نمایندگان مجلس خواستار لغو قرارداد رنو ؛ آیا رنو منافع ملی را به خطر می‌اندازد؟

قرارداد رنو

نمایندگان مجلس خواستار لغو قرارداد رنو ؛ آیا رنو منافع ملی را به خطر می‌اندازد؟

تعدادی از نمایندگان مجلس با امضای درخواستی خواستار لغو قرارداد رنو شدند. آن‌ها معتقدند در قرارداد با شرکت خودروسازی رنو فرانسه منافع کشور به خطر افتاده است.

اخیرا رئیس مجلس شورای اسلامی، انتقادات تندی را در خصوص موانع سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران مطرح کرده بود. در همین راستا،‌ برخی از نمایندگان مجلس نیز خواستار لغو قرارداد رنو شدند. ولی ملکی، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت 70 نفر از نمایندگان مخالفت خود را با قرارداد رنو به هیات رئیسه و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌اند. به گفته ملکی، در قرارداد با شرکت خودروسازی رنو فرانسه، منافع کشور به خطر افتاده و به همین خاطر، نامه‌ای با امضای 70 نماینده مجلس به وزیر صنعت و هیات رئیسه مجلس برای تشکیل دیوان داوری ارسال شده است.

وی اظهار کرد که شرکت رنو در قرارداد قبلی به تعهداتش پایبند نبود و عقد قرارداد مجدد با این شرکت اصلا قابل قبول نیست. لازم به ذکر است که شرکت رنو و ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) در تابستان سال جاری و پس از چند ماه مذاکرات فشرده، قرارداد همکاری مشترک را امضا کردند ولی از همان روزهای اول هم انتقادات زیادی به این تفاهم‌نامه وارد شد.

قرارداد رنوحالا این انتقادات شدت بیشتری پیدا کرده و نمایندگان مجلس بر این مساله اصرار دارند که در قرارداد رنو با ایدرو، منافع ملی رعایت نشده و این خودروساز فرانسوی هم در گذشته برادری‌اش را به اثبات نرسانده، به همین دلیل باید این قرارداد لغو شود. اما در این بین چند سوال و ابهام وجود دارد که امیدواریم نمایندگان مجلس به آن‌ها پاسخ بدهند تا پشت پرده این مخالفت آشکار شود.

ابهامات مخالفت نمایندگان مجلس با قرارداد رنو

اول این که بسیاری از نمایندگان مجلس عنوان کرده‌اند که قراردادهای خارجی خودرویی را رویت نکرده‌اند. با این حساب چگونه از مفاد این قرارداد و تضاد آن‌ با منافع ملی خبر دارند. در حالی که به نظر می‌رسد این نمایندگان اطلاعات زیادی در مورد جزئیات قرارداد همکاری رنو با ایدرو ندارند، پس چطور به این نتیجه رسیدند که این قرارداد منافع ملی را به خطر می‌اندازد و باید لغو شود.

دوم این که چرا 70 نماینده مخالف فقط دست روی قرارداد رنو گذاشته‌اند و با دیگر قرارداد فرانسوی صنعت خودروی کشور یعنی پژو کاری ندارند. آیا پژو برادری‌اش را با ایران ثابت کرده یا جزئیات قراردادش در راستای منافع ملی است؟ در نهایت این که دقیقا کدام بخش قرارداد رنو خارج از منافع ملی تشخیص داده شده است؟ قطعا نمایندگان مجلس باید شفاف‌سازی بیشتری در مورد این مخالفت انجام دهند و باید ببینیم آیا جلوی قرارداد رنو گرفته خواهد شد یا خیر.

1396-09-30

دیدگاهتان را بنویسید