شاید قراردادهای پیش فروش خودروهای وارداتی فسخ شوند

پیش فروش خودروهای وارداتی

شاید قراردادهای پیش فروش خودروهای وارداتی فسخ شوند

احتمال فسخ قراردادهای پیش فروش خودروهای وارداتی وجود دارد. رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت اگر اجازه واردات 20 هزار خودروی خارجی پیش فروش شده داده نشود، شرکت‌های وارکننده مجبور می‌شوند قراردادهای خود با مشتریان را فسخ کنند.

کوروش مرشد سلوک، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو هشدار داد اگر مسئولان اجازه واردات خودرو را ندهند، شرکت‌های واردکننده مجبور می‌شوند قراردادهای پیش فروش محصولات خود با مشتریان را فسخ کنند. وی در این رابطه اظهار کرد برخی از مشتریان می‌گویند با وجود امضای قرارداد و پرداخت وجه، خودروی فروخته شده به آن‌ها تحویل داده نشده است. در حال حاضر مشتریان دچار سردرگرمی شده‌اند و شرکت‌های واردکننده نیز پاسخ درستی به آن‌ها نمی‌دهند. به گفته مرشد سلوک، به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، شرکت‌ها نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند.

دلیل لغو پیش فروش خودروهای وارداتی

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد در زمان آزاد بودن واردات خودرو، حدود 20 هزار دستگاه خودروی خارجی به مشتریان پیش فروش شد و تقریبا معادل همین تعداد نیز ثبت سفارش برای واردات صورت گرفت تا تعهدات انجام شده و خودروها تحویل داده شود، اما به یک باره با ممنوعیت واردات خودرو مواجه شدیم. وی افزود:

انجمن واردکنندگان خودرو در حال مذاکره با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رفع این مشکل است. اکنون حدود 20 هزار خودروی تعهد عقب افتاده و حدود 20 هزار ثبت سفارش واردات خودرو داریم که موفق به واردات و تحویل آن‌ها نشده‌ایم. تعدادی از مشتریان قرارداد خود را فسخ کرده‌اند و بسیاری از مشتریان نیز راضی به فسخ قرارداد نیستند و خودروی خود را می‌خواهند. بنابراین امیدواریم وزارت صنعت هرچه زودتر در این زمینه تصمیم بگیرد تا تکلیف مشتریان روشن شود. اگر در این شرایط با واردات 20 هزار دستگاه خودروی ثبت سفارش موافقت نشود، شرکت‌های واردکننده مجبور به فسخ قراردادهای پیش فروش خودروهای وارداتی خواهند شد.

مرشد سلوک در مورد این که آیا واردات این خودروها با ارز آزاد به صرفه خواهد بود یا خیر گفت این خودروها با ارز آزاد نیز مشتری‌های خود را دارند و اگر ما اکنون با دلار 10 هزار تومانی هم خودرو وارد کنیم باز هم قیمت آن در بازار پایین‌تر از قیمت‌های فعلی خواهد بود، چرا که قیمت‌های فعلی در بازار خودرو به دلیل کمیاب بودن محصولات حباب دارد. وی تاکید کرد اگر اجازه واردات 20 هزار دستگاه خودروی ثبت سفارش شده را به شرکت‌های واردکننده بدهند، با عرضه این خودروها در بازار حباب قیمت‌ها شکسته می‌شود و علاوه بر عمل کردن به تعهدات پیش فروش خودروهای وارداتی ، قیمت این خودروها در بازار نیز کاهش پیدا می‌کند. گفتنی است ثبت سفارش و واردات بیش از 1400 قلم کالای غیر ضروری از جمله خودرو از ابتدای تیرماه امسال ممنوع شد.

1397-05-16

دیدگاهتان را بنویسید