پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

گجت‌نیوز: عناوین سبک Role-playing به دلیل وسعتی که دارند، معمولا پرخرج هستند. در ادامه می‌توانید با پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش آفرینی تاریخ آشنا شوید. در این مطلب به معرفی پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش آفرینی تاریخ پرداخته‌ایم؛ آثاری که برای ساخت و بازاریابی آن‌ها، میلیون‌ها دلار خرج شده است.

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

ساخت بازی‌های ویدیویی همواره گران بوده و با گذشت زمان، گران‌تر هم می‌شود. تولید یک بازی با گرافیک بالا، به هنرمندان، طراحان و انیماتور‌های بیشتری نیازمند است و باید از نظر محتوا هم اثری تولید شود که بتواند مخاطبان را جذب کند و در عین حال، راضی کننده هم باشد. حتی استودیو‌های مستقل هم گاهی دچار مشکل می‌شوند و از کمک‌های مالی طرفداران استفاده می‌کنند.

صنعت بازی در مقایسه با صنعت فیلم، معمولا مخفی‌کارانه‌تر عمل می‌کند و استودیو‌ها در اکثر مواقع، هزینه‌های ساخت یک بازی را اعلام نمی‌کنند. با این حال، در طول این سال‌ها، آمار و اطلاعات مختلفی از شرکت‌ها منتشر شده که هزینه تولید بازی‌های مختلف را نشان می‌دهند. تا پیش از این، به معرفی پرخرج‌ترین بازی‌های تاریخ پرداخته بودیم و در این مطلب، منحصرا به آثار سبک نقش آفرینی می‌پردازیم.

بازی Final Fantasy ۹

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

بازی فاینال فانتزی ۹ در سال ۲۰۰۰ برای پلی استیشن ۱ منتشر شد و تا به امروز، یکی از محبوب‌ترین نسخه‌های مجموعه به حساب می‌آید. مدتی پس از انتشار بازی، تهیه کننده آن، هیرونوبو ساکاگوچی (Hironobu Sakaguchi) در یک مصاحبه، هزینه‌های ساخت اثر را اعلام کرد.

در آن مصاحبه، ساکاگوچی فاش کرد که برای این بازی حدود ۴۰ میلیون دلار خرج شده است. در واقع با احتساب تورم، برای این بازی ۵۹ میلیون دلار هزینه شده که برای سال ۲۰۰۰، رقم بالایی محسوب می‌شود. ضمن اینکه نمی‌دانیم این رقم، شامل بازاریابی و تبلیغات هم می‌شود یا خیر.

بازی Rift

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

این بازی نقش آفرینی آنلاین چندنفره گسترده (MMORPG)، در سال ۲۰۱۱ به صورت رایگان عرضه شد و پس از گذشت یک دهه و با اینکه رقبای سرسختی در طول این سال‌ها داشته، اما هنوز توانسته محبوبیت خود را حفظ کند.

همانند دیگر عناوین MMO، بودجه این بازی نیز به صورت رسمی اعلام نشده، اما مدیرعامل سابق استودیوی تراین ورلدز (Trion Worlds) در یک مصاحبه اعلام کرد که برای ساخت این عنوان، حدود ۵۰ میلیون دلار هزینه شده و ۱۰ الی ۲۰ میلیون دلار نیز خرج تبلیغات آن کرده‌اند. با این تفاصیل، بودجه بازی Rift چیزی حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون دلار بوده است.

بازی Too Human

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

شاید از بازی «توو هیومن» شنیده باشید، اثری که توسعه آن ۱۰ سال به طول انجامید و در دوره‌های مختلف، برای سه نسل از کنسول‌ها در حال ساخت بود! پس جای تعجب ندارد که آن هم به یکی از پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش آفرینی تاریخ تبدیل شود.

این بازی با بودجه‌ای بین ۶۰ الی ۱۰۰ میلیون دلار (با احتساب تورم، ۷۱ الی ۱۱۹) ساخته و در نهایت هم قربانی دعاوی حقوقی بین استودیوی سازنده و شرکت اپیک گیمز شد. اپیک گیمز این استودیو را متهم کرد که از یک نسخه دزدیده شده از موتور بازی سازی آنریل انجین ۳ استفاده کرده و در دادگاه هم پیروز شد! نتیجه این بود که استودیوی سیلیکون نایتز (Silicon Knights) باید تمامی آثاری که با این موتور ساخته را حذف کند، از جمله بازی Too Human. این اثر البته در حال حاضر به صورت رایگان برای ایکس باکس وان در دسترس قرار دارد.

