اولین پیامک جهان 25 سال پیش در چنین روزی ارسال شده بود!

اولین پیامک جهان

اولین پیامک جهان 25 سال پیش در چنین روزی ارسال شده بود!

اولین پیامک جهان ، 25 سال پیش توسط نیل پاپورث (Neil Papworth) فرستاده شده بود. بعد از گذشت مدتی طولانی، هم‌چنان از این سرویس به صورت گسترده استفاده می‌شود.

اولین پیامک جهان حاوی پیام تبریک کریسمس بود

سوم دسامبر سال 1992، نیل پاپورث از طریق رایانه شخصی خود اولین پیامک جهان که پیام تبریک کریسمس بود را برای تلفن همراه ریچارد جارویس (Richard Jarvis)، مدیر ودافون، ارسال کرد. اگرچه این پیام بسیار ساده به نظر می‌رسید، اما سبب تحولی عظیم در فناوری و حتی هنجارهای اجتماعی شد. هرچند، به خاطر وجود موانعی از جمله پوشش نامناسب شبکه، کمی طول کشید تا SMS فراگیر شود.

پیش از آن‌که گوشی های هوشمند به بخشی جدانشدنی از زندگی امروزی تبدیل شوند، کاربران برای ارسال پیام های متنی خود در موبایل های قدیمی، باید شماره‌های مختلف را چندین بار انتخاب می‌کردند تا حرف مورد نظر آنها روی صفحه نمایش داده شود. این سیستم که با نام T9 (متن روی 9 کلید) شناخته می‌شد، نوشتن پیام‌ها را به امری بسیار دشوار تبدیل می‌کرد.

در ژوئن سال 2000، حدود 12 میلیون پیام متنی به صورت ماهانه در آمریکا ارسال می‌شد. در ژوئن 2006، این تعداد به 12.5 میلیارد افزایش پیدا کرد و ژوئن سال بعد اعلام شد کاربران به صورت میانگین، ماهانه 44.5 میلیارد پیام متنی برای یکدیگر ارسال می‌کنند. این همان زمانی بود که نسل اول آیفون توسط اپل روانه بازار شده بود. دو سال بعد، گزارش‌های مختلف از ارسال 161 میلیارد پیام متنی به صورت ماهانه خبر داشتند که نهایتا در سال 2017، این میزان به رقم بسیار بالای 781 میلیارد رسید.

اگرچه پیام کوتاه در میان کاربران بسیار محبوب است، اما قابلیت‌های فراوان تلفن های هوشمند و اپلیکیشن های آنها به چالشی بزرگ برای این سرویس قدیمی تبدیل شده است. اپلیکیشن هایی همچون واتس اپ، فیسبوک مسنجر و iMessage، امکاناتی فراتر از دریافت و ارسال پیام را برای کاربران به ارمغان آورده‌اند. جولای گذشته، کاربران تنها از طریق اپلیکیشن واتس اپ 55 میلیارد پیام را به صورت روزانه ارسال کرده بودند.

اگرچه حالا بیست و پنج سال از ارسال اولین پیامک جهان می‌گذرد، اما این سرویس قدیمی با تمام کاستی‌ها، هنوز هم روش ارتباطی مناسبی برای افرادی‌ست که توانایی خرید تلفن هوشمند را نداشته و یا در مناطقی زندگی می‌کنند که پوشش اینترنت ضعیف است.

1396-09-13

دیدگاهتان را بنویسید