ربات تلگرامی چیست و چگونه در تلگرام ربات بسازیم؟

ربات تلگرامی

ربات تلگرامی چیست و چگونه در تلگرام ربات بسازیم؟

ربات تلگرامی یکی از قابلیت‌ها و افزونه‌های پیام‌رسان تلگرام است و طراحی و ساخت آن اصلا کار سختی نیست. کاربران تلگرام با انجام چند فرایند ساده می‌توانند یک ربات شخصی متفاوت با حساب کاربری را در تلگرام خود ایجاد کنند.

ربات تلگرامی از قابلیت‌های ویژه‌ی این پیام‌رسان محبوب است و کاربران با استفاده از آن می‌توانند پیام‌ها و فرمان‌های متفاوتی را ارسال کنند. این ربات‌ها با حساب‌های کاربری تلگرام از جمله کاربران و مدیرهای گروه متفاوت است. از جمله‌ی این تفاوت‌ها می‌توان به نمایش ندادن آخرین زمان آنلاین بودن، اضافه شدن کلمه bot به آخر نام کاربری، محدودیت ذخیره اطلاعات و حذف پیام‌های قدیمی‌تر پس از پردازش اشاره کرد. همچنین ربات‌ها نمی‌توانند مکالمه با کاربران را شروع کنند و تنها هنگامی‌که کاربر به آن پیام بفرستد، امکان ارسال پاسخ از سوی ربات وجود دارد.

محمد حسنی، کارشناس فضای مجازی، در خصوص ماهیت ربات‌های تلگرامی توضیح داده که این ربات‌ها برنامه‌ای هستند که بر روی یک سرور اجرا می‌شوند و پیام‌رسان تلگرام نیز یک واسط ایمن برای تبادل اطلاعات بین کاربر و برنامه موجود در آن سرور است.

به عبارت دیگر، ربات تلگرامی کدی است که از طریق یک پروتکل امن متصل به یک سرور واسط عمل می‌کند. خاصیت کدباز (Open Source) بودن تلگرام این امکان را در اختیار برنامه نویسان قرار می‌دهد تا برای آن ربات بنویسند و به توسعه‌ی هرچه بیشتر این برنامه کمک کنند.

نحوه‌ی ساخت ربات تلگرامی

طراحی و ساخت ربات تلگرامی کار سختی نیست و کاربران می‌توانند با انجام چند فرایند ساده یک ربات شخصی را برای خود در این برنامه ایجاد کنند. تلگرام یک ربات به نام BotFather معرفی کرده است و کاربران با برقراری ارتباط با آن، یک ربات شخصی را راه‌اندازی می‌کنند.

پس از برقراری ارتباط با BotFather، مراحل انجام ساخت ربات برای کاربر ارسال می‌شود. البته ربات‌هایی که با این روش ساخته می‌شوند بسیار ساده هستند و قابلیت‌های زیادی ندارند؛ چرا که تلگرام برای ساخت ربات، سروری را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و این ربات‌ها با استفاده از API های خود تلگرام ایجاد می‌شوند.

ساختن یک ربات تلگرامی با امکانات اختصاصی به دانش کدنویسی نیاز دارد و کاربران باید با تهیه‌ی یک سرور، قابلیت‌ها و کاربردهای وسیعی را برای ربات خود تعیین و طراحی کنند. ربات‌هایی که به این شکل ساخته می‌شوند بر اساس عبارت درخواستی و دستور کاربر در یک دیتابیس جستجو کرده و نتایج متنی، صوتی و تصویری را منتشر می‌کنند. همین‌طور امکان طراحی و ساخت ربات تلگرامی با مضمون نظرسنجی یا برگزاری آزمون آنلاین و موضوعاتی از این قبیل وجود دارد.

1395-08-29

دیدگاهتان را بنویسید