حملات سایبری بی‌سابقه در جهان با سوءاستفاده از افشاگری ویکی لیکس

حملات سایبری

حملات سایبری بی‌سابقه در سراسر جهان با سوءاستفاده از افشاگری ویکی لیکس

در یکی دو روز اخیر، حملات سایبری بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان رخ داده است. این حملات هکری با سوءاستفاده از اطلاعات منتشر شده توسط ویکی لیکس در مورد جاسوسی‌های سیا صورت گرفت.

چند ماه پیش ویکی لیکس اطلاعات و اسنادی را در مورد روش‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا برای نفوذ به رایانه‌ها و گوشی‌ های هوشمند و سرقت اطلاعات از آن‌ها افشا کرده بود. با انتشار این اطلاعات، برخی از آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم عامل ویندوز، گوشی های اندرویدی و آیفون لو رفته بود. این آسیب‌پذیری‌ها توسط سازمان سیا با هدف جاسوسی سایبری و حمله به شبکه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اکنون هکرها با سوءاستفاده از همین اطلاعات، باج افزاری را طراحی کرده‌اند که می‌تواند داده‌های کاربران را قفل کرده و برای دسترسی مجدد از آن‌ها باج بگیرد. این باج افزار در سراسر جهان یعنی حداقل 99 کشور مشاهده شده و بسیاری از کشورهای آسیایی، آمریکایی و اروپایی با این مشکل مواجه شده‌اند.

سازمان‌های مهمی که مورد حملات سایبری قرار گرفتند

سازمان ملی بهداشت آمریکا، شرکت مخابراتی دولتی تله فونیکای اسپانیا و شرکت معروف FedEX از جمله سازمان‌های مهمی هستند که در حملات سایبری دو روز اخیر آسیب دیده‌اند. این حملات در انگلیس تا جایی پیش رفت که حتی منجر به تعطیلی چند بیمارستان و لغو شدن عمل‌های جراحی شد. پزشکان، پرستاران و کارکنان این بیمارستان‌ها نیز مجبور شدند تا از قلم و کاغذ به جای سیستم‌های رایانه‌ای استفاده کنند.

حملات سایبری

این بدافزار توسط گروهی به نام WannaCry طراحی شده و هکرها برای باز کردن قفل رایانه‌های هک شده، حداقل 300 دلار طلب کرده‌اند. مایکروسافت برای حل مشکل ایجاد شده و رفع حفره‌های امنیتی افشا شده توسط حمله‌کنندگان، آپدیت‌هایی را عرضه کرده است؛ اما این آپدیت‌ها هنوز توسط برخی کاربران نصب نشده و به همین دلیل این افراد در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

1396-02-24

دیدگاهتان را بنویسید