بازی Mass Effect: Andromeda

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

«آندرومدا» پس از موفقیت‌های سه گانه اصلی مس افکت، قرار بود آغازگر فصل تازه‌ای برای این مجموعه باشد، اما در نهایت به یک اثر ناامید کننده تبدیل شد که مشکلات فنی زیادی داشت و از مکانیک‌های ناکارآمدی بهره می‌برد.

برای ساخت و تبلیغات این بازی، ۱۰۰ میلیون دلار هزینه شد و با اینکه مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت، اما در سه ماه اول عرضه، حدود ۲ و نیم میلیون نسخه از آن به فروش رفت و در ادامه موفق شد هزینه ساخت خود را جبران کند. با این حال، اکثر طرفداران مجموعه از این عنوان به نیکی یاد نمی‌کنند و در انتظار قسمت چهارم مس افکت هستند.

بازی The Witcher ۳: Wild Hunt

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

استودیوی سی‌دی پروجکت رد (CD Projekt Red) برای تولید بازی «ویچر ۳» حدود ۸۰ میلیون دلار هزینه کرد. با اینکه دو قسمت اول این مجموعه، موفق ظاهر شده بودند، اما قسمت سوم یک پروژه جاه طلبانه بود که می‌توانست حداقل از نظر تجاری شکست بخورد، اما در نهایت به یک اثر تکرار نشدنی و پرفروش تبدیل شد.

این بازی در همان نیمه اول سال ۲۰۱۵، بیش از ۶۲ میلیون دلار سود برای شرکت سازنده به همراه داشت و در ادامه، حتی پرفروش‌تر هم شد. ویچر ۳ کمک کرد تا سی‌دی پروجکت رد به یکی از قطب‌های صنعت بازی تبدیل شود و تا اینجا بیش از ۲۸ میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

بازی Genshin Impact

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

با یک بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری، گنشین ایمپکت خیلی زود به یک پدیده تبدیل شد و در همان هفته اول عرضه، ۶۰ درصد بودجه خود را جبران کرد. میزان درآمد سازندگان اخیرا از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرده تا این اثر به یکی از موفق‌ترین بازی‌های ویدیویی تاریخ تبدیل شود.

شاید چنین موفقیتی حتی برای خود سازندگان هم باورکردنی نباشد. زیرا گنشین ایمپکت در اوایل عرضه، به تقلید از بازی افسانه زلدا (نسخه Breath of the Wild) متهم شد. بازیکنان بر این باور بودند که سازندگان می‌خواهند با تکرار فرمول‌های جواب پس داده زلدا، موفقیت تجاری آن را تکرار کنند. اما این مسئله خیلی زود به دست فراموشی سپرده شد و طرفداران متوجه شدند با یک اثر باکیفیت و کم نظیر رو به رو هستند. این بازی هم‌اکنون برای گوشی‌های هوشمند، پلی استیشن ۴، رایانه‌های شخصی و نینتندو سوییچ در دسترس قرار دارد.

بازی Final Fantasy ۷

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

یکی از محبوب‌ترین بازی‌های ژاپنی تاریخ که در همه جای دنیا، طرفداران پرشماری دارد. ساخت این بازی برای شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) ارزان در نیامد، زیرا قرار بود به جای نیتندو ۶۴، بر روی پلی استیشن ۱ منتشر شود و آن‌ها می‌خواستند یک بازی به شدت زیبا تولید کنند؛ و قطعا می‌دانید که زیبایی، معمولا هزینه دارد.

در سال ۱۹۹۷، برای ساخت این بازی ۴۵ میلیون دلار هزینه شد و شرکت سازنده برای تبلیغات آن، ۱۰۰ میلیون دلار خرج کرد که بودجه کلی اثر را به ۱۲۷ میلیون دلار (با احتساب تورم، ۲۳۱ میلیون دلار) می‌رساند. بازی Final Fantasy ۷ خوشبختانه عملکرد تجاری فوق العاده‌ای داشت و خیلی زود به سوددهی رسید.

