خاک مریخی می تواند برای ساخت آجرهایی محکم تر از بتن مورد استفاده قرار گیرد!

خاک مریخی

خاک مریخی می‌تواند برای ساخت آجرهایی محکم‌تر از بتن مورد استفاده قرار گیرد!

خاک مریخی را می‌توان برای ساخت آجرهایی با استحکام بسیار بالا مورد استفاده قرار داد. آجرهای ساخته شده با این خاک، بسیار محکم‌تر از بتن خواهد بود!

استفاده از خاک مریخی به منظور ساخت آجرهایی محکم تر از بتن!

بر اساس نتایج یک بررسی جدید بر روی خاک مریخی ، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از خاک سیاره سرخ می‌توان نمونه‌ای از سنگ‌های آجری ساخت که دارای استحکام بسیار بالایی است! در این آزمایش، دانشمندان نزدیک‌ترین نمونه به خاک مریخی را شبیه‌سازی کرده و آن را Mars-1a نام‌گذاری کرده‌اند. نمونه آجری که با استفاده از این ماده ساخته شد، استحکامی مثال‌زدنی را از خود نشان داد!

همانطور که می‌دانید، سیاره مریخ یکی از اجرام مورد علاقه دانشمندان در منظومه شمسی است. تاکنون مطالعات بسیاری بر روی این سیاره انجام گرفته و آژانس فضایی ناسا نیز چندین سال است که با مهندسی عالی مریخ‌نورد‌ها، جزئیات مختلف سیاره سرخ را زیر ذره‌بین خود قرار داده است. یکی از ویژگی‌های جذاب در مورد مریخ، سرخ بودن پوسته آن به دلیل وجود زنگ آهن در سنگ‌پوش این سیاره است. اکنون جدیدترین مطالعات صورت گرفته بر روی نمونه‌های آزمایش شده، نشان می‌دهد که خاک مریخی در واقع می‌تواند به عنوان مصالح ساختمانی با استحکام بسیار بالا مورد استفاده قرار گیرد!

فشرده‌سازی خاک در میزان فشار بسیار بالا، منجر به شکل‌گیری سنگی با ذرات بسیار متراکم می‌شود. در این آزمایش، نانو ذرات اکسید آهن که در خاک سیاره سرخ بسیار غنی است، به عنوان عاملی کلیدی در این اتصال بسیار مستحکم نقش‌آفرینی می‌کند.

خاک مریخی

از طرفی، خاک سیاره سرخ ذاتا دارای چسبندگی بالایی است. بدین ترتیب در برنامه سفر احتمالی انسان‌ها به مریخ و ساخت و ساز بر روی این سیاره، دیگر نیازی نیست که فضاپیمای خود را پر از آجر و ملات کنیم؛ چرا که خاک مریخی، به خوبی می‌تواند به عنوان ملات آماده‌ی ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد!

بدین ترتیب برای تبدیل خاک مریخ به مصالح ساختمانی، هیچ نیازی به استفاده از مواد افزودنی نیست؛ تنها کافیست به دنبال راهکاری جهت فشرده‌سازی خاک این سیاره باشیم.

1396-02-10

دیدگاهتان را بنویسید