ربات HRP-5P جایگزین نیروی کار انسانی در پروژه‌های ساختمانی می‌شود

ربات ژاپنی HRP-5P

ربات HRP-5P جایگزین نیروی کار انسانی در پروژه‌های ساختمانی می‌شود

ربات HRP-5P با توانایی انجام کارهای مهم در امر ساخت و ساز همچون نصب دیوارپوش طراحی شده است. این ربات انسان نما، در کار نصب دیوارپوش نیروی کار انسانی را به طور کامل حذف می‌کند.

مرکز تحقیقاتی Advanced Industrial Science and Technology ژاپن (AIST) موفق به ساخت یک ربات انسان نمای جدید شد که قادر است کارهای ساخت و ساز ابتدایی همچون نصب دیوارپوش را به خوبی انجام بدهد. در ویدیوی تازه منتشر شده می‌بینیم ربات HRP-5P چگونه یک دیوارپوش را برداشته و آن را به سطحی عمودی میخ‌کوب می‌کند. سرعت کار و مخصوصا دقت HRP-5P چندان بالا نیست، اما همچنان کار را به نتیجه می‌رساند.

ژاپن مدتی است با مشکل افزایش سن مردم جامعه و کمبود نیروی کار مواجه شده و به همین دلیل مرکز تحقیقاتی AIST در تلاش است از ربات HRP-5P برای ساخت و ساز در سایت‌های مختلف استفاده کند. هدف نهایی این مرکز، جایگزین کردن کامل نیروی کار انسانی با ربات‌های انسان‌ نمای شبیه به HRP-5P در پروژه‌های ساختمانی، خانه‌ها، ساختمان‌ها، هواپبماها و کشتی‌ها است.

ربات انسان نمای

این اقدام با برخی پیش‌بینی‌های قبلی کاملا سازگار است. به عنوان نمونه، بر اساس یک مطالعه دانشگاه آکسفورد در سال 2013 اعلام شد شغل نصب دیوارپوش از جمله حرفه‌هایی است که به احتمال 79 درصد، در آینده‌ای نه چندان دور به ربات‌ها سپرده خواهد شد و رفته رفته نیروی کار انسانی از انجام این کار کنار گذاشته می‌شود. تا امروز، در صنعت ساخت و ساز ربات‌های زیادی طراحی شده‌ و کارهایی از قبیل قرار دادن آجر روی یکدیگر، نجاری و ساخت و در و پنجره و همچنین ساخت و نصب کف‌پوش را انجام می‌دهند. به لطف معرفی ربات ژاپنی HRP-5P باید نصب دیوارپوش را نیز به این فهرست اضافه کرد.

ویدیوی نحوه کار ربات HRP-5P

1397-07-13

دیدگاهتان را بنویسید