فسیل مغز دایناسور مربوط به 130 میلیون سال پیش کشف شد

مغز دایناسور

کشف فسیل مغز یک دایناسور 130 میلیون ساله !

محققان به‌طور اتفاقی توانستند فسیلی مربوط به 130 میلیون سال پیش را کشف کنند که بخشی از آن مربوط به مغز دایناسور است. این فسیل در سال 2004 در بریتانیا کشف شد و اولین نمونه از بافت مغز دایناسور است.

یک تکه فسیل مغز دایناسور در سال 2004 در منطقه ساحلی بریتانیا کشف شد و پس از دوازده سال بررسی، اینک جزئیات تحقیقات صورت گرفته منتشر شد. این دایناسور در حدود 130 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده و به گفته‌ی محققان از نژاد ایگوآنودون (Iguanodons) است که تقریبا 8 متر طول داشته و بر روی دو پای خود راه می‌رفتند.

مغز دایناسور

دایناسوری از نژاد ایگوآنودون

قرار گرفتن فسیل در آب اسیدی موجب حفظ شدن بافت مغز دایناسور شده است

یک محقق آماتور موفق شده بود که این فسیل را کشف کند و پس از بررسی ساختار عجیب و غیر معمول بافت آن مشخص شد که متعلق به مغز یک دایناسور است. این فسیل‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که رسوبات مختلف حفره‌ی جمجمه را پر می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سر این دایناسور در مکانی افتاده بود که مواد شیمیایی زیادی در اطراف آن وجود داشت و به همین دلیل مغز دایناسور به خوبی باقی مانده است. به عبارت دیگر قرار گرفتن فسیل در آب اسیدی و با اکسیژن کم باعث شد تا بافت آن پس از تجزیه‌ی کامل به ماده معدنی تبدیل شود.

چنین کشفیاتی کمک بسیار زیادی به دانشمندان می‌کند تا اطلاعات بیشتری از دایناسورها به دست آورند. در دو تا سه دهه‌ی اخیر مشخص شده است که دایناسورها بسیار باهوش‌تر و چالاک‌تر از آن چیزی بوده‌اند که پیش از این در مورد آنها تصور می‌شد.

1395-08-08

دیدگاهتان را بنویسید