تکنولوژی شارژ فوق سریع به لطف نانومواد جذاب‌تر خواهد شد

تکنولوژی شارژ فوق سریع به لطف نانومواد جذاب‌تر خواهد شد

امروزه با آمدن تکنولوژی شارژ فوق سریع مدت زمان شارژ باتری‌های موبایل به کسری از گذشته رسیده است، اما شارژ باتری یک موبایل در چند ثانیه امکان‌پذیر است؟

اگر می‌خواهید باتری خود را تنها در چند ثانیه شارژ کنید باید از ابرخازن‌ها استفاده کنید، البته این کار برای شما عواقبی در بر خواهد داشت؛ یا باید با عمر طولانی باتری خود خداحافظی کنید (همین باتری‌های لیتیوم-یونی که در گوشی خود دارید) و یا باتری با گنجایش خیلی زیاد داشته باشید تا متوجه کاهش مقدار شارژپذیری آن نشوید.

محققان شرکت درکسل (Drexel) راه حلی برای تکنولوژی شارژ فوق سریع پیدا کرده‌اند، آن‌ها الکترودها را بر روی نانوماده‌ای به نام MXene قرار دادند و با این کار به تکنولوژی شارژ فوق سریع باتری‌های لیتیوم-یونی رسیدند. طراحی دو بعدی پیشنهاد شده درکسل از یک ساندویچ اکسید-فلز با هیدروژل به دست آمده که ساختاری به شدت رسانا را تشکیل می‌دهد، با این وجود یون‌ها در طول فرایند شارژ باتری آزادانه در حرکت هستند.

اگر تجهیزات آزمایشگاهی درکسل را داشته باشید می‌توانید با استفاده از آن‌ها الکترودهای MXene را در چند صدم ثانیه شارژ کنید. به همین ترتیب می‌توانید یک موبایل را در چند ثانیه و یک ماشین الکترونیکی را در چندین دقیقه به طور کامل شارژ کنید.

با این وجود مشکل اصلی همان مشکل تکراری همیشگی است؛ چالش بزرگ تبدیل این تکنولوژی آزمایشگاهی به صورتی دسترس‌پذیر برای ساخت یک محصول صنعتی است. شاید تا دیدن این تکنولوژی در محصولات موجود سال‌ها زمان مورد نیاز باشد. با همه این‌ها پشتیبانی این تکنولوژی از باتری‌های لیتیوم-یونی موجود آن را به مرحله عملی نزدیک‌تر می‌کند. تنها راه رسیدن به این تکنولوژی این است که شرکت‌های مطرح امروزی الکترودهای جدید را با راه‌کارهای موجود خود جایگزین کنند. به هر حال طرح MXene اگر برای زمان حال چیزی عایدمان نکند حداقل تکنولوژی شارژ فوق سریع را به میزانی که درخور این عبارت است نزدیک‌تر می‌کند.

1396-05-04

دیدگاهتان را بنویسید