بازی Destiny

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

هنوز هم بحث‌های زیادی در رابطه با نقش آفرینی بودن یا نبودن «دستینی» وجود دارد، اما این بازی، تقریبا تمامی ویژگی‌ها و المان‌های عناوین آنلاین چندنفره گسترده را دارد. از خطوط داستانی اصلی و فرعی تا فارم کردن (Farm) برای اسلحه‌ها و تجهیزات و لول آپ شدن.

این بازی در سال ۲۰۱۴ توسط استودیوی بانجی (Bungie)، سازنده مجموعه هیلو عرضه شد و توانست سر و صدای زیادی برپا کند. دستینی نه تنها نقد‌های مثبتی دریافت کرد و بخش چند نفره آنلاین آن مورد تحسین بازی دوستان قرار گرفت بلکه از نظر فروش هم توانست بودجه ۱۴۰ میلیون دلاری خود را جبران کند (بودجه‌ای که با احتساب تورم، به ۱۵۱ میلیون دلار می‌رسد).

در ضمن این بودجه اولیه بازی است و اگر هزینه تولید بسته‌های الحاقی بزرگ آن نیز اعلام شود، شاید با رقم بالاتری رو به رو شویم. همچنین جالب است بدانید که در آن دوران، رئیس اکتیویژن ادعا کرده بود که این شرکت نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار برای این پروژه کنار گذاشته است.

بازی Star Wars: The Old Republic

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

بازی‌های آنلاین چندنفره گسترده همان طور که از نامشان مشخص است، بیش از اندازه بزرگ هستند و ساخت چنین دنیا‌های وسیعی، نیازمند پول است. علاوه بر این‌ها، باید برای سرور‌ها نیز هزینه زیادی شود و اثر باید بتواند به طور هم‌زمان، از صد‌ها و هزاران بازیکن پشتیبانی کند. «جمهوری قدیم» در سال ۲۰۱۱ توسط استودیوی بایوور (BioWare) منتشر شد و شرکت EA، برای آن بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کرد تا به یکی از پرخرج‌ترین بازی‌های تاریخ تبدیل شود. این بازی از نظر درآمد، به زودی از مرز ۱ میلیارد دلار عبور می‌کند که رقم قابل توجهی است.

با اینکه نزدیک به یک دهه از عرضه بازی Star Wars: The Old Republic گذشته، اما هنوز هم جذابیت‌های خود را حفظ کرده است و از آنجایی که یک عنوان فری تو پلی محسوب می‌شود، می‌توانید آن را به صورت رایگان تجربه کنید. این بازی تنها برای رایانه‌های شخصی در دسترس قرار دارد.

بازی Cyberpunk ۲۰۷۷

پرهزینه‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی تاریخ را بشناسید

و در نهایت به «سایبرپانک ۲۰۷۷» می‌رسیم که آن هم یکی از پرخرج‌ترین بازی‌های تاریخ به حساب می‌آید و تنها هزینه توسعه‌اش، از بودجه کلی اکثر عناوین فوق الذکر بالاتر است. برای تولید این بازی، ۱۲۱ میلیون دلار هزینه شده که با توجه به موفقیت‌های ویچر ۳، اتفاق عجیبی نیست.

اما سی‌دی پروجکت رد می‌دانست که برای موفقیت این پروژه، باید تمرکز ویژه‌ای بر روی بازاریابی داشته باشد. آن‌ها حدود ۲۰۹ میلیون دلار برای تبلیغات این بازی هزینه کردند که بودجه کلی آن را به ۳۳۰ میلیون دلار می‌رساند. سایبرپانک ۲۰۷۷ اگر چه پرهزینه‌ترین بازی نقش آفرینی تاریخ است، اما هنوز فاصله زیادی با رد دد ریدمپشن ۲ (Red Dead Redemption ۲) دارد که طبق شایعات، با بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری ساخته شده است. ناگفته نماند که فروش سایبرپانک اخیرا از مرز ۱۳ میلیون نسخه عبور کرده و به گفته سازندگان، به سوددهی رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید