گوگل «پارلر» را حذف کرد، اپل تهدید کرد!

برترین‌ها: گوگل شبکه اجتماعی Parler را به منظور جلوگیری از انتشار مطالب خشونت آمیز توسط طرفداران ترامپ از پلی استور حذف کرد.

حمله به کاخ کنگره آمریکا و همچنین موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا باعث شد توییتر حساب شخصی او و همچنین برخی از طرفدارانش را مسدود کند. این موضوع باعث شد کاربران به سراغ شبکه اجتماعی جایگزین توییتر به نام «پارلر» (Parler) بروند که شرکت‌های فناوری روی خوش به آن نشان ندادند. 

گوگل پارلر را حذف کرد، اپل تهدید کرد!

از Parler به عنوان جایگزین توییتر و فیسبوک با آزادی بیان بیشتر یاد می‌شود. این شبکه اجتماعی به خاطر انتشار مطالب افراطی و جنجالی انتقادات زیادی را برانگیخته است. در پی تسخیر ساختمان کنگره آمریکا توسط طرفداران افراطی ترامپ که چند کشته و زخمی بر جای گذاشت، اپل از Parler خواست تا قوانین جدیدی را برای مدیریت محتوا تعریف کند. اما گوگل پا را فراتر گذاشت و این شبکه اجتماعی را از فروشگاه اپلیکیشن خود حذف کرد.

حذف پارلر از گوگل‌پلی

اپل هشدار داد که برخی طرفداران ترامپ در حال استفاده از Parler برای سازماندهی حمله‌ای دیگر در واشنگتن هستند و از این شبکه اجتماعی خواست تا در سیاست‌های مدیریت محتوا بازنگری کند یا ریسک حذف شدن از اپ استور را بپذیرد.

گوگل «پارلر» را حذف کرد، اپل تهدید کرد!

اما گوگل این شبکه اجتماعی را از فروشگاه اپ خود حذف کرد. در بیانیه این شرکت که به خبرگزاری Android Police ارائه شده می‌خوانیم:

«مطابق قوانین دیرینه ما که به منظور محافظت از امنیت کاربران گوگل پلی تعریف شده اند، اپ‌هایی که محتوا‌های تولید شده توسط کاربران را منتشر می‌کنند باید قوانین مدیریت محتوایی داشته باشند که پست‌های ترویج کننده خشونت را حذف می‌کند. تمام توسعه دهندگان باید از این قوانین پیروی کنند و ما از ماه‌ها قبل به Parler در مورد این سیاست هشدار داده بودیم. ما نسبت به ادامه انتشار محتوا‌های ترویج به خشونت در Parler آگاه هستیم. ما می‌دانیم که در مورد سیاست‌های مدیریت محتوا اختلاف نظر‌هایی وجود دارد و حذف سریع تمام محتوا‌های خشونت آمیز می‌تواند سخت باشد، ولی ما برای انتشار برنامه در پلی استور نیازمند سیاست‌های سختگیرانه در قبال محتوا‌های جنجالی هستیم. با توجه به اتفاقات اخیر و تهدید شدن امنیت مردم، Parler را تا زمان اصلاح قوانین مدیریت محتوا از پلی استور حذف کردیم.»

گوگل تأیید کرد که تنها اپلیکیشن Parler را از فروشگاهش حذف کرده و این برنامه همچنان روی موبایل‌های نصب شده بدون مشکل کار می‌کند و نسخه وب نیز در مرورگر Chrome قابل دسترسی خواهد بود. Parler که از زمان انتشار در پلی استور بیش از ۵ میلیون مرتبه نصب شده از سایت APKMirror نیز حذف شده است.

Parler سال ۲۰۱۸ منتشر شد و از همان ابتدا به خاطر قوانین ملایم در مورد انتشار محتوا به سرعت به یکی از پلتفرم‌های محبوب طرفداران جناح راست به ویژه کاربران اخراجی فیسبوک و توییتر تبدیل شد. محبوبیت این شبکه اجتماعی پس از انتخابات آمریکا به خاطر افزایش نظارت توییتر و فیسبوک بر محتوا‌های جنجالی ترامپ بیشتر شد.


تهدید اپل به حذف از اپ‌استور

جان ماتز مدیر اجرایی پارلر امروز با انتشار بیانیه‌ای گفته است: شرکت اپل مدیران پارلر را تهدید کرده است که اگر این شرکت سیاست‌های محتوایی خود را تغییر ندهد، شبکه اجتماعی پارلر را از فروشگاه خود یعنی اپ استور حذف خواهد کرد.

گوگل «پارلر» را حذف کرد، اپل تهدید کرد!

اپل به شبکه اجتماعی پارلر فرصت ۲۴ ساعته برای تغییر رویه خود داده است تا از حذف شدن برنامه شان از اپل استور جلوگیری کنند.

در نامه‌ای که از سوی اپل استور به این شرکت ارسال شده و توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده است، اپل به مواردی اشاره کرده است که جمعیت معترضان از این اپلیکیشن برای برنامه ریزی حمله مسلحانه به ساختمان کنگره آمریکا در روز چهارشنبه استفاده کرده اند.


قطع سرورها در آمازون

گوگل و اپل تنها شرکت‌هایی نبودند که تصمیم به حذف پارلر از فروشگاه‌های خود گرفته‌اند، آمازون هم به این برنامه اطلاع داده که سرور‌های آن را به حالت تعلیق درمی‌آورد. یکی از اعضای تیم اعتماد و ایمنی سرویس‌های وب آمازون در ایمیلی به این برنامه اعلام کرده که شرایط و سرویس‌های آمازون را زیرپا گذاشته و این کمپانی از نظارت کارآمد روی محتوا توسط یک تیم از داوطلبان قانع نشده است.

گوگل «پارلر» را حذف کرد، اپل تهدید کرد!

مدیرعامل پارلر، «جان ماتز» چنین تعلیقی را تایید کرده و از تعطیلی تمام سرور‌های این اپ در روز یکشنبه خبر داده. طبق گفته ماتز، این احتمال وجود دارد که پارلر برای یک هفته در دسترس قرار نداشته باشد و دوباره آن را آماده استفاده می‌کنند. ماتز همچنین اپل، گوگل و سایر شرکت‌ها را به همکاری با یکدیگر برای از بین بردن رقابت متهم کرده است.
عدم میزبانی در آمازون و همچنین حذف از گوگل پلی و اپ استور، ضربه سنگینی به پارلر می‌زند. باید منتظر ماند و دید برنامه شبکه اجتماعی جایگزین توییتر برای آینده چه برنامه‌هایی دارد.


کاهش ارزش سهام توئیتر

پس از اعلام مسدود کردن همیشگی حساب کاربری دونالد ترامپ از سوی توییتر، سهام این شرکت با سقوط ۲ درصدی مواجه شد. روز چهارشنبه، توییتر پس از محاصره ساختمان کنگره آمریکا توسط معترضان طرفدار ترامپ، به طور موقت حساب دونالد ترامپ را به حالت تعلیق درآورد و هشدار داد که هر گونه تخطی بیشتر توسط پرزیدنت ترامپ منجر به تعلیق دایمی حساب توییتر وی خواهد شد.

گوگل «پارلر» را حذف کرد، اپل تهدید کرد!

به نظر می‌رسد غول‌های فناوری به هر قیمتی اجازه پیشروی بیشتر را به رییس جمهور فعلی آمریکا را نمی‌دهند و باید منتظر ماند تا ببینیم واکنش دونالد ترامپ چه خواهد بود؟

دیدگاهتان را بنویسید