Debugger خود باشید!

سلامتی! توصیه کنم عوارض منفی برنامه‌نویس بودن را از خود دور کنید.

مواردی را که در اینجا برمی‌شمارم به صورت پراکنده به ذهنم رسیده و این‌طور نیست که همه برنامه‌نویسان به همه این مشکلات مبتلا باشند. بعضی موارد را در خودم دیدم و بعضی از آن‌ها را در برخی از هم‌پیشگانم یافتم. بدون مقدمه چینی بیشتر، یکراست می‌روم سراغ اصل موضوع.

1- بی‌نظمی‌


متأسفانه خیلی از برنامه‌نویسان در برنامه‌ریزی برای زندگی شخصی خود دچار مشکلات فراوان هستند. البته این مشکلات در جامعه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، به دلیل وجود مشکلات ‌اقتصادی و اجتماعی بیشتر است. برنامه‌نویسانی که در خود توانایی و مهارت بالایی احساس می‌کنند، معمولاً یک سردارند و هزار سودا و به ندرت به کار یا پروژه جدیدی نه می‌گویند، مگر این‌که به طور ثابت در شرکتی مشغول به کار باشند و پروژه‌های آن شرکت امان از آن‌ها ربوده باشد.

وجود پروژه‌های فراوان و بارگذاری بیش از حد این پروژه‌ها در مغز انسان، به گرفتاری‌های فراوانی منجر می‌شود که یکی از آن‌ها از دست رفتن مهار زمان و برنامه‌ریزی است. یکی دیگر از دلا‌یل به وجود آمدن بی‌نظمی در زندگی برنامه‌نویسان به ماهیت خلاقانه این کار مربوط می‌شود.

برنامه‌نویس مانند هنرمند یک محصول فکری خلق می‌کند. خلاقیت، دشمن شماره یک نظم زمانی است، زیرا وقتی چشمه خلاقیت فوران می‌کند خیلی خوب می‌دانید که باید دم را غنیمت شمارید و بدون فوت وقت معماها و راه‌حل‌ها را دنبال کنید، چون چند ساعت دیگر اصلاً تضمینی نیست که ذهنتان با اراده شما همراهی کند.

به همین دلیل برنامه‌نویسان به دفعات مهار زمان از دستشان می‌رود و ناگهان متوجه می‌شوند که برای به چالش کشیدن یک معمای برنامه‌نویسی و فائق آمدن بر آن مثلاً هشت ساعت بی‌وقفه پشت کامپیوتر نشسته‌اند و زمان از نیمه شب گذشته و هنوز شام نخورده‌اند. وضعیت روز بعد هم مشخص است: استراحت تا ظهر به دلیل خستگی شب قبل.

2- رژیم غذایی بد

نخستین پیامد بی‌نظمی، رژیم غذایی نامناسب است. مراقب باشید که خوردن همبرگر و پیتزا و انواع فست فودها به الگوی غالب غذایی شما تبدیل نشود. برای خوردن مواد غذایی سالم و متناسب وقت کافی اختصاص دهید. صبحانه، نهار و شام را به موقع بخورید. مراقب باشید چالش‌های بی‌انتهای برنامه‌نویسی اسیرتان نکند. در طول روز نوشیدن آب و آب میوه را فراموش نکنید.

3- بد خوابی‌

پیامد مهم دیگر بی‌نظمی، بدخوابی است. جابه‌جا شدن ساعات خواب، به ویژه بیدار ماندن تا نیمه شب و سپیده صبح، به از دست رفتن صبح روز بعد و کسلی و بی‌حالی در تمام روز منجر می‌شود. بدخوابی و کم‌خوابی علاوه بر این‌که ریتم دستگاه گوارش شما را مختل می‌کند انواع ناراحتی‌های روحی پنهان را به همراه دارد. به طور کلی بی‌نظمی، رژیم غذایی بد و خواب نامناسب طراوت و شادابی و حس پرانرژی بودن در ابتدای صبح را از انسان می‌گیرد و به تدریج یک خستگی مزمن در روان انسان لانه می‌کند.

4- پرداختن به جزئیات‌

ماهیت برنامه‌نویسی به‌گونه‌ای است که آدم را به وسواس «پرداختن به جزئیات» دچار می‌کند، زیرا حتی اگر یک کلمه از هزاران خط کدنویسی شما غلط باشد، برنامه درست کار نمی‌کند. اما زندگی روزمره نیازمند چنین دقت و وسواسی نیست. لازم نیست اصرار داشته باشیم جزئیات همه چیز را در همه مسائل دنبال کنیم یا برای دیگران توضیح دهیم.

5- تعصب فنی‌

تعصب فنی نوع پیچیده و هزارتوی تعصبات فکری در ذهن انسان است. تعصب فنی بسیار مخرب است. بارها مشاهده کرده‌ام که در مجادله میان طرفداران جاوا یا دات نت یا لینوکس و ویندوز، رگ گردن آدم‌های متعصب بیرون می‌زند. اگر شما هم به این تعصبات مبتلا هستید با خود بگویید: «بی‌خیال! حرص نخور! دنیا دو روزه!» نرم‌افزار یک ابزار مجازی است که برای سهولت زندگی در عصر دیجیتال پدید آمده است. ابزار در خدمت ماست، ما نباید در اسارت ابزار باشیم. اگر به این تعصبات زیاد بها دهید، سلامتی روح و روان خود را به خطر خواهید انداخت.

6- غرور و تکبر

برنامه‌نویسان آدم‌های خلاقی هستند؛ یعنی مجبورند که خلاق باشند نه این‌که لزوماً بااستعداد باشند. آدم‌های باهوشی هم هستند؛ یعنی مجبورند که باهوش باشند وگرنه برنامه‌هایشان باگ‌های فراوانی خواهند داشت. ترکیب این روحیه خلاقانه و هوش منطقی و ریاضی ممکن است آدم را به نزدیکی پرتگاه غرور و تکبر بیاورد. اگر می‌بینید در ارتباطات اجتماعی با اطرافیانتان مشکلاتی دارید، شاید برخی از این مشکلات در غرور و تکبر شما ریشه داشته باشد.

پیشنهاد من این است که وقتی به میان مردم می‌روید لباس برنامه‌نویسی را از تن به در کنید. برای مردم نسخه نپیچید. افکارشان را دیباگ نکنید. سعی کنید که خاکی و صمیمی باشید. واقعیت تلخ این است که مهارت و هوش شما برای خیلی از مردم هیچ اهمیتی ندارد. برای آن‌ها مهم این است که چه قدر انسان هستید و چه قدر احساس دارید؟
7- کرخت شدن اندام‌

کار برنامه‌نویسی یک فعالیت فکری است که ساعت‌های زیادی از شبانه روز شما را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل تحرک جسمانی کاهش می‌یابد، بدن کرخت می‌شود و عضلات رو به ضعف می‌روند. چاره کار این است که با فعالیت‌های ورزشی و تفریحی که تحرک به همراه دارد بدنتان را در وضعیت تعادل نگاه دارید. آخر هفته‌ها به کوه‌پیمایی، طبیعت‌گردی، شنا و دوچرخه سواری روی بیاورید. هم لذت خواهید برد، هم برای یک هفته کاری دیگر حسابی نیرو خواهید گرفت.

بهروز نوعی پور
ماهنامه شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس