روزهای سخت وزارت کشور در راه است

رسول منتجب نیا در آرمان نوشت: نزدیک به  هشت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آتی باقیمانده است؛ انتخاباتی که با توجه به اتفاقات و تحولات اخیر، به نظر می‌رسد که انتخابات مهمی باشد. چرا که اصلاح طلبان و حامیان دولت، در یک سو قرار دادند و اصولگرایان نیز در سوی دیگر. در میانه ماجرا گروه سوم که حامیان احمدی‌نژاد هستند نیز با تصمیمات اخیر حذف شدند.
 
با این ترکیب به نظر می‌رسد که انتخابات رقابتی و سختی پیش رو باشد و در این میان نقش برگزارکننده انتخابات، یعنی دولت و به خصوص وزارت کشور بسیار تعیین کننده است. به صراحت می‌توان گفت که تجربه انتخابات مجلس دهم نشان داده است که دولت حسن روحانی و وزارت کشور دولت یازدهم به گونه‌ای انتخابات را برگزار می‌کند که کوچک‌ترین شائبه و حاشیه‌ای نداشته باشد. اما با در نظر گرفتن این تجربه باید گفت که وزارت کشور در این انتخابات باید چند نکته را در نظر داشته باشد. نکته اول در مورد تغییرات در وزارت کشور است.
 
 وزیر محترم کشور نباید از تغییرات در استانداران و یا حتی در بدنه وزارت کشور هراسی داشته باشد. قطعا اگر جایی نیاز به تغییر و تحول بود، وزیر کشور باید آن تغییرات را اعمال کند. چراکه بعضا شنیده می‌شود که در بعضی شهرها و یا استان‌ها، تغییراتی که باید دیده می‌شد، به طور شایسته دیده نشده است. این در حالی است که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری اعلام کرده است که ملاک اصلی انتخاب مدیر و یا هر کسی که در دولت کار می‌کند، کارآمدی، جدیت و علاقه‌مندی به خدمت به کشور، بدون در نظر گرفتن دیدگاه سیاسی است.
 
یعنی در این دولت دیدگاه سیاسی در رتبه دوم قرار دارد. با این حال اما هستند مدیرانی که به واسطه دیدگاه سیاسی خود، با دولت زاویه دارند و امور محوله را آن طور که باید، انجام نمی‌دهند. نکته دوم این است که وزارت کشور نباید تسلیم فشارهای سیاسی شود. بعضا اخباری به گوش می‌رسد که وزارت کشور برای جابه‌جایی و یا تغییر استانداران و یا معاونانش، تحت فشار است. چیزی که دیده می‌شود این است که وزارت کشور تسلیم فشارها نشده است. این امر اما ممکن است با نزدیک شدن به انتخابات افزایش یابد که وزیر محترم کشور و مسئولانش باید در این خصوص ایستادگی و از حالا پیش بینی آن را بکنند. نکته سوم نیز درباره نحوه اطلاع رسانی در وزارت کشور است که به رغم سایر بخش‌ها در دولت، در وزارت کشور این موضوع به خوبی انجام می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید