سقوط وحشتناک بیت‌کوین؛ پایان راه نزدیک است؟

برترین‌ها: بیت‌کوین و سایر رمز ارزها روز جمعه به دلیل نگرانی از افزایش مالیات بر سود سرمایه توسط دولت جو بایدن، ضررهای شدیدی را متحمل شدند. بیت کوین، این رمز ارز محبوب که روز‌های طلایی و اوج قیمت خود را سپری می‌کرد، اکنون روز‌های پرتلاطمی را سپری می‌کند. ظرف روز گذشته قیمت بیت‌کوین با سقوط ۱۰درصدی در ساعاتی به کمتر از ۴۵ هزار دلار نیز رسید.

قیمت بیت‌کوین در سرازیری سقوط

برخی تحلیلگران اقتصادی نگرانی از ممانعت برای سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتالی توسط رئیس‌جمهوری آمریکا را دلیل افت ارزش بیت‌کوین اعلام کرده‌اند.

دولت بایدن در حال برنامه‌ریزی برای انجام تغییرات در قانون مالیات آمریکا است. از جمله تغییرات پیشنهادی دولت بایدن، افزایش دو برابری مالیات بر سود سرمایه به ۳۹.۶درصد برای افرادی است که بیش از ۱میلیون دلار درآمد دارند.

با وجودی که اواخر فروردین‌ماه قیمت بیت‌کوین حتی از مرز ۶۵ هزار دلار نیز در برخی صرافی‌ها عبور کرد، اما این روز‌ها قیمت این ارز دیجیتال جنجالی دستخوش اصلاح شده است. نمودار قیمت این رمزارز محبوب از سقوط قیمت ۲۰درصدی در عرض یک ساعت نیز خبر می‌دهد.

پیش از این تحلیلگران بازار نیز هشدار داده بودند که سیر صعودی بیت‌کوین احتمالا ریزش‌های شدیدی را به همراه خواهد داشت. هرچند برخی دیگر از تحلیلگران بازار از بیت کوین ۷۵هزار دلاری تا ۱۰۰ هزار دلاری صحبت می‌کردند. نوسانات قیمت بیت‌کوین روز بازار سایر ارز‌های دیجیتال نیز تاثیر خود را گذاشته و باعث شده است که قیمت سایر رمزارز‌ها نیز به شدت کاهش پیدا کند.

آیا باید منتظر بیت‌کوین ۲۰هزار دلاری باشیم؟!

«اسمات مینرد» مدیر ارشد شرکت گوگنهایم پارتنرز می‌گوید قیمت بیت‌کوین تا مرز ۲۰ هزار دلار سقوط می‌کند و برای صعود به قله ۶۰ هزار دلاری در طولانی مدت آماده می‌شود. وی معتقد است در کوتاه مدت نباید امیدی به افزایش قیمت بیت‌کوین داشته باشیم و سقوط قیمت این ارز دیجیتال را پیش درآمد اصلاحات شدیدتری می‌داند.

سقوط وحشتناک ارزش بیت‌کوین؛ پایان راه نزدیک است؟

این نخستین بار نیست که مینرد از بیت‌کوین ۲۰هزار دلاری صحبت می‌کند و پیش از این نیز همین موضوع را مطرح کرده بود.

نیک اسپانوس، بنیانگذار مرکز بیت‌کوین NYC نیز گفت: «با نرخ رشد بالا در قیمت بیت‌کوین، دارندگان رمز ارز‌هایی که سود کسب کرده‌اند، مشمول این افزایش مالیات می‌شوند.» او پیش‌بینی کرد که ارزش بیت‌کوین در روز‌های آینده بیشتر افت کند.

بیت‌کوین در حال از دست دادن ۱۱.۳درصد از ارزش خود در طول هفته است که بدترین عملکرد هفتگی از اواخر ماه فوریه است. با این حال نسبت به قیمت نخستین روز سال جدید هنوز ۷۲درصد بالاتر است.

با این حال برخی معامله‌کنندگان و تحلیلگران معتقدند که کاهش‌ها موقتی خواهد بود.

در این روز‌های سقوط و اصلاح ریزش رمزارزها، برخی تریدر‌ها مشغول خرید سایر توکن‌ها هستند، ولی برخی دیگر می‌گویند تا زمان اصلاح قیمت بیت‌کوین، خرید رمزارز‌های دیگر نیز کار عاقلانه‌ای نیست. همزمان با سقوط قیمت بیت‌کوین، اتریوم ابتدا صعودی بلند پروازانه و تاریخی را برای خود رقم زد. اما این صعود نیز پایدار نماند و ظرف ۲۴ ساعت گذشته قیمت اتریوم تا ۸ درصد افت کرد.

در روز‌های نخستین اصلاح قیمت بیت‌کوین، شاهد افزایش قیمت صعودی دوج‌کوین بودیم، ولی طی ۲۴ ساعت گذشته ارزش این رمزارز نیز سقوط کرد. باید دید قیمت این رمزارز محبوب تا چه حدی اصلاح خواهد شد و چه زمان مجددا شاهد اوج آن خواهیم بود. نظرات و پیش‌بینی‌های خود را در مورد قیمت بیت‌کوین با ما در میان بگذارید.


تصمیم دولت ترکیه

نوسان شدید رمزارز‌ها یک هفته پیش با تصمیم بانک مرکزی ترکیه آغاز شد که در نهایت به کاهش ارزش این ارز‌های دیجیتالی انجامید.

سقوط وحشتناک ارزش بیت‌کوین؛ پایان راه نزدیک است؟

قرار است در ترکیه از ۳۰ آوریل (دهم اردیبهشت) پرداخت از طریق این ارز‌ها ممنوع شود.

در ماه‌های اخیر بسیاری از خرده‌سرمایه‌گذاران ترکیه به دلیل کاهش ارزش لیر این کشور به سرمایه‌گذاری در رمزارز‌ها رو آورده بودند.

پس از اعلام تصمیم بانک مرکزی ترکیه بیت‌کوین نزدیک به پنج درصد سقوط کرد.

بسیاری از شرکت‌های کلان در کشور‌های گوناگون پرداخت با رمزارز را پذیرفته‌اند و چندین بانک بزرگ هم از این امکان دیجیتالی دادوستد بهره می‌برند.


چشم‌انداز رمزارز‌ها

ارز‌های رمزنگاری‌شده اصولا بی‌ثبات‌تر از ارز‌های معمولی هستند. در حالی که ارز‌های رایج در بازار از جانب مقامات مسئول محافظت و حمایت می‌شوند و در محدوده مشخصی نوسان می‌کنند، ارز‌های رمزپایه کاملاً بر اساس اصل عرضه و تقاضا عمل می‌کنند و اتفاقات کوچک و بزرگ باعث نوسان آن‌ها می‌شود.

به همین دلیل نمی‌توان چشم‌انداز مشخصی برای آن ترسیم کرد. کارشناسان زیادی معتقدند که این گونه ارز در درازمدت به ثبات خواهد رسید و در بازار رایج خواهد شد، برخی نیز معتقدند که رمزارز‌ها در آینده هم مانند امروز تنها برای جابجایی دیجیتالی سرمایه در حوزه محدودی عمل خواهند کرد.

بر اساس آمار دست‌اندرکاران ارز‌های رمزپایه، در سه ماهه نخست سال میلادی جاری حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این گونه ارز سرمایه‌گذاری شده است.

مجموع سرمایه‌گذاری در رمزارز‌ها در سراسر سال ۲۰۲۰ حدود شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید