هوش تجاری برای شبکه های اجتماعی

پس ارائه مستند با عنوان هوش تجاری برای شبکه های اجتماعی،در ادامه مطلبی که در خصوص یکی از کاربردهای این علم می باشد، ارائه می گردد.

تعریفی از هوش تجاری اجتماعی ( social business intelligence)

BI‌ اجتماعی (SBI) که با تعبیر هوش کسب و کار ۲ (BI 2.0) نیز شناخته می شود. سیستمی مبتنی بر وب است که با استفاده از تحلیل اطلاعات تولید شده توسط کاربران در رسانه‌های اجتماعی و سایر محتوای موجود در بستر وب، انواع گزارشات مرتبط با یک برند، محصول، کسب و کار، روند یا رخداد اجتماعی سیاسی و موارد مشابه را تولید می کند. در واقع SBI به مثابه پلی است که رهبران بنگاه ها و سازمان ها را به میان مشتریان و مصرف کنندگان می برد. در حال حاضر صنعت SBI یکی از زمینه های رشد است که داده های بدون ساختار و نیمه ساخت یافته را از سایت های رسانه های اجتماعی در SBI می آورد و یکی از بسیار دلیل برای انجام این کار این است که، سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر ، یوتیوب، وبلاگ ، مای اسپیس، و LinkedIn منابع با ارزش از هوش مشتری هستند.


از مزیت های SBI می توان به موارد زیر اشاره کرد :
۱٫ کاهش هزینه، صرفه جویی در زمان جمع آوری و پردازش اطلاعات و کاهش نیاز به تعداد زیادی تحلیلگر برای همه شرکت هایی که دچار محدودیت زمان، منابع مالی و منابع انسانی هستند.
۲٫ تسهیل فرآیندهای جمع آوری و تحلیل اطلاعات و گزارش دهی.
۳٫ کمک به کاهش ریسک صاحبان کسب و کار از طریق شناخت محیط و اقتضائات موجود.
۴٫ ارائه گزارش ها و تحلیل های به هنگام.
۵٫ ایجاد دسترسی بسیار گسترده به منابع متعدد اطلاعاتی.
۶٫ افزایش قابل توجه کارآیی و بازدهی به دلیل سرعت، دقت و گستردگی فعالیت و تحلیل های هوشمندانه برمبنای آن.

پس از آشنایی کلی با مفهوم و کارکرد هوش تجاری اجتماعی، در ادامه به یکی از کارکردهای مهم و کاربردی آن خواهیم پرداخت

استفاده از هوش اجتماعی تجاری در بررسی روند تحولات اجتماعی:
یکی از مهترین کارکدهای هوش تجاری اجتماعی، بررسی روند تحولات اجتماعی و تحرکات افراد جامعه در شبکه های اجتماعی بر اساس رخدادهای مهم اجتماعی سیاسی کشور ها می باشد.
مردمان کشورها همواره در خصوص تحولات و رخداد های سیاسی و اجتماعی کشورهای خود در مقابل شرایط و فضای ایجاد شده عکس العمل نشان می دهند. دولت ها و حتی کسب و کار ها با بررسی هوشمندانه روند اینگونه فعالیت ها و تحلیل آنها به نیازمندی و دغدغه‌های جامعه در خصوص رخدادهای مهم می رسند و در راستای آنها می توانند برنامه ریزی و استراتژی ها مناسبی در خصوص بهره‌برداری از فضای ایجاد شده داشته باشند و در ادامه به امور پیشگیرانه و حتی علت شناسی نیز برسند.
از مهمترین فضاهایی که مردم به راحتی می توانند نظرات خود را مطرح و به بحث و گفتگو در خصوص اینگونه از موضوع ها به پردازند، شبکه های اجتماعی می باشند. با توجه به خصوصیات عمومی شبکه اجتماعی مانند آزادی بیان، دسترسی آسان ، غالباْ عضویت به صورت رایگان، دسترسی به اطلاعات عمومی و اخبار به روز و … ، فضای مناسبی در خصوص اظهار و تبادل نظر کاربران آنها پیرامون رخدادهای اجتماعی و سیاسی کشورها می باشد.
از کاربردهای مفید هوش تجاری می توان به شناسایی عوامل محیط خارجی سازمان مانند فرصت‌ها و تهدید‌های ایجاد شده، وضعیت ثبات سیاسی کشورها، تحولات اجتماعی نسبت به رخدادها اشاره کرد. این عوامل می توانند بستر ساز ایجاد فرصت و تهدید برای سازمان‌ها باشند و در صورت شناسایی و پیش بینی صحیح این موارد می توان برنامه ریزی استراتژیک مناسبی انجام داد تا بتوان حداکثر استفاده را نیز نمود.
دولت‌ها نیز با بدست آوردن اینگونه از اطلاعات می توانند استفاده های لازم برای اداره کشور ببرند مثلاً با کنکاش فضاهای مجازی، از شرایط حاکم بر کشور مطلع شده و می توانند از وقوع حوادث پیشگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید