دلایل افزایش قیمت پراید چیست؟ خیز فرزند سایپا برای قیمت 50 میلیونی!

قیمت پراید

دلایل افزایش قیمت پراید چیست؟ خیز فرزند سایپا برای قیمت 50 میلیونی!

قیمت پراید 111 در عرض دو روز با افزایش 5 میلیونی همراه شده و با عبور از مرز 40 میلیون تومان، برای برچسب قیمت 50 میلیون تومانی خیز برداشته است. سرانجام بازار خودرو کشور چه خواهد شد؟

درست زمانی که امضای ترامپ پای سند تحریم های جدید علیه ایران نقش بست، افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت تمامی محصولات قابل فروش در کشورمان نیز آغاز شد. جدا از قیمت‌های نجومی لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی، بازار خودرو همراه با افزایش قیمت بی‌سابقه‌اش یکی از بیشترین آسیب‌ها را به خود دید. همین موضوع باعث شد تا طی هفته‌های گذشته شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی مختلفی باشیم. اما در این بین بیشتر از همه قیمت پراید 111 ، پژو 207 اتوماتیک و ساندرو استپ وی بود که در بخش داخلی بازار افزایش بی‌وقفه‌ای را دنبال می‌کنند.

افزایش 5 میلیونی قیمت پراید 111 در 2 روز

البته در شرایطی که بازار خودرو کشور در نابسامان‌ترین اوضاع خودش طی چند دهه اخیر است، تنها این قیمت‌ها است که با افزایش مواجه شده و عملا مشتری برای خرید وجود ندارد. به طور مثال قیمت پراید 111 نسبت به دو روز پیش با افزایش حدود 5 میلیونی مواجه شده و به مرز گذر از 40 میلیون تومان رسیده است. حال دلیل این افزایش روز افزون قیمت پراید و سایر خودروهای داخلی، در حالی که نرخ ارز با کاهش همراه شده چیست؟ به گفته‌ی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، خودروسازان کمبود قطعات را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت می‌دانند. این درحالیست که مصاحبه‌های غیر کارشناسی شده و عرضه کم‌تر از گذشته خودرو به بازار می‌تواند عمده دلایل این گرانی باشد.

وقتی قیمت خودرو در بازار و کارخانه را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم، متوجه تفاوت بسیار زیادی بعضا تا 20 میلیون تومان می‌شویم. تفاوت قیمت خودرو در بازار و درب کارخانه تحت تاثیر انحصاری است که با حمایت از سیاست‌گذاران در شورای سیاست‌گذاری خودرو، در صنعت خودروسازی کشورمان رخ می‌دهد. بنابراین چنین افزایش قیمتی می‌تواند حاصل انحصاری بودن این صنعت نیز باشد.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان کجاست؟

در شرایطی که هر روز شاهد گران‌تر شدن خودروهای داخلی و خیز پراید برای برچسب قیمت 50 میلیونی هستیم، ما مشتاقیم بدانیم سازمان حمایت از مصرف کنندگان چه فکری در سر دارد؟ آیا راهکاری برای جلوگیری از این افزایش قیمت بی‌رویه را در دستور کار خود قرار داده است، یا همچنان می‌خواهد نسبت به این قضیه بی‌توجه باشد؟ این‌ها سوالاتی است که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند.

1397-06-05

دیدگاهتان را بنویسید