سازمان ملل تصمیم به مقابله با رباتهای قاتل گرفته است

مقابله با رباتهای قاتل

سازمان ملل تصمیم به مقابله با رباتهای قاتل گرفته است

سازمان ملل تصمیم گرفته است تا به مقابله با رباتهای قاتل بپردازد. رباتهای قاتل در واقع همان تسلیحات پیشرفته جدید نظامی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی (A.I) کنترل می شوند.

تصمیم جدید در خصوص مقابله با رباتهای قاتل در کنوانسیون بین المللی سلاح‌های متعارف در ژنو گرفته شد و 123 کشور بر مقابله رسمی با سلاح‌های خودکار مهلک رای دادند. تهدید یاد شده که هر روز جدی‌تر می‌شود، به تدریج به تهدید رباتهای قاتل معروف شد. اقدام یاد شده در سازمان ملل و توافقات صورت گرفته آخرین بازتاب‌های جنبشی است که بر اقدام پیش‌گیرانه در جهت مسلح‌سازی هوش مصنوعی و سلاح های خود‌کار مهلک تاکید دارد.

مقابله با رباتهای قاتل ، پیشگیری از تهدیدات راهبردی

سال گذشته در حدود هزار تن از دانشمندان، مدیران و رهبران برتر فناوری، نامه‌ای را به امضا رساندند که در آن از سازمان ملل خواسته شده بود تا در این زمینه اقدام لازم را به عمل آورد؛ در میان امضا‌کنندگان اسامی مشهوری چون ایلان ماسک و نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ گوگل و مایکرو‌سافت به چشم می‌خورد.

تاکیدات مکرر این دانشمندان در وادار‌سازی سازمان ملل به اقدام عاجل در این خصوص نقش مهمی داشت. سازمان ملل تصمیم گرفته است تا برای سال 2017، بحث و بررسی در خصوص این مقوله را از حالت غیر رسمی به حالت رسمی در‌آورد و این خود یک گام بزرگ در جهت مقابله با این تهدید است.

در حال حاضر بسیاری از آژانس‌های نظامی در سراسر دنیا بر روی توسعه سلاح‌های مرگبار کار می‌کنند. بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده، چین، روسیه و نیز رژیم اشغال‌گر قدس در صدد استفاده از هوش مصنوعی در زمینه تولید تسلیحات جدید هستند. پتانسیل مرگباری که در این گونه تسلیحات وجود دارد، جامعه بشری را از مدت‌ها پیش نگران کرده است. یکی از هولناک‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی مرگبار این خواهد بود که برخلاف سلاح‌های متداول که انسان آنها را فعال کرده، این خود سلاح است که اهداف را تشخیص داده و مبادرت به حمله می‌کند.

انسان در خصوص اینکه چه کسی و کجا را هدف قرار دهد، نقشی نخواهد داشت. چنین تسلیحاتی با استفاده از هوش مصنوعی و سنسورهای خود مباردت به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و بسیار مهم خواهند کرد و همین امر ماهیت جنگ را تغییر خواهد داد.

دانشمندان معتقدند هوش مصنوعی حوزه‌ای است که می‌تواند ثمرات بسیاری سودمندی برای سعادت و آسایش انسان به همراه آورد، اما ورود هوش مصنوعی به مقوله جنگ، نگاه انسان را به این حوزه مهم منفی خواهد کرد. ورود کشور‌های مختلف به مقوله توسعه رباتهای قاتل می‌تواند یک نوع رقابت جهانی در زمینه تولید و توسعه آنها ایجاد کند که همین امر امنیت بین‌الملل را به خطر خواهد انداخت.

در مجموع این اقدام سازمان ملل در جهت پیش‌گیری از تهدید زندگی سربازان و سلامت سیاره زمین خواهد بود.

 

1395-10-04

دیدگاهتان را بنویسید