واگذاری کنترل اینترنت به شرکت خصوصی آیکان

واگذاری کنترل اینترنت

واگذاری کنترل اینترنت به شرکت خصوصی آیکان

همراه با تمام شدن قرارداد دولت آمریکا و شرکت مستقل آیکان (ICANN)، دولت تصمیم به واگذاری کنترل اینترنت به این شرکت خصوصی گرفته است. شرکت آیکان که پیش از این هم وظیفه مدیریت نام دامنه‌های اینترنتی را داشته، حالا با بسیاری از دست اندرکاران جهانی در ارتباط بوده و دیگر زیر ذره بین دولت آمریکا و سازمان مخابرات ملی و مدیریت اطلاعات فدرال فعالیت نخواهد داشت.

واگذاری کنترل اینترنت به آیکان: آمریکا دیگر ناظر اینترنت نخواهد بود

آقای لاورنس استریکلینگ (Lawrence Strickling)، دستیار وزیر ارتباطات و اطلاعات در وزارت بازرگانی نیز در بیانه‌ای کوتاه اعلام کرد که از تاریخ 1 اکتبر (10 مهر ماه)، تمامی دستور العمل‌های مربوط به شرکت آیانا (IANA) منقضی شده است. به همین جهت شرکت آیکان از این پس با بسیاری از سازمان‌های جهانی از جمله کمیته دولتی مشاوره، کمیته فنی، کمیته صنعت، کارشناسان ارتباطات از راه دور و کاربران اینترنت در ارتباط خواهد بود.

تصمیم واگذاری کنترل اینترنت به شرکتی خصوصی همچون آیکان به یک مسئله سیاسی تبدیل شده و بسیاری از افراد به دنبال لغو آن هستند. برخی از قانون گذاران نیز اعلام کرده‌اند که انجام چنین کاری می‌تواند با حقوق متمم اول قانونی اساسی منافات دارد.

هر چند، Ingrid Burrington، یکی از متخصصین زیرساخت‌های اینترنت با اشاره به مفاهیم غلطی که بسیاری از افراد آنها را بیان می‌کنند، از تغییر نکردن دنیای اینترنت و روش فعالیت آن خبر داد. وی صراحتا اعلام کرده که کاربران نباید تصور کنند که صاحب اینترنت بوده و قرار است در روند انجام آن تغییری ایجاد نمایند.

آقای استفان کروکر، مدیرعامل فعلی شرکت آیکان که در آخرین پروژه مربوط به پروتکل‌ها نیز مشارکت داشته، از این تصمیم جدید و استقلال کامل شرکت آیکان ابراز خرسندی نمود. وی اذعان داشت: “18 سال پیش بود که چنین انتقالی پیش‌بینی می‌شد و اگر کار خستگی‌ناپذیر و روزانه اینترنت جهانی نبود، ما نمی‌توانستیم به این هدف دست پیدا کنیم. آیکان تضمین کرده که هیچ تغییری در روند فعالیت اینترنت وجود نخواهد داشت و اینترنت فردا، همانند همیشه، آزاد و قابل دسترس برای تمامی افراد خواهد بود.”

1395-07-13

دیدگاهتان را بنویسید