دانشگاه مجازی اروپا

دانشگاه مجازی اروپا


آموزش مجازی و دانشگاه مجازی چیست ؟

دانشگاه مجازی یا دانشگاه الکترونیکی که به دانشگاه قرن 21 هم معروف است .تقریبا از زمانی که اینترنت همگانی شد مطرح گردید . طبق بررسی های انجام شده اولین کشوری که این دانشگاه را تاسیس کرد امریکا بود . چون این کشور همیشه در مسائل الکترونیک نسبت به سایر کشورها پیش قدم بوده است .

البته فکر اولیه این گونه دانشگاه ها مربوط به انگلیسی ها می باشد که تحت عنوان Open University آن را مطرح کردند . ولی آمریکایی ها به طور عملی به این مقوله ارزشمند پرداختند . برای تحصیل در این سیستم آموزشی حداقل پیش نیاز دانشجو برای شرکت در دوره های آموزشی دسترسی به یک دستگاه کامپیوتر اینترنت و انگیزه قوی برای موفقیت در یک کلاس غیر سنتی است .

ایجاد دانشگاه مجازی و تدریس از طریق کامپیوتر و اینترنت فراتر از قید زمان و مکان صورت می گیرد . با این روش دانشجو می تواند در هر زمان و در هر جایی به آموزش دسترسی داشته باشد .اما دانشگاه مجازی چیست ؟

مطالبی که در دانشگاه مجازی ارائه می شود , مطالب مجازی نیست بلکه همان مطالبی است که در دانشگاه حقیقی توسط استاد تدریس می شود . با این تفاوت که در دانشگاه مجازی از ابزار خاصی استفاده می شود تا فضای دانشگاه جابجا شده و ارتباط استادو دانشجو در بستر تکنولوژی از راه دور ایجاد گردد . این بستر همان IT یا بستر اینترنتی است . با توجه به وجود شبکه های اینترنتی , مطالب تدریس شده توسط استاد به مدت طولانی باقی می ماند و دانشجو با استفاده از گیرنده ( کامپیوتر ) می تواند در هر لحظه از شبانه روز از آن درس تولید شده بهره گیرد .

دانشگاه مجازی در واقع یک حالت خاصی از دانشگاه حقیقی یا نقطه مقابل آن است یعنی در دانشگاه حقیقی میز ,صندلی و دیگر ابزار و امکانات از جمله استاد و دانشجو به صورت فیزیکی وجود دارد در حالی که در دانشگاه مجازی ,در محیطی دیگر , کامپیوتر , اینترنت و ماهواره خط ارتباطی بین استاد و دانشجو و کلاس هستند .

یک فرهنگ جا افتاده در بین مردم این است که اقشار مختلف مردم در هر سطحی می خواهند ادامه تحصیل دهند و سیستم دانشگاهی نمی تواند جوابگو باشد . اما دانشگاه مجازی طبق شعار قرن 21 آموزش برای همه کس در همه جا این امکان را به وجود می آورد . یک نکته فرعی قضیه این است که دنیا در نگرش کلان , مساله آموزش را یک Business ( کارو کسب) می داند و همه کشورها در کنار آموزش پول دریافت می کنند و این مساله خود موجب گسترش آموزش میشود …ادامه ..

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس