ERP چیست؟

مقدمه :

به گفته Davenport، یکی از صاحب نظران برجسته حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات(IT) :
سیستمهای (Enterprise Resource Planning)ERP ) می توانند به عنوان مهمترین توسعه سازمانی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه 90 میلادی قلمداد شوند."

چنین توجه و برداشتی نسبت به ERP، نشان از اهمیت و قابلیتهای این سیستم در توسعه اطلاعاتی و حتی تجاری سازمانهای امروزی دارد. در دنیای پر از رقابت امروز که سازمانها با مشکلات و فشارهای بی شماری از طرف رقیبان، مشتریان، شریکان و … روبه رو هستند، ERP توانسته است به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد در پاسخگویی به این فشارها، نقش مناسب و موثری بر عهده داشته باشد. با وجود چنین نقش ارزنده ای که ERP در بقای سازمانهای امروزی بازی می کند، نباید فراموش کرد که این سیستم همانند شمشیری است که در صورت استفاده نا بجا و یا پیاده سازی نامناسب، بنیان سازمان را به طور کامل بر باد می دهد. خطری که متاسفانه تا کنون گریبانگیر 50% شرکتهایی شده است که این سیستم را پیاده سازی نموده اند.

با بررسی مختصر و اجمالی منابع فارسی در زمینه ERP (پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی، وبلاگها، کتابها و مقالات چاپ شده در مجلات، پایان نامه های کارشناسی اشد و دکترا) واقعیت تلخ کمبود منابع معتبر و یا فعالیتهای جدی تئوری و اجرایی در این زمینه به خوبی مشهود است.

از یک سو با توجه به اینکه ERP یکی از زمینه های کاری شرکت بهساد بوده و اطلاع رسانی مدون، صحیح و مستند در زمینه علوم جدید مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و از جمله ERP یکی از رسالتهای مهم می باشد و از سوی دیگر توجه سازمانهای ایرانی به ERP و پیاده سازی این سیستمها و نبود و یا کمبود منابع جامع در دسترس آنها، مطالبی را در این بخش دراختیار علاقمندان قرار دهیم. سعی خواهد شد این مطالب بصورت منظم بروز رسانی شده و از منابع معتبر و قابل استناد برای این منظور استفاده شود و در صورت بکارگیری منابع خارجی برای تهیه مطالب، تحلیل صاحب نظران ERP در داخل ایران هم اضافه شده و حتی الامکان مطالب بصورتی قابل استفاده برای سازمانها و کاربران ایرانی عرضه شود.

در نظر داریم در این پایگاه آموزشی به مطالب زیر بپردازیم:

  • تعریف و شناخت ERP
  • تاریخچه ERP
  • چرخه عمر سیستمهای ERP
  • ساختار ERP
  • دلایل پیاده سازی ERP در سازمانهای امروزی
  • ERP و یکپارچگی سازمانی (Enterprise Integration)
  • انتخاب بسته مناسب ERP
  • استراتژیهای پیاده سازی ERP
  • روشهای پیاده سازی و کنترل پروژه پیاده سازیERP
  • ارتباط ERP با طراحی مجدد فرایندهای سازمانی (BPR)
  • ارتباط ERP با سیستمهای برون سازمانی از جمله مدیریت زنجیره عرضه(SCM) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • ERP، هوشمندی سازمانی(Enterprise Intelligence) و هوشمندی رقابتی (Competitive Intelligence)
  • ERP و مدیریت دانش (Knowledge Management)
  • عوامل کلیدی موفقیت(CSFs) در پیاده سازی ERP
  • طبقه بندی هزینه های ERP
  • بررسی ERP II
  • بررسی وضعیت ERP در شرکتهای ایرانی

بی شک راهنماییها و نظرات ارزنده شما و یا سئوالاتی که در این زمینه در ذهن دارید، می تواند فرصت مغتنمی برای پربارتر شدن مطالب این بخش از پایگاه آموزشی ما باشد.

مقدمه

رشد غیر قابل پیش بینی فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های گذشته که با تکیه بر توسعه صنایع مختلفی ازجمله الکترونیک، کامپیوتر، مخابرات و … صورت گرفته، بر جنبه های مختلف عملکرد سازمانها تاثیرات شگرفی داشته است. همزمان با این تغییرات، محیط فعالیت سازمانهای مختلف پیچیده تر شده و به همین جهت نیاز به سیستمهایی که بتواند ارتباط بهتری بین اجزای مختلف سازمانی برقرار کرده و جریان اطلاعات را در بین آنها تسهیل کند، افزایش چشمگیری یافته است. این سیستمها که در مجموع به سیستمهای سازمانی Enterprise Systems (ES) معروف هستند، زمینه ای را فراهم آورده اند که مدیران بتوانند در تصمیم گیری های مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمایند.

از اوایل دهه 1990 میلادی، ظهور نرم افزارهای یکپارچه ای تحت عنوان Enterprise Resource Planning (ERP) با هدف قراردادن سازمانهای بزرگ، توسعه بسیار زیادی پیدا کردند. این نرم افزارهای بسیار قدرتمند، پیچیده و گران قیمت، سیستمهای از پیش طراحی شده ای هستند که پس از اندک تغییراتی در آنها ( Customization ) توسط مشاوران پیاده ساز و مشاوران تحلیل فرایندهای سازمانی، پیاده سازی و اجرا می شوند. در بسیاری از موارد سازمانها به دلیل اجبار در تبعیت از منطق حاکم بر این نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبینی مجدد فرایندهای خود هستند.

منبع : http://www.behsad.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجرا شده توسط: همیار وردپرس