دره Mawrth Vallis مریخ حاوی نشانه‌هایی از حیات (ویدیو با زیرنویس فارسی)

دره Mawrth Vallis مریخ

تماشا کنید: آیا در گذشته، دره Mawrth Vallis مریخ محل زندگی بیگانگان بوده است؟ (زیرنویس فارسی)

دره Mawrth Vallis (مارت ولیز)، یکی از اعجاب‌ انگیز‌ترین مکان‌های موجود بر روی سیاره مریخ است. دانشمندان چندی پیش بود که این منطقه را کشف کردند و اطلاعات جذابی از آن به دست آمد که می‌توانیم از مهم‌ترین آن‌ها به جریان داشتن آب در سالیان گذشته، در این منطقه از مریخ اشاره کنیم.موضوعی که نظریه وجود حیات در گذشته مریخ را بیش از پیش تایید می کند.

اول از هر چیزی لازم است بگوییم که اطلاعات به دست آمده در این مقاله توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) و طی ماموریت مارس اکسپرس به دست آمده است. نام Mawrth Vallis، عبارتی ولزی است که به معنی دره مریخ بوده و همین نام برای منطقه شگفت انگیز مریخ، انتخاب شده است. دره Mawrth Vallis ، در واقع یکی از قدیمی‌ترین دره‌های موجود در این کره خاکی بوده که در مسافتی به طول 160 کیلومتر پراکنده است تا آن را حتی از دره گرند کنیون ایالت آریزونا آمریکا نیز بزرگ‌تر بدانیم. ناسا در این باره می‌گوید:

وجود فیلوسیلیکات‌ها در مریخ، نشانه‌ای قطعی برای وجود آب در این سیاره است. همچنین، احتمالاً در این منطقه، چیزی حدود 6.3 میلیارد سال پیش، محیط زیست‌پذیری وجود داشته است.

وقتی به این منطقه از بالا نگاه می‌کنیم، یک لایه سنگی مشابه با رنگ سنگ رس که در قسمت‌های مختلفی از این دره دیده می‌شود. به گفته آژانس فضایی اروپا، طی ماموریت مارس اکسپرس اطلاعات جالبی از این منطقه به دست آمده که نشان می‌دهد میلیاردها سال پیش در این دره، آب در جریان بوده است. بنابراین دره Mawrith Vallis مریخ با وجود آب، مکانی بسیار ایده آل برای زندگی بوده و احتمالا حیات در آنجا جریان داشته است.

تحقیق و تفحص بیشتر از دره Mawrth Vallis در سال 2020

 

آژانس فضایی اروپا دوباره در سال 2020 میلادی به مریخ می رود. مقصد این عملیات که در قالب پروژه “ExoMars” انجام خواهد شد دره Mawrth Vallis است و هدف اصلی آن جستجوی حیات در زمان حال یا گذشته مریخ است.

1395-09-27

دیدگاهتان را بنویسید