دونالد ترامپ با اعمال معافیت‌های مالیاتی کارخانجات اپل را به خاک آمریکا بازمی‌گرداند

کشمکش دونالد ترامپ و اپل

دونالد ترامپ با اعمال معافیت‌های مالیاتی کارخانجات اپل را به خاک آمریکا بازمی‌گرداند

از زمانی که دونالد ترامپ (Donald Trump) با کسب بیشترین آرا برای 4 سال آینده به سمت ریاست جمهوری منتخت آمریکا درآمد، اکثر مدیران کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی گارد منفی را در برابر او گرفته‌اند و معتقدند که وی به کسب و کار آن‌ها صدمه جدی را وارد خواهد کرد. حال اون در یک مصاحبه با مطبوعات آمریکایی حرف‌های تازه‌ای را به زبان آورده است که می‌تواند به سود این شرکت‌ها باشد.

شکی نیست که دونالد ترامپ می‌خواهد تمامی تولیدکنندگان را به خاک ایالات متحده بازگرداند؛ در حال حاضر کمپانی‌های مختلفی هستند که برای ساخت محصولاتشان، کشوری به جز آمریکا را به جهت قوانین مالیاتی ارزان‌تر و در نتیجه افزایش حاشیه سود خود، انتخاب می‌کنند. یکی از مهم‌ترین این شرکت‌های آمریکایی، اپل است که ترامپ نگاه ویژه‌ای را بر روی آن دارد و خیلی جدی در صدد آن است تا تولیدات گوشی های آیفون را به کشور خودش بازگرداند.

ترامپ در مصاحبه اخیر خود با نیویورک تایمز  عنوان کرده است که او و تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل شرکت اپل مکالمه‌ی تلفنی را با یکدیگر داشته‌اند و طی آن ترامپ به این شرکت کوپرتینویی پیشنهاد داده تا در صورت بازگرداندن کارخانجات خط تولید گوشی های آیفون به خاک آمریکا، معافیت‌های مالیاتی تازه‌ای را برای این شرکت وضع خواهد کرد. وی همچنین اظهار کرده است که علاقه‌مند خواهند بود تا هر چه زودتر کارخانجات متعدد اپل در خاک ایالات متحده را در هنگام تولید گوشی های آیفون ببیند.

کشمکش دونالد ترامپ و اپل

دونالد ترامپ شخصا با تیم کوک به مذاکره پرداخته است

توجه داشته باشید که اپل شخصا هیچگونه فعالیتی را در هیچ نقطه‌ای از چین و تایوان ندارد. آن‌ها به جای آن که خودشان محصولاتشان را تولید کنند، از شرکت‌هایی نظیر فاکس کان و پگاترون کمک می‌گیرند؛ اگر چه تجارت اپل با این دو شرکت در تعامل است و هر یک سوددهی متناسبی را برای یکدیگر ایجاد کرده‌اند. دونالد ترامپ در این باره می‌گوید:

من به تیم کوک مدیرعامل اپل تماس گرفتم و گفتم تیم، تو میدانی یکی از مهم‌ترین چیزهایی که من قصد دارم به آن برسم، راه اندازی دوباره کارخانجات اپل در خاک ایالات متحده است تا به جای این که به کشورهایی نظیر چین، ویتنام و از این دست بروید، در خانه خود یعنی خاک ایالات متحده محصولاتان را تولید کنید.

ترامپ سپس از زبان تیم کوک می‌گوید که «من این را می‌دانم» و وی در جواب به کوک می‌گوید:

من فکر می‌کند ما انگیزه کافی برای تولیدات شما را فراهم خواهیم کرد و من بر این باورم که انجامش می‌دهیم. ما قصد داریم مالیات را برای شرکت‌های بزرگ به مقدار بسیار ناچیزی برسانیم که می‌تواند برای شما خوب باشد.

آیا واقعا این حرف برای کشاندن اپل به خاک ایالات متحده جهت تولید آیفون کافی خواهد بود؟ اخیرا ما شنیده‌ایم اپل در حال مذاکره با شرکای تجاری خود در خارج از کشور است؛ اما اینکه چنین چیزی به ثمر می‌رسد یا خیر بسته به گذر زمان خواهد داشت.

1395-09-04

دیدگاهتان را بنویسید