دستاوردهای سخت‌افزاری – نرم‌افزاری آی تی در ایران

خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۴/۰۹/۲۲‬

هم اکنون حدود ‪ ۳۰‬شرکت در زمینه تولید تجهیزات سخت افزاری ، و ‪۳۰۰‬ شرکت در حوزه نرم افزاری رایانه مشغول به فعالیت هستند.

بررسی وضعیت سخت افزار کشور تا پایان سال گذشته نشان می‌دهد که هم اکنون بخشی از تجهیزات رایانه‌ای مورد استفاده، در داخل کشور تولید می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به بدنه (‪ ،(case‬صفحه‌کلید (‪،(keyboard‬ موشواره (‪ ،(mouse‬و نمایشگر (‪ (monitor‬اشاره کرد.

هم چنین، مودم (‪ ،(modem‬بلندگو (‪ (speaker‬و دستگاه رایانه شخصی (‪(PC‬ کامل از دیگر تجهیزات سخت افزاری رایانه است که در ایران تولید می‌شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخشی از عدم تولید تجهیزات سخت افزاری رایانه در ایران ، به نداشتن سرمایه بالا باز می‌گردد. این در حالی است که دانش کافی برای ساخت این تجهیزات در کشور وجود دارد.

گفتیم ‪ ۳۰۰‬شرکت نیز در زمینه نرم افزار در سطح کشور فعال هستند که به تولید و عرضه نرم‌افزار، محتوا و خدمات اشتغال دارند.

بیشترشرکت‌ها در بخش نرم افزار، خود اقدام به فروش مستقیم نرم‌افزارهای تولیدی می‌کنند.

گزارشی که چندی پیش شورای عالی انفورماتیک منتشر کرد نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته بخش خدمات و نرم‌افزار در ایران در مقایسه‌با سخت‌افزار از رشد کم‌تری برخوردار بوده، اما در طی دو سال گذشته این روند تغییر کرده، و هم‌اکنون نرم‌افزار با رشدی معادل ‪ ۴۱‬درصد در سال به نسبت از سایر بخش‌ها رشد بیشتری دارد.

خوشبختانه دولت نیز برنامه‌های حمایتی برای صنعت نرم‌افزار در کشور دارد که از جمله اعمال جدی قانون منع تکثیر غیرمجاز نرم‌افزارها، حمایت از تولید محصولات جدید و ارتقای محصولات موجود در بازار را می‌توان نام برد.

به گفته کارشناسان و دست اندر کاران حوزه آی تی ، دولت با اعلام طرح "تکفا" که برای توسعه کاربرد فن‌آوری اطلاعات در دولت و جامعه تهیه و تدوین شده است، نیز باعث شده که بازار نرم‌افزار رشد زیادی در کشور بیابد.

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس