کامپیوتر با احساس

واقعاً جالب است که کامپیوتر شما بتواند درک کند چه موقع از دستش ناراحت هستید و بعد طوری خود را تنظیم کند تا باعث آرام شدن شما بشود! فناوری درک احساس این امکان را فراهم خواهد آورد که کامپیوترها روزی موفق به این کار شوند.



«کریستین پیتر» دانشمند علوم کامپیوتر مؤسسه «گرافیک های کامپیوتری فرانهوفر» در آلمان به همراه سایر همکارانش در حال کار روی سامانه ای هستند که اطلاعات مربوط به حالت احساسی فرد را جمع آوری می کند. جمع آوری این اطلاعات با استفاده از فناوری صدا، لمس و بینایی انجام خواهد شد. سامانه سپس با تفسیر این اطلاعات به طور مقتضی اقدام می کند. برای مثال اگر کامپیوتر احساس کند که کاربر مضطرب است، بلافاصله رنگ زمینه نمایشگر را تنظیم می کند، صدای موسیقی زمینه را کم می کند، گرافیک های تصویری را کوچک و یا بزرگ می کند، جریان اطلاعاتی را که در اختیار کاربر قرار می گیرد، تعدیل می کند و یا به سادگی از وی عذرخواهی می کند.

«کریستین پیتر» می گوید: در مورد انسان ها، ما از کسانی که به احساسات دیگران اهمیت نمی دهند اصلاً خوشمان نمی آید و در مقابل از افرادی که برخی بازخوردهای احساسی از خود نشان می دهند، خوشمان می آید، پس چرا این موضوع در مورد کامپیوترها متفاوت باشد. اما درک احساس یک شخص همیشه موضوعی ساده نیست. روش های فعلی جمع آوری اطلاعات پژوهشگران را وادار می کند تا کاربر را در محیط آزمایشگاهی به تعدادی الکترود متصل کرده و رفتار وی را تحت نظر بگیرند. روش های دیگری هم مانند استفاده از ویدئو و دستگاه ضبط صوت وجود دارد که به وسیله آنها حرکات کاربر به طور کامل تحت نظر قرار می گیرد و صدای وی تجزیه و تحلیل می شود.

این روش به کاربر اجازه می دهد تا به طور طبیعی تری رفتار کند ولی جریان اطلاعات در زمانی که کاربر از این وسایل خیلی دور می شود، قطع می گردد. پیتر و گروه او در حال طراحی فناوری هستند که احساسات خود را در زمانی که مشغول کار با کامپیوتر است، بدون جلب توجه وی دریافت و درک می کنند.

آخرین نمونه آزمایشی آنها یک دستکش الکترونیکی و بی سیمی است که میزان تپش قلب، فشار خون و دمای پوست را اندازه گیری می کند. پیتر این دستکش را در ماه مارس در نمایشگاه «CeBit» دومین نمایشگاه بزرگ صنایع الکترونیک جهان که در شهر هانوفر آلمان برگزار شد، در معرض دید علاقه مندان و مردم قرار داد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و باعث دلگرمی بیشتر این گروه شد.
«روزالیند پیکارد» دانشمند علوم کامپیوتر مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) در این مورد می گوید: مؤسسه فرانهوفر در زمینه نوآوری کامپیوتری مرزشکن است و در صورتی که از آنها حمایت های بزرگتری صورت گیرد، بدون شک آینده ای درخشان در انتظار دارند. اطلاعات جمع آوری شده توسط این دستکش به طور بی سیمی به یک بخش پایه انتقال داده می شود که این بخش اطلاعات را روی یک کارت حافظه ای ذخیره می کند و یا آنها را به بانک اطلاعات می فرستد.

نرم افزاری که گروه پیتر آن را نوشته اند اطلاعات را تحلیل می کند و الگوهایی را که نشان دهنده احساسات خاصی هستند، استخراج می کند. برای نمونه، اگر میزان ضربان قلب فرد به سرعت افزایش یابد و حرارت پوست از یک آستانه خاص پایین تر برود، نشان دهنده عصبانیت آن فرد است. ترکیبی متفاوت از متغیرهای دیگر نشان دهنده این است که فرد کمی تعجب زده و یا خیلی متعجب است.

گروه فرانهوفر آلمان همچنین در حال کار روی نوعی فناوری است که خصوصیات چهره فرد را با استفاده از دوربین اینترنتی (وب کم) مشاهده و قرائت و تحلیل می کند. هدف از این فعالیت ها جمع آوری تمامی اطلاعات مشخص کننده احساسات فرد در بانک اطلاعات و در نتیجه تحلیل این اطلاعات در زمان واقعی و برنامه ریزی کامپیوتری برای واکنش به موقع است تا شما در کنار کامپیوتر خود همواره احساس آرامش داشته باشید.


مرجع : همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس