لغو پروژه اتوبوس هوایی توسط مسئولان چینی

لغو پروژه اتوبوس هوایی توسط مسئولان چینی

لغو پروژه اتوبوس هوایی توسط مسئولان چینی

احتمالا با دیدن تصاویر این اتوبوس هوایی ، کلیپ معرفی آن را به خاطر خواهید آورد. این اتوبوس اوایل سال جاری با ایده‌ای نوآورانه و با هدف کاهش معضلات ترافیکی در کشور چین رونمایی شد و در اواسط تابستان نیز اولین نمونه‌ی آزمایشی آن به مرحله‌ی اجرا درآمد و میلیون‌ها نفر از ویدیوی معرفی آن بازدید کردند.

ایده‌ی کارکرد این اتوبوس هوایی همان‌طور که از نام آن پیداست، این بود که علاوه بر جابجایی حجم بالایی از مسافران توسط سیستم حمل و نقل عومی، خودروهای سواری نیز بتوانند مانند یک تونل از قسمت زیرین آن عبور کنند و در واقع دو تیر با یک نشان زده شود. حوالی ماه آگوست بود که این ایده‌ی جذاب توسط یک کمپانی که اجرای پروژه را بر عهده گرفته بود، وارد مرحله‌ی ساخت و ساز شد و حتی یک نمونه‌ی واقعی از آن برای ساعاتی به فعالیت در سطح منطقه پرداخت.

اما متاسفانه طبق گزارشی که دقایقی پیش در خبرگزاری The Paper منتشر شده است، گویا این پروژه توسط مسئولان چینی لغو شده و شرکتی که مسئولیت طراحی و ساخت این اتوبوس هوایی را بر عهده داشت، پرسنل و امکانات ساخت و ساز خود را از منطقه خارج کرده است؛ نکته‌ی جالب توجه اینجاست که نمونه‌ی آزمایشیِ ساخته شده هنوز هم در شهر کینگهوانگداو (Qinhuangdao) قرار دارد و ریل‌های مخصوص و خود اتوبوس دست نخورده باقی مانده‌اند.

لغو پروژه اتوبوس هوایی چین به چه دلیلی انجام شده است؟

لغو پروژه اتوبوس هوایی توسط مسئولان چینی

هنوز به طور دقیق و مشخص گزارشی از سوی هیچ‌کدام از نهادها و خبرگزاری‌های رسمی درباره‌ی دلیل لغو این پروژه منتشر نشده است و عده‌ای تصور می‌کنند که دشواری‌های فنی و حل نشدن برخی از مسائل مهندسی، باعث شده است که روند توسعه‌ی پروژه به مشکل بخورد و جای کار بیشتر از بین برود. البته عده‌ای دیگر نیز حدس می‌زنند که کمپانی Transit Explore Bus که مسئولیت طراحی و توسعه‌ی این پروژه را بر عهده داشته است، این ایده‌ی تبلیغاتی را تنها برای فریب سرمایه‌گذاران اجرا کرده است تا بتواند پول آنها را از چنگشان بیرون بیاورد.

به هرحال باید تا مشخص شدن ابعاد کامل این پرونده منتظر بمانیم، اما موضوعی که قطعا از آن مطمئن هستیم این است که اتوبوس هوایی چین را به این زودی‌ها در خیابان های این کشور مشاهده نخواهیم کرد و حداقل تا انتخاب یک متولی دیگر، قرار نیست که این وسیله‌ی حمل و نقل نوآورانه وارد ناوگان شهری این کشور در منطقه‌ی شرقی آسیا شود.

1395-09-22

دیدگاهتان را بنویسید