اسنپ دراگون 830 با فناوری ساخت 10 نانومتری سامسونگ تولید خواهد شد

اسنپ دراگون 830

اسنپ دراگون 830 با فناوری ساخت 10 نانومتری سامسونگ تولید خواهد شد

مدت زمان زیادی از عرضه رسمی گوشی هوشمند گلکسی اس 7 نگذشته که اطلاعات بسیاری در مورد پرچم دار سال آینده سامسونگ منتشر شده است. حالا نیز اولین اطلاعات از سیستم داخلی این دستگاه در اختیارمان قرار گرفته که بدون شک می‌تواند جذاب باشد. به نظر می‌رسد که گلکسی اس 8 سامسونگ با بهره‌گیری از تراشه اسنپ دراگون 830 به جنگ دیگر گوشی های هوشمند بازار خواهد رفت. علاوه بر این، ظاهرا شرکت سامسونگ، خود مسئول تولید تراشه جدید کوآلکام است.

سامسونگ وظیفه تولید تراشه اسنپ دراگون 830 را به عهده خواهد داشت

این در حالی‌ست که از مدت‌ها قبل سامسونگ با توسعه تراشه‌های سری اگزینوس، رقابت بسیار سختی را با شرکت‌های کوآلکام و TSMC آغاز کرده بود. از گذشته نیز این احتمال داده میشد که پرچم دار نسل جدید سامسونگ با تراشه‌ای از خانواده‌ی اگزینوس عرضه گردد. اما حالا علاوه بر استفاده از اسنپ دراگون 830 در گلکسی اس 8، شرکت کره‌ای سامسونگ مسئولیت تولید این چیپ را با فناوری ساخت 10 نانومتری، نیز خواهد داشت.

پیش از این مدیران سامسونگ اعلام کرد بودند امکان کاهش دادن لیتوگرافی تراشه‌ها تا 7 نانومتر به کمک معماری ساخت FinFET وجود دارد و شاید اگر مهندسین بخواهند اندازه آن را به 5 نانومتر برسانند، با مشکلات فنی و تکنیکی مواجه شوند. به همین جهت تولید این تراشه‌ها با فناوری ساخت 10 نانومتری نمی‌تواند کار سختی باشد.

باید اشاره کنیم که کوآلکام نیز در تولید این تراشه با سامسونگ همکاری خواهد داشت و قرار است در تولید اسنپ دراگون 830 از فناوری جدیدی با نام FoPLP یا Fan-out Panel Level Package استفاده گردد. به واسطه این تکنولوژی، مهندسین می‌توانند فضای اضافی برای قرار گرفتن پردازشگرها و سنسورها مخلتف در بورد اصلی را از بین ببرند. علاوه بر این، به لطف استفاده از FoPLP و در کنار کمتر شدن هزینه‌های ساخت، قرارگیری پورت‌های ورودی و خروجی آسان‌تر شده و ضخامت کلی چیپ نیز کاهش پیدا خواهد کرد. شاید نیازی به گفتن نباشد اما استفاده از فناوری ساخت 10 نانومتری منجر به افزایش قدرت چیپ و کاهش مصرف برق آن می‌شود.

اسنپ دراگون 830

با توجه به اطلاعاتی که پیشتر منتشر شده، احتمالا نیمی از گوشی های گلکسی اس 8 با تراشه اگزینوس 8890 و نیمی دیگر با تراشه اسنپ دراگون 830 به دست کاربران برسد. به هر صورت هر دو آنها قرار است با فناوری ساخت 10 نانومتری سامسونگ تولید گردد.

البته نباید تصور کنید که رقابت میان سازندگان به پایان رسیده، بلکه شرکت تایوانی TSMC نیز با به کارگیری فناوری ساخت 10 نانومتری، از رقبای جدی سامسونگ و کوآلکام خواهد بود.

1395-07-15

دیدگاهتان را بنویسید