی است، بر خلاف بسیاری دیگر از پروژه‌های دارپا که از زمان معرفی تا وارد شدن به ارتش و مورد استفاده قرار گرفتن، بین دو تا چند سال زمان می‌گیرند.

1395-08-09

دیدگاهتان را بنویسید