دستورالعمل رسمی دولت آمریکا برای تولید اسلحه های هوشمند منتشر شد

اسلحه های هوشمند

دستورالعمل رسمی دولت آمریکا برای تولید اسلحه های هوشمند منتشر شد

تابستان سال جاری بود که وزارت دادگستری، لیستی از مشخصات فنی مربوط به اسلحه های هوشمند (Smart Guns) را در اختیار سازندگان قرار داد. درواقع هدف اصلی نهادهای قانون‌گذاری از انتشار این پیش‌نویس، توسعه تکنولوژی ایمنی تاپنچه‌ها بود. سازندگان نیز برای اجرای این قانون باید برخی ویژگی‌ها همچون باتری‌ها قابل تعویض و قابل شارژ را به محصولات خود اضافه کنند. حالا و پس از گذشت چندین ماه، نسخه نهایی این دستورالعمل به صورت رسمی در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

آیا نیازی به رعایت استانداردهای مطلوب وزارت دادگستری برای تولید اسلحه های هوشمند هست؟

نسخه نهایی این دستورالعمل شباهت زیادی به پیش‌نویس آن داشته و تمامی اسلحه های هوشمندی که به دستگاه‌های امنیتی مجهز هستند، باید توانایی از کار انداختن مکانیزم شلیک گلوله، زمانی که اسلحه در اختیار فردی غیر مجاز قرار دارد، را داشته باشند. به‌علاوه، ویژگی‌های امنیتی اسلحه های هوشمند باید جزو بخش دائمی آن باشند؛ اگرچه ارتباط آنها با لوازم جانبی مثل نشانه‌ها، مچ‌بندها و انگشترها نیز امکان‌پذیر است.

بخش‌های زیادی از دستورالعمل جدید نیز همانند نسخه پیش‌نویس، به ویژگی‌های امنیتی اسلحه های هوشمند و کارهایی که امکان انجام آنها وجود ندارد، مربوط می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به عملکرد نادرست یا افزایش زمان برای آماده شدن اسلحه برای شلیک اشاره کرد. همچنین اگر ایرادی در ویژگی‌های امنیتی سلاح گرم دیده شود، باید تنظیمات آن به حالت پیش‌فرض بازگردد. اما شاید بخش جالب این دستورالعمل، به سهل‌انگاری سازندگان در اعمال این موارد مربوط شود، جایی که دولت نمی‌خواهد با تغیین قوانین سخت‌تر و محدود کردن تولیدکنندگان، نوآوری را از بین ببرد.

بااینکه دستورالعمل رسمی دولت آمریکا برای تولید اسلحه های هوشمند در اختیار همگان قرار گرفته، اما نباید فراموش کرد که انجام تمامی موارد ذکرشده اختیاری‌ست. در واقع این، لیستی داوطلبانه از جزئیات مربوط به سلاح های هوشمند بوده که می‌تواند در آینده تکنولوژی ایمنی تپانچه‌ها و گسترش آن تاثیر بسزایی داشته باشد. به‌علاوه، استانداردهایی که لیست آن در اختیار تمامی سازندگان قرار گرفته، مورد توجه خریداران نهادهای اجرایی نیز خواهد بود.

1395-09-01

دیدگاهتان را بنویسید