مک بوک پرو جدید قادر است اثر انگشت شما را به خاطر به بسپارد

مک بوک پرو جدید

مک بوک پرو جدید قادر است اثر انگشت شما را به خاطر به بسپارد

اگر طی یکی دو ساعت اخیر اخبار گجت نیوز را دنبال کرده باشید، بدون شک در جریان هستید که اپل به تازگی از مک بوک پرو جدید خود با قابلیت‌های تازه پرده برداشته است.

این محصول در کنار بهره‌مندی از سخت افزار به مراتب قوی‌تر همچون چیپ Core i7 اینتل با مموری 2.133 مگاهرتز، حافظه 2 ترابایتی اس اس دی و کارت گرافیک ATI Radeon Pro، به چیپست T1 تجهیز گردیده که به گفته Phil Schiller، دریچه جدیدی از سیستم حفاظت اطلاعات را در لپ‌تاپ‌های این شرکت خواهد گشود.

چیپست T1در واقع وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده نخواهد داشت و کماکان این وظیفه بر عهده پردازنده‌های نسل هفتمی اینتل بوده، با این حال تراشه جدید اپل که پیش‌تر نیز در آیفون و آی‌پد مورد استفاده قرار گرفته، وظیفه تحلیل و ذخیره برخی اطلاعات امنیتی کاربران را بر عهده دارد.

همان‌طور که تا به امروز از شایعات مختلفی شنیده بودیم، یک نوار لمسی OLED در قسمت بالایی مک بوک پرو جدید گنجانده شده است. اپل نام این نوار را تاچ بار (Touchbar) قرار داده و به جای یک کلید فیزیکی Esc، شما می‌توانید آن را به صورت لمسی بر روی تاچ بار لپ تاپ خود داشته باشید. گفته می‌شود تاچ بار یک صفحه نمایش رتینا است و به صورت مشترک از لمس و ژستورهای حرکتی پشتیبانی می‌کند. در قسمت راست این تاچ بار نیز یک اسکنر اثر انگشت موسوم به تاچ آی‌دی (Touch ID) قرار دارد. این اسکنر از دومین نسل تاچ آیدی بهره می‌برد که توسط یک شیشه یاقوتی از آن محافظت می‌شود.

اپل از زمان عرضه‌ تراشه‌ی A7، پردازنده‌های خود را با یک کلید خصوصی غیر قابل استخراج کدگذاری می‌کند که به عنوان مثال از الگوریتم‌های خاصی به منظور کدگشایی پیام‌های iMessage استفاده می‌شود. حال با تعبیه سنسور تاچ آی دی در مک بوک پرو جدید، اپل تراشه T1 را هم به این محصول نیز اضافه کرده است که به نوعی وظیفه تشخیص و به خاطر سپردن اثر انگشت کاربران را بر عهده دارد.

بدین ترتیب با اضافه شدن سیستم Secure Enclave به مک بوک پرو جدید نه تنها ضریب حفاظت اطلاعات در این محصول افزایش یافته، بلکه سنسور اثر انگشت به کار رفته در آن به لطف تراشه T1 قادر است الگوریتم اثر انگشت افراد را حفظ کند و در هنگام لاگین کردن به یوزر پلتفرم از آن‌ها استفاده نماید.

1395-08-06

دیدگاهتان را بنویسید