رفتار وحشتناک اما زیبای فعال ترین فلز دنیا + ویدئو

فعال ترین فلز دنیا

رفتار وحشتناک اما زیبای فعال ترین فلز دنیا + ویدئو

دنیای شیمی پر از شگفتی و زیبایی است، از ریزترین اجزای درون یک سلول زنده تا عظیم‌ترین ستاره‌های یک کهکشان غول پیکر را می‌توان با این علم بررسی کرد. اما حدس می‌زنم تصویر اکثر شما از دنیای شیمی، یک آزمایشگاه با انبوهی از شیشه‌های عجیب و مواد عجیب‌تر درون آنهاست که هر لحظه ممکن است منفجر شوند! در این پست، می‌خواهم دقیقاً در مورد چنین تصویری صحبت کنم: در مورد فعال ترین فلز دنیا ، یعنی سزیم! با من و گجت نیوز همراه باشید…

فعال ترین فلز دنیا

 

همانطور که جدول تناوبی بالا می ببیند، سزیم (Cs) دقیقا در گوشه پایینی سمت چپ قرار دارد. بدون دادن هر گونه توضیح تخصصی‌تر، این موقعیت در جدول تناوبی، یعنی بیشترین خاصیت فلزی و در نتیجه فعال ترین فلز دنیا ! (اگر می گویید که فرانسیم (Fr) پایین‌تر از سزیم است، باید بگویم که فرانسیم یک عنصر ساختگی است و اینجا منظور من، عناصری است که به طور طبیعی در طبیعت وجود دارند). در واقع سزیم دقیقاً در مرز غربی جدول تناوبی قرار دارد. بنابراین سزیم هم نرم‌ترین و هم واکنش پذیرترین فلز به شمار می‌رود! این فلز عجیب و جالب در آب با دمای منهای 116 درجه سانتیگراد، حالت انفجاری دارد و به طور خودبخود در هوا نیز آتش می‌گیرد!

فعال ترین فلز دنیا کاربردهای زیادی دارد: سزیم به عنوان سوخت سفینه‌های فضایی استفاده می‌شود، در دستگاه‌های رادیواکتیوی که برای درمان سرطان به کار می‌روند و همچنین در ساعت‌های اتمی کاربرد دارد.  این فلز زیبا می‌تواند تغییر شکل دهد و به عجیب‌ترین روش‌ها، منفجر شود. اما چرا استفاده از این فلز همه فن حریف، خیلی زیاد نیست؟ درست حدس زدید! پول! این فلز گرانبها، حتی از طلا هم گران‌تر است!

اعجاز فعال ترین فلز دنیا

در ویدئوی زیر شما را به دیدن یک واکنش اصیل شیمی دعوت می‌کنم که در آن، سزیم، پشت سرهم آتش می‌گیرد و در سرتاسر یک تکه چوب، گسترش می‌یابد. وقتی این فلز به دیوار پوشیده از گرفیتی (نقاشی دیواری) پرتاب می‌شود، تکه‌های کوچکش منفجر می‌شوند. دانه‌های فلزی درخشان سزیم با کم و زیاد شدن دما، انگار به ما چشمک می‌زنند…

درباره این نویسنده

ناهید سادات ریاحی ، زاده ی اردیبهشت ۶۹ و دانشجوی دکترای شیمی کوانتوم محاسباتی در دانشگاه شهید بهشتی است. او علاقمند به دنیای کوانتوم، تکنولوژی و موسیقی (رپ/راک) بوده و علاوه بر سردبیری دیپ لوک، به طراحی وب و نویسندگی در گجت نیوز، بیگ تم و ماهنامه جیبی GSM مشغول است. ( لینکدایناینستاگرام )

1395-07-23

دیدگاهتان را بنویسید