دود سخت‌گیری یوتیوب درباره محتواهای افراطی داعش به چشم روزنامه‌نگاران رفته است

محتواهای افراطی داعش

دود سخت‌گیری یوتیوب درباره محتواهای افراطی داعش به چشم روزنامه‌نگاران رفته است

یوتیوب مدت‌ها است برای جلوگیری از انتشار محتواهای افراطی داعش سخت‌گیرانه عمل می‌کند. حال این موضوع مشکلاتی را برای محققان و روزنامه‌نگاران به وجود آورده است.

اگرچه تلاش یوتیوب برای جلوگیری از انتشار ویدیوهای داعش قابل ستایش است، اما محققان و مخصوصا روزنامه‌نگاران نیز به خاطر فیلترینگ‌های اعمال شده آسیب دیده‌اند. الیوت هیگنز (Eliot Higgins) به عنوان یک محقق مستقل چندی پیش اعلام کرد تمامی ویدیوهای قدیمی درباره سوریه که مدت‌ها قبل در یوتیوب منتشر کرده بود، اکنون حذف شده‌اند. علاوه بر آن حساب کاربری وی نیز معلق شده است.

وب سایت Middle East Eye نیز اعلام کرد یوتیوب، حساب وب سایت یکی از مخالفان سوریه را حذف کرده است، چرا که یک ویدیو دارای محتواهای افراطی از داعش را بر روی این شبکه اجتماعی منتشر کرده بود. این اقدام بسیار خوبی است، اما متاسفانه حذف محتواهای قدیمی‌تر نتایج کاملا بالعکسی خواهد داشت.

محتواهای افراطی

تلاش یوتیوب برای حذف محتواهای افراطی تاکنون نتیجه بالعکس داشته است

به عنوان نمونه می‌توان به ویدیوهای الیوت هیگنز اشاره کرد که حدود دو ال سه سال قبل بارگذاری شدند. ویدیوهای بسیار بیشتری نیز از سوریه وجود داشتند که وضعیت خوب آن پیش از آغاز جنگ را نشان می‌دادند. اما یوتیوب حین تلاش برای حذف ویدیوهای تروریستی، با حذف کردن تاریخچه سوریه صدمات بیشتری وارد می‌کند. مشکل اصلی اینجاست یوتیوب، حذف محتواهای افراطی را به دست هوش مصنوعی سپرده است. این ماشین خودکار تا حرفه‌ای شدن در کار خود در حال سوزاندن تر و خشک با یکدیگر است.

در ابتدای ماه جاری میلادی، این پلتفرم انتشار ویدیو با انتشار یک پست در وبلاگ خود اعلام کرد برای مبارزه با محتوای تروریستی قدم‌های تازه‌ای خواهد برداشت. به عنوان نمونه ماشین فراگیری خودکار آن بهتر از قبل محتواها را تشخیص داده و خیلی سریعتر آن‌ها را حذف می‌کند. یوتیوب اعلام کرد دقت سیستم حذف خودکار، به خاطر تکنولوژی ماشین یادگیری آن‌ها به میزان چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است.

محتواهای افراطی

به عقیده این شرکت، اگرچه این ابزارها به طور کامل بی‌عیب و نقص نبوده و برای تمامی موقعیت‌ها مناسب نیستند، اما در بیشتر مواقع در تشخیص محتواهای افراطی و ویدیوهایی که باید حذف شوند، حتی بهتر از انسان عمل کرده‌اند. با وجود این ادعاعا، یوتیوب در مدت زمان اخیر چندین حساب کاربری که شامل ویدیوهای قدیمی و ارزشمند درباره سوریه بوده‌اند را نیز حذف کرده است. باید دید واکنش شرکت با افزایش شکایت‌ها نسبت به این موضوع چه خواهد بود.

1396-05-24

دیدگاهتان را بنویسید