ویندوز ویستا چیست؟ ورود به دنیای ۶۴ بیتی

ویندوز ویستا چیست؟
ورود به دنیای ۶۴ بیتی


گروه دانش و فناوری _ مرتضی اسلام زاده: شاید باورش سخت باشد ولی باید باور کرد؛ با آمدن ویندوز جدید ویستا باید با دنیای ۳۲ بیتی خداحافظی کرد. اوایل دهه۸۰ میلادی بود که رایانه ها به سیستم ۱۶ بیتی ارتقا پیدا کردند و در اوایل دهه۹۰ میلادی رایانه ها به ۳۲ بیتی ارتقا پیدا کردند، اما این بار نه ۱۰ سال بلکه ۱۶ سال انتظار لازم بود تا رایانه ها به دنیای ۶۴ بیتی ارتقا پیدا کنند.

شاید سال ،۲۰۰۷ هدیه کریسمس، ویندوز ویستا باشد. در این راستا شرکت های سخت افزاری از کمپانی معظم مایکروسافت چند سالی است که پیش هستند چرا که آنها حتی قبل از سال ۲۰۰۰ سیستم های سخت افزاری با قابلیت ۶۴ بیت را آماده ارائه به کاربران نموده بودند. اما هر چه بود انتظار به سر رسید و در آغاز سال ۲۰۰۷ این سیستم عامل جدید با قابلیت ۶۴ بیتی روانه بازار خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که سرعت رایانه ها دو برابر خواهد شد. ای ام دی رقیب سرسخت اینتل در دنیای تراشه سازی می گوید که استفاده از سیستم ۶۴ بیتی چیزی در حدود ۱۰درصد افزایش سرعت را برای کاربران در پی خواهد داشت اما نباید به این موضوع دل بست چرا که سیستم عامل جدید تنها به سیستم سخت افزاری وابسته نیست بلکه باید نرم افزارهای موجود نیز براساس سیستم های جدید ۶۴ بیتی طراحی و ساخته شوند، تا بتوان از حداکثر ظرفیت حافظه استفاده کرد.

بخش بازرگانی کمپانی مایکروسافت می گوید: ۶۴ بیت بسیار جذاب تر می باشد چرا که ساختاری کاملاً جدید برای آن پدید آمده و از حافظه به شیوه ای کاملاً منحصر به فرد نسبت به سیستم های ۳۲ بیتی که در حال حاضر استفاده می شوند بهره می برد و به همین دلیل این توانایی را دارد که برنامه هایی که عملیات گرافیکی و تصویری را برعهده دارند با سرعت بسیار بهتری راه اندازی نمایند و این امکان برای استودیوهای فیلمبرداری و فیلمسازی بسیار حائز اهمیت خواهد بود چرا که سرعت آن بسیار بسیار بهتر خواهد بود و جالب این است که هزینه آن به قیمت ویندوزهای ۳۲ بیتی است.

بخش امنیت شبکه کمپانی مایکروسافت نیز حرف های بسیار جالب و در عین حال مفیدی دارد. بخش امنیت شبکه اعلام کرد: سیستم امنیتی ۶۴ بیتی بسیار ایمن تر از سیستم ۳۲ بیتی است. به گفته این بخش،شرکت های اینتل و ای ام دی همکاری بسیار نزدیکی با این شرکت جهت اطمینان از اینکه سیستم ۶۴ بیتی به امنیت بهتر و بیشتری برسد داشته اند.
در این سیستم جدید حتی اگر ویروسی موفق شود که به رایانه دسترسی پیدا کند، فقط در همان بخش فعال می شود و توانایی اینکه به سایر بخش ها آسیب برساند را نخواهد داشت.
سخنگوی مایکروسافت می گوید: ویندوز ویستا به تمامی کاربران این امکان را می دهد که به همین راحتی کنونی با رایانه های نسل جدید کار کرده و هیچ مشکلی را احساس نکنند و بتوانند کارهای فوق العاده ای را با این نسل جدید رایانه ها انجام دهند.

آقای بیل گیتس صاحب ثروتمند شرکت مایکروسافت هم توضیحات جالبی را ارائه نموده است. وی می گوید: ویندوز ویستا بزرگترین سرمایه ما است. هنگامی که با ویستا کار کنید و از مزایای آن بهره مند شوید خواهید دید که ما چه کار عظیم و وسیعی را به انجام رسانده ایم. ما ادعا می کنیم که پلت فورم نسل آینده را ما ساخته ایم و آن ویستا است.

آقای گیتس در مورد نیازهای ویستا نیز توضیحات منحصر به فردی داده است. وی می گوید: رایانه مورد نیاز برای کار با ویستا باید دارای یک سی پی یو مدرن، ۵۱۲ مگابایت حافظه یا رم و قابلیت نمایش سازگار با درایور کارت گرافیک ویستا را داشته باشد.
در همین حال کارشناسان و البته منتقدان این طرح و سیستم جدید جمله جالبی را گفته اند که مفهوم آن این است: «شنیدن کی بود مانند دیدن». به هر حال این سیستم عامل نسل جدید در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۶ در اختیار نمایندگی های مجاز فروش قرار می گیرد تا فروش آن از کریسمس آغاز شود. پس باید تا کریسمس صبر کرد تا پی به واقعیت نسل جدید سیستم عامل یعنی ویندوز ویستا برد.

منبع: CNN.COM

صفحه فن آوری همشهری

دیدگاهتان را بنویسید

اجرا شده توسط: همیار وردپرس