نروژ نخستین کشوری است که ارسال رادیوی اف ام را متوقف کرد

رادیوی اف ام

نروژ نخستین کشوری است که ارسال رادیوی اف ام را متوقف کرد

اگرچه ممکن است امروز رادیوی اف ام (FM) آن‌چنان که در گذشته اهمیت و کاربرد داشت دیگر کارایی نداشته باشد، اما با این حال هنوز به مرحله‌ای نرسیده تا به طور کامل به دست فراموشی سپرده شود. از قرار معلوم در نروژ قضیه به نحو دیگری است و این کشور مشکلی با هدایت رادیوی اف ام به سوی نابودی ندارد. گفتنی است از مدت‌ها قبل دولت نروژ درباره این تصمیم خود سخن گفته بود، اما زمان اجرای رسمی و توقف کامل ارسال امواج رادیویی اف ام تاکنون در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

چه چیزی قرار است جای خالی امواج رادیوی اف ام را در نروژ پر کند؟

با این تصمیم، نروژ رسما نام خود را به عنوان نخستین کشوری که ارسال امواج رادیوی اف ام را متوقف کرده ثبت کرد. در واقع این کشور تصمیم دارد تا از امواج آنالوگ کوچ کرده و ارسال دیجیتال را در دستور کار قرار دهد. بد نیست بدانید در دسته‌بندی امواج هوایی یا همان امواج رادیویی، بسته به میزان فرکانس مورد استفاده، دسته‌بندی‌های مختلفی شامل اچ اف (HF)، وی اچ اف (VHF)، ای ام (AM) و مخصوصا اف ام و دیگر موارد انجام گرفته و ایستگاه‌های متفاوتی تعیین می‌شوند؛ بهترین و شناخته‌شده‌ترین ایستگاه‌ها، AM و FM هستند.

رادیوی اف امارسال رادیوی دیجیتال در ادامه توقف پشتیبانی از امواج رادیوی اف ام ، برای اولین بار از شهری با نام باد (Bodø) در شمال کشور نروژ آغاز شد. این اتفاق در روز یازدهم ژانویه (دیروز) و در ساعت 11:11 دقیقه به ساعت محلی اتفاق افتاد و در همان زمان بلافاصله ارسال امواج رادیویی اف ام متوقف شد. نروژ از سال 1995 هم از پخش صوتی دیجیتال و هم از رادیوی اف ام برای مصارف گوناگون استفاده می‌کند. با گذشت 22 سال از این زمان و رسیدن به سال 2017، اکنون عقیده وزارت فرهنگ نروژ بر این است که هزینه رادیوی اف ام بالاست و استفاده از آن دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست. در نظر داشته باشید هر منطقه باید با استراتژی مناسب، بسته به نیاز خود عمل کند. در نروژ به دلیل جغرافیای کوهستانی و پراکنده بودن جمعیت 5 میلیونی کشور در جای جای این منطقه، دیگر ارسال امواج رادیویی اف ام ارزش زحمت و دردسر بالای آن را ندارد.

از طرف دیگر به عقیده وزارت فرهنگ نروژ، پخش صوتی دیجیتال حق انتخاب به مراتب بیشتری به کاربران داده و کیفیت صدای بسیار بالاتری را به آنان تقدیم می‌کند. در پخش صوتی دیجیتال بیش از 20 کانال ملی موجود خواهد بود، در حالی که این رقم حین استفاده از امواج آنالوگ اف ام به 5 کانال کاهش یپدا می‌کند. در نظر داشته باشید ایستگاه‌های محلی حق انتخاب خود را داشته و می‌توانند تا هر زمانی که دوست دارند، به ارسال سیگنال آنالوگ بپردازند. گفتنی است غالب مردم از تصمیم گرفته شده توسط دولیت راضی نیستند، به طوری که در یک نظرسنجی، حدود 66 درصد آنان با توقف ارسال رادیوی اف ام مخالفت کرده‌اند، در حالی که موافقان این کار تنها 17 درصد هستند.

1395-10-23

دیدگاهتان را بنویسید