طرح رجیستری تبلت های سیم کارت‌خور آغاز شد

رجیستری تبلت

طرح رجیستری تبلت های سیم کارت‌خور آغاز شد

طرح رجیستری تبلت آغاز شد. پس از گوشی های تلفن همراه، از این پس تبلت های سیم کارت‌خور وارداتی نیز باید به صورت قانونی وارد کشور شده و شناسه آن‌ها در شبکه مخابراتی کشور فعال شوند.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اجرای طرح رجیستری برای تبلت های سیم کارتی خبر داد و گفت تمامی تبلت های وارداتی باید قبل از استفاده در شبکه مخابراتی کشور فعال شوند. به گفته فلاح جوشقانی، پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح رجیستری گوشی های تلفن همراه، اکنون اجرای طرح رجیستری تبلت های سیم کارت‌خور نیز از نظر فنی در شبکه ارتباطی کشور انجام شده و اکنون هر کالای سیم کارت‌خوری که وارد کشور می‌شود، مشمول طرح رجیستری شده است.

اقدامات لازم برای رجیستری تبلت

به این ترتیب از این پس خریداران کالاهای سیم کارت‌خور مانند تبلت باید در زمان خرید، کد شناسه کالا (IMEI) و کد فعال‌سازی کالا را در سامانه همتا به شماره 7777 ثبت کنند تا کالا در شبکه شناسایی و رجیستر شود. معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود طرح ثبت تجهیزات دارای سیم کارت با مشارکت وزارتخانه‌های ارتباطات، صنعت، اپراتورهای تلفن همراه، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک از سال گذشته به اجرا درآمد و هدف از اجرای آن، مبارزه سیستمی با عرضه و فعالیت گوشی های موبایل، تبلت و سایر تجهیزات سیم کارتی قاچاق و تقلبی بوده است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین به اجرای موفقیت‌آمیز طرح رجیستری گوشی موبایل از آذرماه 1396 اشاره کرد و گفت:

هر کالای سیم کارت‌خوری که وارد کشور می‌شود دارای یک شناسه 15 رقمی منحصربه‌فرد موسوم به IMEI است که با استفاده از آن می‌توان کالا را در شبکه مخابراتی کشور ردیابی کرد. در اجرای طرح رجیستری در کنار ثبت IMEI از ترکیب این شناسه و یک کد منحصربه‌فرد دیگر (کد فعال‌سازی) برای تشکیل یک زوج یکتا بهره گرفته است.

فلاح جوشقانی در ادامه بیان کرد همان‌طور که این روش در گوشی های موبایل انجام شد، در طرح رجیستری تبلت های سیم کارت‌خور نیز پیگیری می‌شود. واردکنندگان گوشی به کشور، واردکننده تبلت هم هستند و باید این کالا را به صورت رسمی در گمرک ثبت کرده و کد شناسایی داشته باشد. بر این اساس، همان شرایطی که برای رجیستری گوشی های موبایل حاکم است، برای رجیستری تبلت هم اجرایی خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد اگر تبلت های سیم کارت‌خور در شبکه مخابراتی کشور رجیستر نشوند، پس از مدت‌زمان تعیین شده قابل شناسایی و استفاده در شبکه نخواهند بود.

1397-06-17

دیدگاهتان را بنویسید